درصحن: انتشار نامه علی مطهری نایب رئیس مجلس به حجت السلام پورمحمدی وزیر دادگستری و تقاضای پاسخگویی در خصوص کشتار دهه شصت، روز پرتنشی را در مجلس ایران رقم زد. تنش ایجاد شده در مجلس، اولین رویارویی جدی اصولگرایان و اصلاح طلبان مجلس دهم در یک موضوع حقوق بشری بود تا نسبت این دو جریان سیاسی را به مساله حقوق بشر روشن و شفاف سازد. اصولگرایان معترض با شعار مرگ بر منافق، خواستار برکناری مطهری از هیات رئیسه مجلس شدند، اما در آنسوی میدان اصلاح طلبان آنها را به «پرهیز از ایجاد خفقان» در کشور دعوت کردند.

نامه علی مطهری، در پی انتشار فایل صوتی سخنان آیت الله منتظری به رشته تحریر درآمد. آیت الله منتظری در این فایل صوتی، به نقض حقوق سیاسی و انسانی، قربانیان اعدام های دهه شصت پرداخته بود. از آنجا که در این فایل صوتی نام حجت السلام پورمحمدی وزیر دادگستری دولت روحانی، بعنوان یکی از قضات درگیر در ماجرای اعدام های دهه شصت برده شد،‌ علی مطهری در نامه ای خواهان پاسخگویی او شد. در نامه علی مطهری آمده است: «جناب عالی که همراه آقایان رئیسی، نیری و رازینی در متن این قضیه بودید باید ضمن توضیح ماجرا، یا می‌فرمودید این شایعات به هیچ وجه صحت ندارد و یا می‌فرمودید ممکن است قصورهایی هم صورت گرفته باشد که در صورت اثبات از خانواده‌های آنها عذرخواهی و جبران خسارت خواهد شد.» تاکنون حجت السلام پورمحمدی، رئیسی، نیری و رازینی که نام شان برده شده، به این نامه و انتشار سخنان آیت الله منتظری پاسخ نداده اند.

محسن کوهکن نماینده اصولگرای لنجان در جلسه علنی روز یکشنبه هفتم شهریور در تذکری به علی مطهری نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت، نسبت به انتشار نامه او اعتراض کرد و آن نامه را موجب تامین خوراک تبلیغاتی دشمنان عنوان دانست و گفت: «در هفته دولت و هفته‌ای که رئیس‌جمهور و نخست وزیر این کشور به دست منافقان به شهادت رسیدند، طرح مطالب یا نامه‌ای که مردم را از کاری که منافقان انجام داده اند و ده‌ها هزار نفر را شهید کردند، دور کند، اشتباه است.» اما علی مطهری عضویت در هیات رئیسه را نافی ایفای وظیفه نمایندگی ندانست و گفت: «مسئله نایب رئیسی هیچ ربطی ندارد که ما حرف حق را نزنیم.»

تذکر محسن کوهکن و پاسخ علی مطهری، تنش را در مجلس ایجاد کرد، بطوریکه تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس با سردادن شعار مرگ بر منافق تلاش کردند جو مجلس را در اختیار بگیرند. تا صدایی دیگری در مجلس بلند شود این بار مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب مجلس با دفاع از علی مطهری خطاب به اصولگرایان گفت: «درست نیست خفقان ایجاد کنید. هر نماینده حق دارد در تمام مسایل داخلی و خارجی اظهار نظر کند.»

اما کشمکش میان اصولگرایان و اصلاح طلبان به این بگو مگوها ختم نشد. علی پورمختار دیگر نماینده اصولگرای مجلس از شکایت ۳۰ نماینده مجلس به کمیته نظارت بر امور نمایندگان خبر داده و گفته آنها ضمن تقاضای برخورد با علی مطهری خواستار برکناری او از نایب رئیسی مجلس شده اند. این در حالی است که هیچ یک از نمایندگان به وزیر دادگستری نسبت به بی توجهی به نامه نایب رئیس مجلس تذکر ندادند.

بلافاصله پس از کشمکش نمایندگان در خصوص نامه نگاری علی مطهری با وزیر دادگستری، دبیرخانه مجلس خبرگان با صدور بیانیه ای، ضمن محکوم کردن انتشار سخنان آیت الله منتظری، مباحث جاری در این خصوص را مشحون به اغلاط و تحریف‌ها و نبش قبری چالش برانگیز دانسته و آورده است: «امام راحل (ره) در آن برهه حساس، با آن تصمیم به موقع، چشم فتنه را کور نموده و فرصت خودنمایی و فتنه گری گروهکی که دستش تا مرفق، آغشته به خون این ملت مظلوم و زجرکشیده است را سلب کردند. گروهکی فاسد و تروریستی که به نام دفاع از خلق و میهن، جنایاتی بدتر از جنایات داعش در این مملکت مرتکب شد و خانواده های زیادی را داغدار اقدامات سبعانه خویش نمود.»

گفتنی است پسر بزرگ احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان و عروس اش از اعضای سازمان مجاهدین خلق بودند. پسرش در درگیری های دهه شصت میان مجاهدین و طرفداران آیت الله خمینی کشته شد و عروس اش از ایران گریخت. تنها فرزند آنها (نوه آیت الله جنتی) نیز که نزد پدر بزرگ اش زندگی می کرد در جوانی در یک سانحه رانندگی کشته شد.