درصحن: مجمع نمایندگان تهران به ریاست محمد رضا عارف، در جلسه ای میزبان سردار قالیباف شهردار تهران بود تا به بررسی معضلات شهر تهران بپردازد. در این جلسه که در پی افشای واگذاری املاک نجومی توسط شهرداری تهران به مدیران و برخی اعضای شرکت های تعاونی شهرداری تشکیل شد، نمایندگان ضمن اعتراض به عدم شفافیت مالی در شهرداری تهران، پرسش هایی را مطرح کردند ولی مجموعه گزارش های منتشره از این جلسه از عدم پاسخگویی شهردار تهران حکایت دارد. او پاسخ دغدغه های نمایندگان تهران را به تشکیل کمیته مشترک مجلس و شهرداری تهران موکول کرده است.

براساس گزارش رسانه های داخلی،‌ نمایندگان دغدغه هایشان را با طرح سوالات زیر، مطرح کرده اند:

سوال نمایندگان:

– چرا مصوبات مجلس طی ۴۰ سال گذشته مبنی بر ممنوعیت گسترش شهر تهران نادیده گرفته شده است؟

– چرا به مشکل آلودگی هوا و تاثیرات منفی فروش بی رویه تراکم در منطقه ۲۲ تهران توجهی صورت نگرفته است؟

– آیا شهرداری نمی داند منطقه ۲۲ کریدور هوا از غرب به شرق است و ساخت و ساز بی رویه در این منطقه باعث خفگی تهران می شود؟

– چرا بصورت غیرقانونی ۲۰۰ هکتار متر مربع برای ساخت مجموعه‌های تجاری در منطقه ۲۲ اختصاص یافته است؟

– چرایی عدم شفافیت مالی در شهرداری تهران

– چرایی بی اعتنایی به معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازهای تهران

– چرایی بی اعتنایی شهرداری به آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه معتادان خیابان‌گرد اعم از زن و مرد

– چرایی انتصاب های جناحی در شهرداری تهران

– چرایی اختصاص بیلبوردهای تبلیغی شهر تهران به استفاده سیاسی و جناحی

– چرایی ناهمخوانی عملکرد شهرداری با اهداف توسعه ملی

پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک مجلس و شهرداری

به گفته پروانه مافی نماینده تهران، قالیباف، شهردار تهران، با تشکر از نظرات کارشناسی نمایندگان تهران پیشنهاد کرده کمیته ای مشترک از نمایندگان خصوصا نمایندگان تهران و مسولان شهرداری تشکیل و در صورت لزوم با همکاری دولت، برای حل مشکلات مذکور تلاش کنند.

دستگیری یاشار سلطانی مدیر وب سایت معماری نیوز که به اتهام انتشار سند واگذاری غیرقانونی املاک شهرداری، در بازداشت به سر می برد دیگر دغدغه نمایندگان تهران بوده که قالیباف در این خصوص گفته نه خودش و نه شهرداری تهران، هیچ شکایتی از سلطانی نکرده است.

تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

پیش از تشکیل این جلسه، موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس مطرح شده بود، اما محمد جواد فتحی رئیس حقوقی فراکسیون امید و نماینده تهران در این خصوص گفته است: متاسفانه مشکلات و معضلات مردم تهران آنقدر زیاد است که منحصر به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نیست. به عنوان نمونه بحث بافت‌های فرسوده شهر تهران یک تهدید جدی است و درصورتی این‌که خدایی ناکرده زلزله‌ای رخ دهد، شهر با بحران اساسی روبرو خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرده: مباحثی همچون ترافیک، آلودگی هوا، آسیب‌های اجتماعی از دیگر مسائل و مشکلات تهران است اما بی‌شک مهم‌ترین مشکل در شهرداری تهران، عدم شفافیت هزینه‌ها و درآمدهای بودجه شهرداری تهران است.

به گفته فتحی هنوز محورهای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مشخص نشده و در صورت تعیین محورها، مجلس در همان چارچوب، تحقیقات اش را انجام خواهد داد.

تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در حال بررسی است.

در ابتدای این جلسه محمد رضا عارف با اشاره به جلسات برگزار شده مجمع نمایندگان تهران با استاندار و دیگر مسولان دولتی گفته: می‌توان با اصلاح نگاه به شهر و نقشی که مدیریت شهری می‌تواند در پیگیری مشکلات شهری داشته باشد، مسائل را مورد حل و فصل قرار دارد، البته آسیب‌های اجتماعی در حال حاضر دربسیاری از بخش‌ها چالش‌های جدی و بحران برای کشور به وجود آورده است؛ همچنین مسائلی مانند حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده از مسائل و مشکلات دیگر استان تهران است.