درصحن: پس از آن که در مجلس هشتم در سال 87 طرح اجباری شدن بیمه شخص ثالث برای دارندگان وسایل نقلیه به تصویب رسید و اجرایی شد، اکنون مجلس نهم به دنبال دائمی کردن این طرح است.

طرح دائمی شدن بیمه اجباری شخص ثالث از سوی کمیسیون قضایی مجلس نهم پیشنهاد شده که روز دوشنبه 11 آبان‌ماه کلیات آن مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت تا به عنوان اولویت اصلی مجلس در هفته آتی قرار گیرد. به گفته علیپور عضو کمیسیون قضایی مجلس نهم، تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث در سال 87 ورودی زندانیان راننده را به‌طور میانگین از 60 نفر به 2 یا 3 نفر در روز کاهش داده است. این عضو کمیسیون قضایی امیدوار است که «با دائمی شدن این قانون از ورود مجدد محکومان دیه ناشی از تصادفات رانندگی در سطح زندان‌های کشور تا این میزان پیشگیری شود.»

عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان نیز در این رابطه با تاکید بر ضرورت دایمی شدن قانون بیمه اجباری شخص ثالث،‌ گفت: برای تامین آسایش آحاد جامعه،‌ افراد آسیب دیده در حوادث رانندگی و خانواده‌های آنها دایمی شدن این قانون ضروری است که امید می رود با اهتمام نمایندگان دایمی شود.

پس لرزه های برجام به فراکسیون ها رسید!

موضع گیری های له یا علیه برجام از سوی برخی نمایندگان مجلس طی هفته های اخیر منجر به بروز اختلافات شدید در فراکسیون های اصولگرایان مجلس شده و تنش‌هایی میان دو فراکسیون «اصولگرایان» به ریاست غلامعلی حداد عادل و فراکسیون «رهروان ولایت» به ریاست کاظم جلالی پیش آمده است.

ابتدا اتخاذ مواضع تند علیه برجام از سوی حسین نقوی نماینده ورامین در مجلس که در فراکسیون رهروان ولایت عضویت دارد با واکنش اعضای این فراکسیون که علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در آن عضویت دارد همراه شد و در نهایت شورای مرکزی این فراکسیون حکم اخراج حسین نقوی از این فراکسیون راصادر کرد.

صفر نعیمی‌رز سخنگوی فراکسیون  رهروان ولایت در این باره می گوید: «نظر به اینکه آقای نقوی با نظرات اعضای فراکسیون رهروان ولایت هم‌سو نبودند، به همین دلیل یکسری از دوستان در فراکسیون نامه‌ای را امضا کردند مبنی بر اینکه حالا که آقای نقوی با فراکسیون رهروان ولایت همراهی نمی‌کند و هم‌سو و هماهنگ با فراکسیون نیست از عضویت در فراکسیون رهروان کنار گذاشته شود.»

سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت در ادامه می گوید که «تذکراتی در طول این مدت به آقای نقوی داده شده بود که دوستان شورای مرکزی باید همراه، همدل، هماهنگ و هم‌فکر باشند، وقتی کسی چندین بار به این تذکرات توجهی نکرده و خودش را اصلاح نمی‌کند، کنار گذاشته می‌شود، نظر اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت بر این است که آقای نقوی در این فراکسیون عضویت نداشته باشد.»

از سوی دیگر ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم‌آباد دیگر عضو فراکسیون رهروان ولایت که از جمله نمایندگان مخالف برجام به شمار می رود نیز پیش دستی کرده و قبل از این که به سرنوشت حسین نقوی دچار شود در گفتگویی اعلام کرد که پیش تر طی نامه ای به کاظم جلالی از عضویت در این فراکسیون کناره گرفته است.

