درصحن: مجلس یا شورای شهر برایش فرقی ندارد، گاه هم زمان در دو انتخابات متفاوت از دو حوزه انتخابیه مجزا کاندیدا می شود. عشق به خدمت یا میل به قدرت؟ هر چه باشد او را به یکی از باسابقه ترین نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی تبدیل کرده است. البته همه اینها شاید میسر نمی شد، اگر پدرش «شهید حوزه و دانشگاه» و پدر همسرش آیت الله محمدی گیلانی نبود.

محمد مهدی مفتح کیست؟

محمد مهدی مفتح پسر بزرگ شهید محمد مفتح؛ متولد 8 دی ماه 1335 در شهر قم است. مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه شریف گرفت و پس از آن در دانشگاه های امیرکبیر، علامه طباطبایی و علوم تحقیقات تهران توانست در رشته های صنایع و اقتصاد مدارک کارشناسی ارشد و دکترای خود را کسب کند.

27 ابان 1358 محمد مهدی 23 ساله بود که پدرش  محمد مفتح (از روحانیون به نام سال های اول انقلاب و عضو سابق شورای انقلاب) توسط گروه فرقان ترور شد. پس از آن و به دستور آیت الله خمینی این روز به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گرفت و محمد مفتح تبدیل به نماد این وحدت شد.

محمد مهدی در سالهای ابتدایی دهه شصت به عنوان مدیر وارد عرصه صعنت شده و در چند کارخانه و شرکت صنعتی به فعالیت می پردازد. پس از رد صلاحیت گسترده نمایندگان مجلس سوم و کاندیداهای جناح چپ، مفتح در انتخابات مجلس چهارم از حوزه رزن همدان کاندیدا و با حمایت جامعه روحانیت مبارز (هم کیشان پدرش)، وارد مجلس شد و این کرسی را تا پایان مجلس پنجم به مدت هشت سال حفظ کرد.

با روی کارآمدن مجلس اصلاح طلب ششم، او نیز همچون بیشتر نمایندگان اصولگرای مجلس چهارم و پنجم، راهی به مجلس نیافت و برای مدت یک دوره غایب بود تا باردیگر، به مدد رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان، بتواند خود را پیروز انتخابات مجلس هفتم ببیند. او در انتخابات مجلس هشتم نیز جواز حضور در مجلس را پیدا کرد ولی شانس پیروزی در انتخابات مجلس نهم را نیافت. اما دو سال بعد به دلیل ابطال انتخابات تویسرکان، این فرصت را پیدا می کند تا در انتخابات میاندوره ای مجلس نهم بار دیگر اعلام نامزدی کند اما اتفاق منحصر بفرد این کاندیداتوری،‌ اعلام نامزدی در دو انتخابات متفاوت از دو حوزه انتخابیه متفاوت است. محمد مهدی مفتح که حمایت اصولگرایان را با خود دارد،‌ به طور همزمان در حوزه انتخابیه تویسرکان، برای ورود به مجلس نهم و در حوزه انتخابیه تهران برای ورود به شورای شهر تهران اعلام نامزدی می کند و اتفاقا در هر دو میدان موفق به اخذ حدنصاب آراء می شود تا مخیر به انتخاب میان مجلس نهم و شورای چهارم شود. این اقدام او با سوال ها و مخالفانی هم مواجه می شود ولی مفتح کار خود را انجام می دهد. حضور او در لیست آبادگران ایران در کنار نام هایی همچون مهدی چمران و غفوری فرد، دانشجو و بیادی بیش از گذشته خط و ربط سیاسی مفتح را آشکار می کند. مفتح با پیروزی در هر دو انتخابات سرانجام تصمیم می گیرد از عضویت در شورای شهر تهران انصراف داده و به عنوان نماینده مردم تویسرکان وارد مجلس نهم شود. مفتح در انتخابات مجلس دهم نیز توانست به عنوان کاندیدای اصولگرایان در تویسرکان کرسی خود را در مجلس دهم حفظ کند.

سکوت در مناقشات پارلمانی

مفتح را می توان از نمایندگان بی حاشیه مجلس دانست که در اکثر منارعات مجلس سکوت اختیار کرده و ترجیح اش،  تمرکز بر مشکلات حوزه انتخابیه خود است. در جریان جدال های سیاسی مجلس نهم حول پرونده هسته ای و برجام هم کمتر اظهار نظری از او یافت می شود و نامش در هیچ کدام از لیست های موافقین و مخالفین برجام دیده نمی شود. هر چند به تازگی و پس از سخنان رهبر ایران در باره بدعهدی های آمریکایی ها در مصاحبه ای با فارس نظر آیت الله خامنه ای در این باره را تایید کرده است. او چند روز پس از آغاز به کار مجلس دهم به ریاست فراکسیون فرزندان شاهد و ایثارگر مجلس انتخاب شد. لیست مهم ترین طرح های امضا شده توسط محمد مهدی مفتح را می توانید اینجا ببینید.

