درصحن: بررسی لایحه برنامه ششم توسعه تنها موضوع روی میز کار نمایندگان مجلس در اولین هفته دی ماه بود. نمایندگان مثل هفته گذشته، سه شیفت و بعضی روزها دو شیفت، روی لایحه برنامه ششم کار کردند ولی تصویب این لایحه تمام نشد تا هفته آینده نیز از روز شنبه بصورت تمام وقت، روی این لایحه کار کنند. لایحه ای که تکیلف اداره کشور طی پنج سال آینده را روشن می کند. اما لایحه برنامه سبب نشد تا نمایندگان، موضوعات حاشیه ای را فراموش کنند. حواشی ناشی از انتشار مخدوش سخنان وزیر امور خارجه، در جلسه ای محرمانه، توسط نماینده مشهد،‌ کماکان در این روزها سوژه مورد بحث نمایندگان بود. شاکیان عملکرد کریمی قدوسی نماینده مشهد، شکایت خود را به هیات نظارت برعملکرد نمایندگان بردند و منتظر اعلام رای این هیات هستند.

چالش های محیط زیستی و بلاتکلیفی مواد مربوطه

یکی از بخش های بحث برانگیز نمایندگان در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه به مواد مربوط به حفاظت محیط زیست باز می گشت. موادی که تکالیفی را برای دولت در طول برنامه مشخص می کرد ولی اجماعی روی آن وجود نداشت تا این مواد به کمیسیون تلفیق باز گردد، تا بررسی دقیق تری روی آن انجام شود. یکی از موادی که مجلس نظر به حذف آن داشت، به اختصاص تسهیلات برای جایگزین کردن موتورسیکلت های برقی به جای موتورهای بنزینی برمی گشت. معصومه ابتکار معاون محیط زیست رئیس جمهور که برای دفاع از لایحه به مجلس آمده بود در مخالفت با حذف این ماده گفت: متأسفانه موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کلانشهرها و در ایجاد آلودگی هوا نقش مهمی دارند. اگر این اتفاق بیفتد در کاهش آلودگی هوا نقش خواهد داشت. ابتکار مدعی شد که تکنولوژی و قطعات مورد نیاز موتورهای برقی در کشور تولید می شود و آمادگی فنی برای جایگزینی این موتور ها وجود دارد.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی مواد حوزه محیط زیست، دولت را به ارتقاء ده درصدی ضریب حفاظت از جنگل ها بصورت سالیانه کردند. براساس مصوبه مجلس،  احیاء، توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها درسطح  هشتصد و پانزده هزارهکتار، اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت از خاک و آبخوان حداقل درسطح ده‌‌میلیون هکتار، بیابان‌زدایی و کنترل کانونهای بحرانی حداقل درسطح یک میلیون و یکصد و چهل هزار هکتار، تهیه نقشه‌های حدنگاری(کاداستر) منابع‌طبیعی و اراضی کشاورزی حداقل درسطح یکصد و سی و دو میلیون هکتار، ارتقاء پوشش صددرصد حفاظت از جنگلها، مراتع و اراضی ملی و دولتی و مناطق چهارگانه زیست‌محیطی با مشارکت جوامع محلی و ضریب حفاظت از جنگلها و مراتع کشور به‌منظور پایداری جنگلها و همچنین تعادل‌بخشی دام و مرتع سالانه با حداقل ده درصد ارتقاء از جمله تکالیف دولت در طول برنامه ششم توسعه خواهد بود.

مقابله با ریزگردها

نمایندگان مجلس در مصوبه ای دیگر، دولت را به ارائه برنامه جامع مقابله با ریزگردها مکلف کردند. این برنامه باید تا پایان سال اول اجرای برنامه تهیه و اجرای آن از ابتدای سال دوم برنامه آغاز شود.

اجرای برنامه مدیریت سبز شامل مدیریت مصرف انرژی، آب، مواد اولیه، تجهیزات و کاغذ، کاهش مواد جامد زائد و بازیافت آنها در ساختمانها و وسائط نقلیه، در کلیه دستگاههای اجرائی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی از دیگر تکالیف دولت در حوزه محیط زیست است که به تصویب مجلس رسید.

موافقت مجلس با افزایش قیمت آب و حامل های انرژی

نمایندگان مجلس با تصویب ماده دیگری از لایحه برنامه ششم توسعه، به دولت اجازه دادند که در راستای هدفمندی یارانه ها، قیمت آب و حامل های انرژی را افزایش دهد. در این ماده که عینا مطابق نظر دولت به تصویب رسید آمده است: به منظور ارتقا عدالت اجتماعی، افزایش بهره وری در مصرف آب و انرژی و هدفمند کردن یارانه ها در جهت افزایش تولید و توسعه نقش مردم در اقتصاد به دولت اجازه داده می شود که قیمت آب و حامل های انرژی و سایر کالاهای و خدمات یارانه ای را با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات، به تدریج تا پایان سال ۱۳۹۹ با رعایت مفاد مواد ۱، ۲ و ۳ قانون هدفمندی کردن یارانه ها اصلاح و از منابع حاصل به صورت هدفمند برای افزایش تولید، اشتغال، حمایت از صادرات غیر نفتی، بهره وری، کاهش شدت انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای شاخص های عدالت اجتماعی و حمایت های اجتماعی از خانوارهای نیازمند و تامین هزینه های جاری و سرمایه گذاری شرکت های ذیربط در چارچوب بودجه های سالانه اقدام لازم را به عمل آورد.

