روزنامه اعتماد: انتخابات وارد روزهاي پرتحرك خود شده است. چهره شهر تغيير كرده و سخنراني‌ها و همايش‌ها در همه جا برپاست. در ميان تبليغات و پوسترهاي رنگارنگ نامزدها در سطح شهر و انبوه پيام‌هاي تبليغاتي در شبكه‌هاي اجتماعي، اما تخلف‌هاي انتخاباتي هم در جريان است؛ از تجمعات براي جلوگيري از سخنراني برخي نامزدهاي جناح‌هاي خاص تا جمع‌آوري بنرهاي تبليغاتي. در اين دوره اما با پديده‌هاي جالبي هم رو به رو هستيم، با شگردهاي تخريبي تازه‌اي كه با توجه به شرايط ويژه‌اي كه بر اين انتخابات حاكم است در اين دوره باب شده است؛ پديده جعل و انتشار ليست‌هاي مشابه. اين در حالي است كه
محمد حسين مقيمي، رييس ستاد انتخابات كشور پيش‌تر خبر داده بود متخلفان انتخاباتي را به دستگه قضا معرفي خواهند كرد.

جمع‌آوري بنرهاي علي مطهري و اصلاح‌طلبان
بنرهاي تبليغاتي هميشه در انتخابات‌ها داستان‌ساز بوده‌اند و گزارشاتي از پاره كردن يا جمع‌آوري بنرهاي تبليغاتي در طول روزهاي تبليغات وجود داشته؛ در اين دوره اما موضوع از روز ٢٢ بهمن و نخستين روز تبليغات در خبرگان آغاز شد كه نيروي‌هاي انتظامي بنرهاي مربوط به ستاد آيت‌الله هاشمي را جمع‌آوري كرده بودند. اين ماجرا به شخص وزير كشور رسيد و او هم استاندار تهران را مامور كرد تا پيگير اين مساله باشد. اما ديروز هم اخباري در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد مبني بر اينكه در نماز جمعه تهران بنرهاي مربوط به ائتلاف اصلاح‌طلبان و همچنين علي مطهري جمع‌آوري شده است. هنوز مشخص نيست آيا در اين مورد هم نيروي انتظامي وارد عمل شده است يا گروه‌هايي خودسرانه دست به اين كار زده‌اند.

ممانعت از سخنراني كواكبيان در مسجد ابوذر
پيش از اينكه كشور وارد فضاي انتخاباتي شود كم نبودند اصلاح‌طلباني كه براي سخنراني‌هاي‌شان در شهرهاي مختلف با مشكل مواجه شدند. در چند ماه گذشته بارها خبرهاي مربوط به برهم زدن سخنراني‌ها به گوش رسيده است. فياض زاهد در لاهيجان، علي شكوري راد و رسول منتجب‌نيا در كرج، آذر منصوري در ياسوج، الهه كولايي در اراك و برخي چهره‌هاي سياسي ديگر. در چند روز گذشته هم همايش اصلاح‌طلبان در اصفهان و شيراز با وجود صدور مجوز به دليل فشار نيروهاي خودسر لغو شد. از روز آغاز تبليغات اين مساله همچنان ادامه دارد. سخنراني شهربانو اماني در منطقه ١٦ تهران به دليل تجمع عده‌اي در مسجدي كه قرار بود اين سخنراني برگزار شود، لغو شد. اما روز پنجشنبه سخنراني مصطفي كواكبيان در مسجد ابوذر تهران با تنش و درگيري‌هاي گروه‌هاي خودسر مواجه شد و اين كانديداي اصلاح‌طلب نتوانست به ايراد سخنراني خود بپردازد. حزب مردم سالاري با صدرو بيانيه‌اي به تشريح ماجرا پرداخته است. در اين بيانيه نوشته شده: بعد از اقامه نماز و در ابتداي شروع سخنراني، حجت‌الاسلام طلاييه، امام جماعت مسجد مذكور از كواكبيان به‌منظور ايراد سخنراني خود دعوت كرد اما در همين حين افرادي در ميان جمعيت به پا خاستند و خطاب به امام جماعت و ديگر مدعوين با دادن شعارهايي، جو مسجد را متشنج كرده و به سوي امام جماعت حمله‌ور شدند و با وجود تذكر امام جماعت مبني بر اينكه حرمت مسجد را نگه داريد، تريبون او را از او گرفته و دوربين و موبايل عكاس حاضر در مسجد را نيز گرفته و عكس‌هاي آن را ضبط كردند. در ادامه اين درگيري‌، نيروهاي خودسر براي به هم زدن مراسم، گاز اشك‌آور درون مسجد رها كردند كه موجب آزار و اذيت نمازگزاران و حضار در مسجد شد و سرانجام مصطفي كواكبيان بدون انجام سخنراني مجبور به ترك مسجد شد. اين در حالي است كه استانداري تهران مي‌گويد با حضور ماموران مانع هرگونه تنش شده است. به گزارش ايرنا يك مقام مسوول در استانداري تهران در خصوص اخبار منتشره مرتبط با حضور ماموران انتظامي در مسجد ابوذر تهران گفت: اقدامات انتظامي انجام شده در اين مسجد هيچ ارتباطي به موضوع انتخابات يا سخنراني نامزدهاي انتخاباتي نداشته است. اين مقام مسوول افزود: دو شب قبل سخنراني دراين مسجد انجام شده كه امروز گروهي قصد برگزاري تجمعي در اعتراض به مطالب عنوان شده در آن سخنراني را داشتند. وي اظهار كرد: به همين دليل با ورود مسوولان امنيتي به موضوع و استقرار نيروي انتظامي در محل ضمن پيشگيري از برگزاري هرگونه تجمع، اقدامات لازم براي برقراري نظم و آرامش در منطقه انجام شده است. به گفته اين مقام مسوول، اين موضوع در اساس هيچ ارتباطي به مسائل انتخابات و تبليغات نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي نداشته است. در هر صورت يك سخنراني ناتمام ديگر به نام اصلاح‌طلبان نوشته شد.

