درصحن: مجلس نهم که به آخرین روزهای خود نزدیک می شود، دو هفته تمام وقت خود را به بررسی بودجه سال ۹۵ داد تا آخرین دلخوری هایش از دولت،‌ بودجه ای باشد. آنها از سخنان نوبخت مبنی بر متهم کردن مجلس به ظلم به مردم در حذف یارانه ۲۴ میلیون ایرانی شاکی اند ولی ترجیح دادند کار خود را بکنند تا محمد باقر نوبخت دست به دامن شورای نگهبان برای رد این مصوبه شود. قانون بودجه  9 میلیون و 785 هزار میلیارد ریالی سال ۹۵ به شورای نگهبان رفته و دولت چشم به این شورا دوخته تا بتواند با ابلاغ لایحه بودجه فعالیت هایش را شتاب بخشد.

چالش اصلی دولت و مجلس درباره ملزم کردن دولت از سوی مجلس برای حذف 24 میلیون نفر از یارانه بگیران بود. بقیه اصلاحات مجلس بر لایحه دولت بی حاشیه سپری شد.

محمد باقر نوبخت نماینده دولت همچون هفته گذشته بار دیگر در صحن علنی مجلس نسبت به این تصمیم نمایندگان مجلس نهم معترض شد و گفت: سال گذشته که حدود 4.5 میلیون نفر را از دریافت یارانه نقدی حذف کرده بود. پس از آن بنا بر برخی ضرورت‌ها و ارائه اسناد از طرف برخی خانوارها و همچنین توصیه نمایندگان مجلس متوجه شدیم در حال ظلم به 1.5 میلیون نفر هستیم و باید یارانه آنها را برگردانیم از این جهت مجدداً یارانه نقدی 1.5 میلیون نفر بازگردانده شد، ولی هم‌اکنون مجلس تعدادی را که مجبور شدیم یارانه‌شان را برگردانیم در سطح و سقف 24 میلیون نفر به دولت تکلیف کرده که حذف کند.

اعتراض های نوبخت به این مصوبه تاثیری در تصمیم گیری مجلسی ها نداشت. منتهی محمدحسن ابوترابی‌فرد نائب‌رئیس مجلس از دولت خواست که به دنبال راهکاری باشد تا «در صورتی که خانوارهایی که سرپرست آنها بالای 3 میلیون درآمد دارند با حذف یارانه در فشار قرار می‌گیرند از منابع دیگری برایشان جبران شود.»

خبر بد برای سیگاری ها

نمایندگان مصوب کردند که از ابتدای سال 95 به قیمت خرده‌ فروشی هر نخ سیگار وارداتی مبلغ 500 ریال و تولید مشترک مبلغ 350 ریال و تولید داخلی مبلغ 100 ریال به عنوان عوارض اضافه می‌شود. بنابراین سیگاری ها باید منتظر افزایش قیمت سیگار پس از تصویب قانون بودجه از سوی شورای نگهبان و اجرایی شدن آن باشند.

بودجه ای برای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی!

مطابق سالهای گذشته که پس از نام گذاری سال جدید از سوی رهبر جمهوری اسلامی، ده ها نهاد و سازمان و موسسه با هدف ترویج و فرهنگ سازی و تحقق شعار سال راه اندازی و بودجه های کلانی صرف تهیه و توزیع کتاب، مجله و تولیدات صوتی و تصویری مرتبط با آن می شد، این بار اما به صورت رسمی مجلس شورای اسلامی مصوب کرد تا در بودجه سال آینده اعتباری ویژه برای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شود.

به پیشنهاد احمد سالک و تصویب مجلس، کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مجازند تا 2 درصد از اعتبارات خود را به منظور فرهنگ‌سازی به خصوص در بخش بنیان‌های اقتصاد مقاومتی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی-فرهنگی از طریق سازمان صدا و سیما هزینه نمایند. نمایندگان با 98 رأی موافق، 48 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 195 نماینده حاضر در صحن علنی، با این پیشنهاد موافقت کردند.