رسیدگی به دیگر مواد لایحه برنامه ششم توسعه در هفته آینده ادامه خواهد یافت و پس از تصویب نهایی در صورت آماده شدن گزارش کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۶، بلافاصله رسیدگی به لایحه بودجه در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت.

شکایت از کریمی قدوسی به هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان

انتشار مخدوش سخنان وزیر امور خارجه، توسط جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، که در جلسه ای محرمانه عنوان شده بود، حاشیه های بی پایانی در این هفته رقم زد. بسیاری از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی که در جلسه مشترک با جواد ظریف و معاونین اش شرکت کرده بودند، سخنان کریمی قدوسی که مدعی شده بود در این جلسه ظریف از اعتماد به طرف امریکایی پشیمان است و عذرخواهی کرده را کذب خواندند و در بیانیه عملکرد این نماینده مشهد را محکوم کردند.

این بیانیه وقتی با مخالفت سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مواجه شد، توسط علیرضا رحیمی نماینده تهران قرائت شد. در بیانیه کمیسیون امنیت ملی آمده است: «حادثه تلخی که هفته گذشته پس از جلسه مشترک وزیر محترم امور خارجه و معاونین این وزارتخانه و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اتفاق افتاد هنجارشکنی و حاشیه‌سازی بی‌منطقی بود که اکثریت قریب‌به‌اتفاق اعضای کمیسیون نسبت به آن معترض هستند. عدم توجه به ضرورت حفظ مطالب مطرح‌شده در آن جلسه و اصرار بر افشا و انتشار آن به صورت ناقص و گزینشی، گناهی است نابخشودنی و خدمتی است به دشمنان انقلاب اسلامی که مراجع ذی‌صلاح باید به آن رسیدگی کنند».

اعتراض به عملکرد کریمی قدوسی به صدور بیانیه ختم نشد بلکه تعدادی از شاکیان، نسبت به اظهارات نماینده مشهد به هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان شکایت بردند. جمالی سخنگوی این هیات با تایید دریافت شکایت به خبرنگاران گفته: تاکنون شکایت مصطفی کواکبیان از نماینده مشهد به دلیل اظهارات اخیر او درباره جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه و انتشار مسائل مطرح شده از سوی آقای ظریف در آن جلسه توسط دبیرخانه هیات نظارت واصل شده است. بررسی به این شکایت نیز در نوبت قرار گرفته و در جلسات بعدی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

خبرنگار پارلمانی روزنامه شرق گزارش داده که پس از قرائت بیانیه اعضای کمیسیون امنیت ملی، کریمی قدوسی در جمع خبرنگاران حاضر شده و ادعاهای جدیدی مطرح کرده است. او با بیان اینکه گویی طرح ادعاهای جدید تاکتیکی بود برای عوض کردن موضوع بحث نوشته: ادعاهایی درباره تصویب برجام بین روحانی و لاریجانی در پاويون؛ تلاش ظریف برای برقراری ارتباط با تیم ترامپ و وزیر خارجه جدید آمریکا و ادعای جالب‌تر دیگر؛ نقل قول از ظریف در این رابطه که وقتی وزیر خارجه می‌خواسته روی خطوط قرمز رهبری در مذاکرات بایستد، «حسین فریدون» با آرنج به پهلویش می‌زده و می‌گفته «زود رد شو». هر بار که خبرنگاران از او درباره سند حر‌ف‌هایش سؤال می‌کردند، یا به حر‌ف‌های خودش ادامه می‌داد یا سکوت می‌کرد.

صف بندی جدید نمایندگان اصولگرای مجلس دهم

اعلام موجودیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، با ترکیبی از نمایندگان اصولگرای مجلس و نمایندگانی از طیف های مختلف جناح اصولگرا، رونمایی از ائتلاف تازه اصولگرایان برای انتخابات ۱۳۹۶ بود. اتفاقی که نشان داد نمایندگان اصولگرای مجلس،‌ برای جلوگیری از شکست احتمالی در انتخابات پیش رو آستین ها را بالا زده اند. حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد که در انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم موفق به تکیه بر کرسی نایب رئیسی نشد، از جمله شناخته شده ترین نمایندگان مجلس عضو این جبهه تازه تاسیس است.

احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنوری نمایندگان قم، فریدون حسنوند نماینده اندیمشک، محمود بهمنی نماینده ساوجبلاغ، احد آزادی خواه، فرهاد تجری، حسینعلی حاجی دلیگانی، احمد سالک، امیرخجسته، اکبر رنجبرزاده، علی محمد شاعری، محمد حسین فرهنگی، محمد جواد کولیوند،‌ عبدالرضا مصری، الهیار ملکشاهی از جمله نمایندگانی هستند که نام شان در میان حامیان جبهه مردمی نیروهای انقلاب آمده است.