درصحن-شوراها- آرمین: وعده تکمیل و راه اندازی فرودگاه بین المللی رامسر، در فصل انتخابات می روید و خیلی زود پس از پایان انتخابات به فراموشی سپرده می شود. این عادت اهالی رامسر در آستانه هر انتخاباتی است.

رامسر با نام قدیمی «سخت سر» یکی از سرسبزترین و زیباترین شهرهای شمالی کشور است که آخرین شهر غربی استان مازندران هم محسوب می‌شود.

فرودگاه رامسر به دلیل موقعیت خاص و نزدیکی کوه و دریا در حاشیه شهرستان رامسر قرار گرفته است. طرح بین المللی شدن فرودگاه رامسر  در سال ۱۳۸۵در اولین سفر استانی رئیس جمهور وقت (محمود احمدی‌نژاد) به استان مازندران به عنوان یکی از پروژه‌های ملی رامسر تصویب شد و در دستور اجرا قرار گرفت. اما اکنون پس از گذشت ۱۰ سال از تصویب، این پروژه هنوز اجرایی نشده است.

%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%b1%d8%a7%d9%85%d8%b3%d8%b1این در حالی است که طی این سال‌ها هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان صرف اجرایی شدن این پروژه شده  و اعتباری دوباره هم برای آن در نظر گرفته شده و همچنان مسئولین بدلیل وجود موانع و مشکلات، خبر از عدم تکمیل و بهره‌برداری این پروژه می‌دهند.

با توجه به هزینه چشمگیری که تاکنون صورت گرفته، همچنان امکان پروازی ایمن، با توجه به استانداردهای پروازی در این فرودگاه وجود ندارد.

در حال حاضر و به تازگی خط کشی باند فرودگاه به پایان رسیده، اما به دلیل وجود موانع پروازی و عدم تملک اراضی اطراف فرودگاه و ساختمان‌های مسکونی، طول باند فرودگاه کافی نیست و نمی‌توان در این فرودگاه پروازی انجام داد.

در صورتی که طبق برنامه‌های قبلی و از پیش تعیین شده طول باند جدید فرودگاه باید ۲۷۰۰ متر باشد که در حال حاضر براساس استانداردهای پروازی فقط ۱۰۴۰ متر آن قابل استفاده است و همچنین عرض این باند ۶۰ متر است.

این مساله در شرایطی است که مدیر فرودگاه‌های مازندران در گفتگویی اعلام کرده که در حال حاضر شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی ایران نسبت به بهره‌برداری عملیاتی باند جدید فرودگاه رامسر برنامه‌ای ندارد تا مسئولان استان برای حل این مشکلات راهکارهایی ارائه دهند.

این پروژه مهم می‌توانست در راستای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، جذب توریست و گردشگری نقش بسزایی در پیشرفت شهرستان رامسر داشته باشد و فرهنگ این شهرستان را غنی بیشتری بخشد و در این شرایط نابسامان اقتصادی کمک بزرگی به اقتصاد بومی‌نشینان این شهرستان و اطراف آن محسوب شود، اما متاسفانه بدلیل بی‌کفایتی مسئولین این اتفاق رخ نداده است.

مردم رامسر به این می‌اندیشند که در این شرایط اقتصادی، مبلغ گزافی که صرف این پروژه بی‌سر و سامان شده، می‌توانست اقتصاد این شهر را بکلی دگرگون سازد، اما بدلیل مدیریت نادرست و فکر نشده، این هزینه صرف پروژه‌ای بی‌سرانجام شده که باعث بی‌اعتمادی و نگرانی مردم این شهرستان شده است.

در خصوص این پروژه باید نمایندگان شهرستان و شورای شهر با مسئولین استان به توافق برسند و راه حلی برای این مشکلات پیدا کنند.

وقتی با شهروندان در جمع‌های معمولی از دغدغه‌هایی چون نافرجام ماندن فرودگاه رامسر سخن می‌گوییم، همه به اتفاق می‌گویند می‌دانیم که فردا که وقت انتخابات و رای‌گیری می‌رسد، نامزد‌های شورای شهر هم مانند نامزدهای نمایندگی مجلس، وعده دادن را آغاز خواهند کرد! اما در عمل طرح‌های این چنینی که می‌تواند در رونق کسب و کار اهالی شهرستان موثر باشد، همواره در هاله‌هایی از ابهام باقی خواهند ماند. درست مانند همین فرودگاه که دهه‌ها ست محور طرح‌ها و پروژه‌های منطقه‌ای و ملی بوده است.