اعتبارات فاینانس و بنیه دفاعی !

پس از تصویب پیشنهاد احمد سالک برای تامین اعتبار فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، نوبت به اسماعیل کوثری نماینده تندرو مخالف دولت رسید که این بار پیشنهاد داد که 10 درصد اعتبارات فاینانس در سال 95 برای تقویت بنیه دفاعی هزینه شود.

122 نماینده مجلس در مقابل، 31 رای مخالف و 3 رأی ممتنع از 196 نماینده حاضر در صحن علنی، با این پیشنهاد موافقت کردند. نمایندگان پس از تصویب این پیشنهاد در صحن علنی مجلس شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

پرداخت حقوق به جانبازان و آزادگان بیکار!

طبق مصوبه مجلس نهم دولت مکلف شد تا از محل اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان و آزادگان بیکار معسر فاقد درآمد، که بر اساس قوانین نیروهای مسلح، مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک معیشت معادل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. از سوی دیگر با نظر نمایندگان مجلس نهم، بنیاد شهید مکلف به پرداخت حق نگهداری والدین و همسران بیمار شهدا شد.

به موجب این مصوبه، بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف شد از محل اعتبارات خود با تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و یا مراجع قانونی حسب مورد به والدین و همسران شهدا که به دلیل کهولت سن و یا بیماری صعب‌العلاج نیاز به نگهداری دارند، در صورتی که در میان خانواده فرد یا افرادی از آنها نگهداری کنند، نسبت به پرداخت حق نگهداری به میزان 30 درصد حداقل حقوق کارکنان دولت اقدام کند.

فرآیند تسویه بدهکاران ارزی تعیین تکلیف شد

به موجب مصوبه مجلس، دولت موظف شد نسبت به تعیین تکلیف فرآیند تسویه بدهکاران ارزی از محل حساب ذخیره ارزی به دولت اعم از موارد تهاترشده با بانک‌های ملت، تجارت، رفاه کارگران و صادرات ایران و موارد تهاترشده برای کل بانک‌های کشور ظرف مدت 6 ماه پس از تصویب این اصلاحیه اقدام کند.

همچنین مقرر شد گیرندگان تسهیلات موضوع این ماده از تاریخ ابلاغ این قانون تا 6 ماه فرصت دارند تا بدهی خود به قیمت روز گشایش را با بانک عامل تابعه تعیین تکلیف کنند. بدهکارانی که مطابق این تبصره اقدام به تعیین تکلیف بدهی خود نموده باشند، مشمول تسهیلات این ماده هستند. تطابق شرایط این ماده با بدهکاران مزبور با تصویب کارگروه ملی و بر حسب ضرورت استانی می‌باشد. کلیه اقدامات و اجرایی توسط بانک‌های عامل تا ابلاغ آیین‌نامه اجرایی اصلاحیه این ماده متوقف می‌شود.

کارت سوخت حذف نمی شود/ بنزین دو نرخی شد

 

مخالفت مجلس با حذف کارت سوخت که  دو هفته پیش به دلیل ابهاماتی به کمیسیون تلفیق بازگردانده شده بود در هفته گذشته تعیین تکلیف شد.

طبق اصلاحیه مجلس دولت مکلف است حداکثر چهارماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، نفت گاز (گازوئیلی) و دوگانه سوز را به کارت سوخت مجهز کند و از آن تاریخ عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفا با استفاده از کارت مذکور انجام شود.

همچنین طبق این مصوبه قیمت تمام شده بنزین عبارت است از قیمت تحویل در بندر (فوب) خلیج فارس به اضافه هزینه های جانبی شامل ریزش،‌ تبخیر، بیمه،‌ انتقال، حمل،‌ توزیع و عوارض قانونی موضوع جزء 2 تبصره ماده 16 و بند ج ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده و نرخ کارمزد مناسب پرداختی به جایگاه داران که توسط دولت تأمین می شود.