شگرد تخريبي جديد در انتخابات

در اين دوره «ليستي شدن رقابت انتخاباتي»، جناح‌هاي مختلف را برآن داشته تا از تبليغ تك به تك نامزدان خودداري كرده و بر تبليغ دسته جمعي يا همان «ليستي» نامزدان خود سرمايه‌گذاري كنند. اين روش در عين داشتن برخي مزايا، در صحنه عمل با پاره‌اي مشكلات و پيامد منفي همراه شده است، ماجراي دستكاري جناح رقيب در ليست‌ها براي سردرگم كردن شهروندان از جمله معايب «رقابت فهرست‌ها» است. در اين ميان برخي براي تخريب رقيب دست به دامن شگردهاي جديد شده‌اند از جمله انتشار ليست‌هاي مشابه و جعلي. در فاصله زماني ميان اعلام نتايج بررسي صلاحيت‌ها تا رسيدگي به شكايات، از اين دست اتفاق‌ها در مورد ليست اصلاح‌طلبان در تهران چندين بار رخ داد. در حالي كه اصولگرايان ليست خود را منتشر كرده بودند، اصلاح‌طلبان منتظر نتيجه نهايي بررسي شوراي نگهبان بودند و بارها رسانه‌هاي منتسب به اصولگرايان اقدام به انتشار ليست‌هاي جعلي درمورد اصلاح‌طلبان كرده بودند اقدامي كه با تكذيب شوراي عالي اصلاح‌طلبان رو به رو شد. پنجشنبه شب اما بار ديگر اين اتفاق رخ داد اما اين‌بار در مورد ليست اصلاح‌طلبان در شهر قم. همين مساله سبب شد تا ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان در تهران، قم و چند شهر ديگر در اطلاعيه‌اي همزمان از هواداران خود خواستند تا مراقب انتشار ليست جعلي به نام اين جريان در حوزه انتخابيه شان باشند. اين ستاد تاكيد كرد كه ليست اصلاح‌طلبان استان قم صرفا شامل سه نفر است و معرفي افرادي غير از اينان به عنوان چهره اصلاح‌طلب خلاف واقع و بداخلاقي سياسي است؛ سه نامزد اصلاح‌طلبان شامل دكتر علي اردشير لاريجاني، حجت‌الاسلام والمسلمين حسين جعفري فراني و مهندس محمد حسن نجفي است. در اين اطلاعيه از شهروندان خواسته شده كه به ليست‌هاي غير از اين سه نفر اعتنا نكنند.