سوابق سیاسی،‌ اجرایی و مدیریتی

مفتح بیشتر سال های عمر خود را در مجلس گذرانده است. اما پیش از ورود به مجلس بیشتر در حوزه صنعت مشغول بوده و مدیرعاملی چند شرکت کوچک صنعتی را در اختیار داشته است. عمده ترین سوابق سیاسی، اجرایی و مدیریتی اش به این شرح است:

  • مدیر عامل مجتمع انبار و سردخانهٔ شهید امین زاده
  • مدیر عامل شرکت شیشه قزوین، آبگینه و آذر
  • نماینده مجلس چهارم – پنجم – هفتم – هشتم – نهم و دهم
  • رئیس کمیسیون تدوین آئین نامهٔ داخلی مجلس هشتم
  • نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجهٔ مجلس پنجم
  • مخبر کمیسیون برنامه بودجهٔ مجلس هفتم و هشتم
  • عضو کمیسیون ویژهٔ اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم
  • عضو شورای پول و اعتبار
  • ناظر مجلس شورای اسلامی ایران در کمیسیون تخصیص اعتبار
  • عضو فراکسیون اصولگرایان ادوار مجلس شورای اسلامی
  • منتخب تهران در انتخابات شورای شهر تهران

رهبران جنبش سبز باید پاسخگو باشند

هر چند او اخیرا مدعی شده است  که به هنگام وقوع جنبش سبز در مجلس مواضع شفاف و روشنی علیه این جریان اتخاذ کرده اما جستجو های خبرنگاران ما در این زمینه به نتیجه ای نرسید. از معدود موضع گیری ها او با موضوع انتخابات 88 می توان به مصاحبه مفتح در تیرماه 95 با خبرگزاری فارس اشاره کرد که ساکتین فتنه را مورد انتقاد قرار داده و می گوید: «متأسفانه برخی از مسئولین هنوز در مقابل فتنه 88 موضع‌گیری نکرده و حتی خواهان رفع حصر سران فتنه هستند. آنها بدانند که دیگر هیچ جایگاهی بین ملت شهیدپرور نخواهند داشت و به‌زودی باید پاسخگوی اعمال خود باشند.»

خانواده

محمد مهدی پسر بزرگ آیت الله محمد مفتح از پیشگامان انقلاب ۵۷ است که در سال ۱۳۵۸ ترور شد. او سه برادر و چهار خواهر دارد. برادران او محمد رضا، محمد صادق، محمد هادی هستند . محمد صادق معاون وزیر بازرگانی در دولت نهم ودهم بوده و محمد هادی روحانی است. محمد رضا مفتح برادر دیگر محمد مهدی با سابقه فعالیت در وزارت خارجه تحت عنوان دیپلمات در انتخابات مجلس دهم از حوزه رباط کریم کاندیدا شد، اما نتوانست به مجلس راه یابد. آنها معمولا در هیچ کدام از رخدادهای سیاسی مداخله و اظهار نظر نمی کنند و بیشتر به فعالیت در حوزه کاری خویش مشغول اند.

یکی از خواهران محمد مهدی، همسر آقای پیشگاهی فر از بستگان نزدیک آیت الله محمد بهشتی است.

محمد مهدی مفتح‌، داماد آیت الله گیلانی است. سه تن از برادران همسرش در جریان انقلاب کشته شدند. برادر بزرگ خانم اش در اوایل انقلاب در یک سانحه رانندگی در گذشت و دو برادر دیگرش به دلیل پیوستن به سازمان مجاهدین خلق یکی اعدام و دیگری در درگیری مسلحانه ای که با مجاهدین به دستور آیت الله گیلانی صادر شده بود، کشته شد و اموالشان مصادره شد. مفتح آیت الله گیلانی را بسیار مهربان و دارای خانواده ای صمیمی معرفی می کند.

مادرش فاطمه جابری انصاری دختر آیت الله حیدرعلی جابری انصاری از علمای به نام همدان است. صادق حسین جابری انصاری معاون عربی و سخنگوی وزارت خارجه دولت روحانی از بستگان مفتح است.