آقا محمدی در تشریح علت کناره گیری خود از فراکسیون رهروان ولایت گفته است: «بعد از تشکیل مجلس نهم در جلسات این فراکسیون حضور یافتم و به عضویت فراکسیون رهروان ولایت درآمدم. ما در آغاز مجلس نهم به دنبال آن بودیم که همه نمایندگان اصولگرای مجلس با هم در یک فراکسیون باشند اما بعد از مدت کوتاهی متوجه شدم فراکسیون رهروان ولایت مخلوطی از تفکرات مختلف است و از اصولگرای ناب گرفته تا اصلاح‌طلب ناب و بینابین در آن وجود داشت، این دو جریان و تفکرات مختلف در جریان اصولگرایی به چشم می‌خورد. وقتی توجه کردم دیدم مواضع عده‌ای از نمایندگان در این فراکسیون با اصولگرایی سنخیتی ندارد، مواضع، گذشته و نوع صحبت کردن و حتی باورهای برخی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت سنخیتی با جریان اصولگرایی ندارد.»

آقامحمدی مدعی شده که نامه انصراف خود از عضویت در فراکسیون رهروان ولایت را در سال اول مجلس نهم به کاظم جلالی نوشته است اما با این وجود نام وی کماکان در لیست این فراکسیون قرار دارد.

 

وزیر احمدی نژاد: دولت از فحش دادن به ما خسته نشد!؟

در شرایطی که با اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و غرب، مردم در انتظار کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از اعمال تحریم های سنگین علیه ایران در دوره ریاست محمود احمدی نژاد بر دولت هستند محمد سلیمانی یکی از وزرای کابینه احمدی نژاد که اینک بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زده است، در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی 12 آبان دولت حسن روحانی را به باد انتقاد گرفت.

سلیمانی در ابتدای نطق انتقادی خود با اشاره به حادثه منا و کشته شدن حجاج ایرانی در اظهاراتی که شائبه بازگشت به قدرت احمدی نژاد و همفکرانش را داشت گفت: «اگر دولت در این ارتباط سستی نشان دهد حتما دولت‌های بعدی موضوع را قطعا پیگیری می‌کنند و به نتیجه خواهند رساند.»

وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد در ادامه درباره اجرای برجام با بیان این که «این پیچ و مهره ها با خون دل دانشمندان بسته شده و با خون شهدای هسته ای صیقل خورده است» به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هشدار داد که «باز کردن آنها بدون رعایت کردن الزامات پا گذاشتن روی خون شهدا است.»

این نماینده مجلس دولت را متهم کرد که «از ارائه لایحه برنامه ششم توسعه طفره می‌رود و قصد دارد تا مجلس را سر کار بگذارد.»

سلیمانی به هیات رئیسه مجلس نیز تذکر شدید داد و هیات رئیسه را متهم به «مماشات غیر منطقی و غیر قابل قبول» با دولت کرد.

نماینده تهران به مشکلات اقتصادی کشور نیز اشاره کرده و درباره نامه انتقادی 4 وزیر کابینه یازدهم به حسن روحانی گفت: «دم خروس از هیات دولت بیرون زد در حالی که تا قبل از نامه 4 وزیر و رئیس‌جمهور همه چیز حاشا و کلا و قسم جلاله بود.»

این عضو کابینه محمود احمدی نژاد در ادامه نطق میان دستور خود با ذکر ضرب المثلی داستان اقتصاد ایران را داستان صاحب شتری خواند که از شتر تقاضای حلالیت کرد. شتر گفت از همه تقصیرات تو می‌گذرم جز اینکه یک بار افسار مرا به دم خر گره زدی. حال هم اقتصاد هیچ گاه رئیس‌جمهور را نمی‌بخشد چون دولت افسار اقتصاد را در دو سال گذشته به سیاست خارجی گره زد.»

وی در پایان نطق خود خطاب به دولت حسن روحانی گفت: «آیا دولت از فحش دادن به دولت نهم و دهم خسته نشده است. مردم که خسته‌شده‌اند. تا کی می‌خواهد این روند ادامه یابد.»

کوچک زاده به دنبال گزارش مالی مجلس ششم!

