روزنامه شرق-مهدی قدیمی: طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران که پیش از آغاز تعطیلات تابستانی مجلس به جریان افتاد، همچنان در انتظار تعیین تکلیف در کمیسیون و ارجاع به صحن است. علیرضا رحیمی، از نمایندگان تهران، در گفت‌وگو با «شرق» از جمع‌آوری مستندات جدید برای این تحقیق‌وتفحص در ایام تعطیلات مجلس خبر می‌دهد و می‌گوید با وجود تلاش برخی از مدیران شهرداری برای متوقف‌کردن‌ این طرح، نمایندگان امضا‌کننده، با جدیت بر انجام تحقیق‌وتفحص اصرار دارند.
با توجه به تعطیلات سه‌هفته‌ای مجلس، مردم منتظر هستند  بدانند در این مدت برای تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران، چه اقداماتی از سوی نمایندگان صورت گرفته است. آیا این مدت در این راستا کاری انجام شده است؟ 

در این سه هفته تعطیلات، همکاران ما مشغول جمع‌آوری مستندات جدید درباره شهرداری تهران برای تحقیق‌وتفحص از این شهرداری بودند. در این مدت، برخی از افراد خارج از شهرداری که اطلاعات خوبی از عملکرد شهرداری داشتند به نمایندگان مراجعه کرده و اظهارات درخورتوجهی داشتند.
 با توجه به اینکه برخی از نمایندگان مجلس از چهره‌های حامی شهردار تهران هستند، در این مدت تلاشی برای توقف تحقیق‌وتفحص از سوی آنها انجام نشده است؟ 
از بین نمایندگان مجلس، نه؛ ولی برخی عوامل منتسب به مدیریت شهرداری تهران و برخی از مدیران شهرداری، تلاش می‌کنند نمایندگان را متقاعد کنند تا تحقیق‌وتفحص یا مسکوت بماند یا به تعویق بیفتد. قاعدتا درباره علت این تلاش‌ها، باید خود این عوامل پاسخ‌گو باشند؛ اما نمایندگانی که درخواست تحقیق‌وتفحص را امضا کرده‌اند، عزمی جدی برای جلوبردن کار این تحقیق‌وتفحص دارند.
 اعضای شورای شهر تهران چه موضعی در قبال این تحقیق‌وتفحص دارند؟ 
به‌هرحال بخشی از این تحقیق‌وتفحص به عملکرد خود شورای شهر برمی‌گردد. این شورا هم در مواردی به وظایف ذاتی خود عمل نکرده است. ما هنوز به صورت رسمی با اعضای شورای شهر تماسی نداشته‌ایم و وارد مذاکره با هیچ گروهی در داخل شورا نشده‌ایم؛ اما به‌هرحال شورای محترم شهر تهران در زمینه نظارت بر عملکرد شهرداری نه از اختیارات و ظرفیت‌های خودش استفاده کرده و نه به تکالیف خود عمل کرده است.
مواردی که تاکنون مستندات آن به دست آمده، شامل چه تخلفاتی است؟ 
تا اینجا، هم چند مورد مانند اطلس مال و دیگر موارد تراکم‌فروشی و موضوع تراکم منفی که اخیرا باب شده و تهاتر تراکم سیار، به صورت مصداقی مطرح شده و هم مواردی به صورت فرایندی مطرح شده است. منظور از فرایندها هم فرایندهایی است که منجر به عملکردهای غیرشفاف شده است. همچنین خلأ‌های قانونی موجود در سازوکار شهرداری هم، بخشی از این تحقیق‌وتفحص خواهد بود.
تحقیق‌وتفحص چه دوره زمانی را در بر می‌گیرد؟ آیا فقط دوره اخیر بررسی می‌شود یا تمام دوران شهرداری آقای قالیباف؟ 
آنچه فعلا مد‌نظر ماست، دوره اخیر شهرداری تهران است. چون اگر قرار باشد تمام دوران ایشان را در بر بگیرد، کاری عظیم با حجم بسیار وسیع نیاز دارد و حجم گردش مالی و پروژه‌های شهرداری در این سال‌ها بسیار بالاست. اگر قرار باشد همه آنچه در این حدود ١٢ سال در حوزه ساخت‌وسازها در تهران اتفاق افتاده، بررسی شود، کاری بسیار زمان‌بر و وسیع خواهد بود که نیاز به زمان و امکانات و نیروهای کارشناسی زیادی دارد.
 به‌هرحال مواردی مانند ساخت‌وسازهای انتهای اتوبان همت و اطراف دریاچه چیتگر، در دوره اخیر اتفاق نیفتاده اما مسائل زیادی درباره آنها وجود دارد. 
اگر سازمان بازرسی براساس وظیفه ذاتی خود، زودتر از اینها و به طور جامع‌تر، گزارش این فعالیت‌ها را ارائه می‌داد، ما الان با این حجم انبوه از مسائل رسیدگی‌نشده مواجه نبودیم. اما در موارد مربوط به دوره‌های قبل، به صورت موردی می‌توان ورود کرد و هر جا که مستندات و گزارش‌ها وجود داشته باشد، ابزارهای نظارتی مجلس، منعی برای ورود و بررسی آنها ندارد.
 با توجه به کار و انرژی و امکانات زیادی که انجام این تحقیق‌وتفحص نیاز دارد و توصیه اخیر رئیس مجلس برای استفاده از ظرفیت ماده ٢٣٦ آیین‌نامه به جای تحقیق‌و‌تفحص، این احتمال وجود دارد که هیأت‌رئیسه به جای تحقیق‌وتفحص، شما را به سمت استفاده از ماده ٢٣٦ سوق دهد و این کار سریع و مختصر جمع شود؟ 
خیر، چون ماده ٢٣٦ امکان استفاده از همه ظرفیت کارشناسی مجلس را ندارد و ترکیب یک هیأت تحقیق‌وتفحص که اعضای آن از کمیسیون‌های مختلف مجلس مانند کمیسیون اصل ٩٠ و کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با موضوع هستند، ظرفیت کافی برای رسیدگی به چنین مواردی را خواهد داشت. اصولا تحقیق‌وتفحص برای مواردی است که جامعیت آنها بیشتر است. اما از ماده ٢٣٦ بیشتر در موارد مصداقی و موردی، می‌توان استفاده کرد و نمی‌توان از این ابزار برای موارد جامعی مانند این مورد بهره برد. البته تحقیق‌وتفحص هم در صورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که همکاران ما در هیأت تحقیق‌وتفحص، عزم رسیدن به نتایج عملی را داشته باشند و فقط به قرائت یک گزارش اکتفا نشود.
فکر می‌کنید این تحقیق‌وتفحص چه زمانی در دستور کار مجلس قرار بگیرد؟ 
درحال‌حاضر هیأت‌رئیسه این درخواست را به کمیته‌ای مرکب از اعضای کمیسیون اصل ٩٠ و متقاضیان تحقیق‌وتفحص ارجاع داده است. بعد از این مرحله باید کمیسیون تخصصی، این درخواست را بررسی کند و بعد از آن موضوع به هیأت‌رئیسه ارائه می‌شود تا در دستور کار صحن قرار بگیرد. این مراحلی است که طبق آیین‌نامه داخلی باید انجام شود و ممکن است قدری زمان‌بر باشد؛ ولی با همه اینها باید قبل از پایان سال به مرحله طرح در صحن علنی برسد و استارت رسمی آن زده شود.