طبق گزارش های رسمی رسانه های داخلی و قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران طی مدت فعالیت مجلس نهم شمار زیادی از نمایندگان به عنوان متهم یا مطلع در پرونده های فساد مالی و زمین خواری به دادگاه احضار شده و به نوعی می توان مجلس نهم را از این حیث به عنوانی یکی از فاسد ترین مجالس بعد از انقلاب به شمار آورد. (اینجا بخوانید)

در این شرایط و در روزهایی که پس از اعدام مه آفرید امیر خسروی فعال اقتصادی نزدیک به دولت احمدی نژاد به دلیل فساد مالی، شاهد محاکمه بابک زنجانی دیگر فعال اقتصادی نزدیک به احمدی نژاد هستیم،  مهدی کوچک‌زاده نماینده حامی دولت احمدی نژاد در نشست علنی روز سه‌شنبه گذشته مجلس طی تذکری خطاب به هیات رئیسه مجلس گفت: طبق بررسی‌های من از مجلس ششم تا امروز بند 2 ذیل تبصره ماده 55 می‌گوید کمیسیون برنامه و بودجه موظف است عملکرد بودجه سالیانه مجلس را رسیدگی کرده و گزارش آن را حداکثر تا پایان شهریور سال بعد ارائه کند اما این بند اجرایی نشده است.»

کوچک زاده ادامه داد: «مردم از ما می‌پرسند این ساختمان اطراف مجلس و دیوار آن چیست؟ آنها سوال می‌کنند آن 42 میلیارد که در اختیار رئیس مجلس است، سال قبل مثلا 20 میلیارد، سال قبل‌تر از آن 17 میلیارد چگونه هزینه شده است؟»

این نماینده تندرو خطاب به ابوترابی فرد که در غیاب لاریجانی مجلس را اداره می کرد با کنایه گفت: «به نظرم دفترچه آیین‌نامه داخلی مجلس را خط زده و 200-300 ماده داخل آن را حذف و بنویسید هرجور سلیقه رئیس بود اداره می‌کنیم زیرا این نوع اداره مجلس قانونی نیست و خلاف سوگند شما و خلاف دموکراسی است.»

تذکر دلواپسان به روحانی: سانتریفیوژها را جمع نکنید!

دلواپسان مجلس مغموم از تایید برجام  توسط مجلس این روزها توان خود را برای سنگ اندازی بر سر راه اجرای آن از سوی دولت گذاشته اند.

در آخرین تحرکات دلواپسان برای ممانعت از اجرای تعهدات ایران در برجام، ت 20 نفر از نمایندگان دلواپس در تذکری به حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار توقف دستور جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شدند.

در تذکر این نمایندگان به رئیس جمهوری ایران آمده است: «متأسفانه در دو روز گذشته چند پیمانکار برای جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو وارد این سایت شده‌اند و شروع به جمع‌آوری زیرساخت‌های این سایت نموده‌اند و گفته‌اند دو هفته اینجا می‌مانیم تا کار را تمام کنیم.»

در این نامه خطاب به حسن روحانی نوشته است: «جناب آقای رئیس‌جمهور! این اقدام توأم با تعجیل در زمانی اتفاق می‌افتد که بند یک از شروط 9گانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اخذ تضمین کافی از رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا که نوشتن نامه رسمی از جانب آنها مبنی بر لغو تحریم‌ها در زیرساخت‌های تحریم‌هاست موفق نشده، آقای رئیس‌جمهور! مسئولیت تحقق شروط 9گانه و شروط شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی بر اساس بند 9منشور به تیم هوشمند، قوی و آگاه واگذار شده و این تیم هنوز تشکیل نشده است.»

دلواپسان به روحانی هشدار داده اند که «اگر دقت کافی در تحقق این شروط انجام نشود، تهدید منافع ملی رخ خواهد داد که غیرقابل جبران است.»

 تذکرات کتبی دیگر نمایندگان به مسئولان دولتی:

حسن روحانی رئیس‌جمهور در مورد عدم تخصیص بودجه مساجد به سازمان اوقاف و امور خیریه، لزوم بازگشت شرکت دخانیات کشور به شرایط قبل از واگذاری و جلوگیری ار تکرار باران اسیدی در خوزستان سه تذکر دیگر از مجلس نهم دریافت کرد.

وزیر علوم برای جلوگیری از سخنرانی عناصر فتنه (فعالان جنبش سبز) در دانشگاه‌ها از مجلس تذکر گرفت.

و نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش برای جلوگیری از تهدید مردم توسط مدیران مدارس برای تأمین هزینه آب و برق و گاز مدارس تذکر دادند.