در صحن: «اسید پاشی»، «ممانعت از دفن فرای ایران شناس امریکایی در اصفهان» و «انتخاب احمدی نژاد» سه اتفاق قابل توجه در دوران ده ساله امامت جمعه آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در شهر اصفهان بود که با رهبری و مدیریت تندروهای اصفهان رقم خورد.

آیت الله طباطبایی نژاد که در سال 1383 با حکم آیت الله خامنه ای، جایگزین آیت الله مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان شد و همزمان نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه این شهر را از آن خود کرد، از روحانیون سنتی حوزه علمیه است که پس از سالها نمایندگی آیت الله خامنه ای در سوریه، به اصفهان نقل مکان کرد.

او که پیش از این سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره سوم و چهارم را در کارنامه خود ثبت کرده، سالها در دیوان عالی کشور به عنوان قاضی و در دادگاه انقلاب به عنوان دادستان فعالیت داشته است. او شاگرد علمای به نام حوزه علمیه قم همچون آیت الله گلپایگانی، خمینی، خوی و وحید خراسانی بوده است. و در عمل نشان داده که بهره بیشتری از آیت الله گلپایگانی برده و دیدگاه های فکری و عملی اش به ایشان قرابت بیشتری دارد.

 

آیت الله یوسف طباطبایی نژاد کیست؟

او متولد سال 1323 در ظفرقند از توابع اردستان اصفهان است. پدرش حاج میرزا علی روحانی و از علمای شناخته شده اردستان بود. از این رو همچون برادرانش راه پدر را در پیش گرفته و به تحصیل علوم حوزوی روی آورد. آیت الله گلپایگانی از جمله اساتیدی است که روی او تاثیر شایانی داشته، از این رو قرابت نزدیکی میان دیدگاه های او و استادش وجود دارد. نگاه سنتی به زنان و اعتقاد راسخ به تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها و مدارس و محیط اجتماعی از او چهره ای سنتی و واپس گرا ترسیم کرده است. او قائل به دخترانه و پسرانه کردن دانشگاه هاست و معتقد است می توان دانشگاه ها را سه روز زنانه و سه روز مردانه کرد و می گوید: « در حال حاضر اختلال دختر و پسر در دانشگاه اشتباه است، زیرا ما در اوایل انقلاب دانشگاه‌ها و امكانات زیادی نداشتیم و مجبور بودیم كه دخترها و پسرها را مخلوط كنیم، اما در حال حاضر دانشگاه‌های زیادی در شهرها وجود دارد و می‌توان دانشگاه‌ها را سه  روز زنانه و سه  روز مردانه كرد.»

افزایش طلاق از دیگر نگرانی های رئیس حوزه علمیه اصفهان است. او بر این باور است که طلاق عرش خدا را به لرزه در می آورد و می گوید: «باید آمار طلاق به گونه ای باشد که از هر دو هزار ازدواج یک طلاق داشته باشیم نه از هر پنج ازدواج یک طلاق.» او معتقد است دخالت نداشتن خانواده‌ها در ازدواج یكی از علت‌های اصلی طلاق است و  می گوید: «ازدواج‌های خیابانی، دانشگاهی و اینترنتی بدون دخالت خانواده‌ها است و بعد از مدتی زندگی، این جوانان راه حل آخر را اول انتخاب می‌كنند.»

 

زنان بشینند خانه و خانمی کنند

به باور نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، زنان زمانی که خود را در امنیت مالی ببینند، معرفت را از یاد می برند. او می گوید: «اگرچه سخنان امروز من بدون شک به مذاق زنانی که خود را برای ورود به انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده می کنند، خوش نخواهد آمد اما باید پذیرفت که بخشی از مشکلات جامعه ایران ناشی از عدم اولویت بخشی حکومت به مردان در مساله استخدام ها است. جامعه به زنان پرشک، پرستار، معلم و استاد دانشگاه نیازمند است، اما آن زن راننده بیابان که پشت فرمان تریلی در جاده های ناامن می نشیند کار اشتباهی می کند.» او معتقد است در مساله اشتغال باید اولویت را به مردان داد و می گوید: «بگذارید مردان در اولویت نخست به مشاغل مختلف راه پیدا کنند و تنها در چنین شرایطی است که توان ازدواج با شما را خواهند یافت و شما نیز می توانید با وقار در خانه های مستقل خود و همسران تان خانمی کنید، اصرار زنان برای کار کردن در هر شرایطی قابل تامل است اگر بنا است زنی به عنوان مهماندار هواپیما زباله جمع کند آیا بهتر نیست که در خانه و کاشانه شخصی خود و همسرش این کار را انجام دهد.»

 

اسید پاشی به روی دختران جوان نقطه سیاه کارنامه او

شاید نتوان سندی پیدا کرد که اسیدپاشان اصفهانی به دستور یا حکم شرعی آیت الله طباطبایی نژاد نسبت به این کار اقدام کرده باشند ولی او بعنوان عضو شورای فرهنگ عمومی اصفهان، امام جمعه اصفهان، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و رئیس بنیاد غدیر در اصفهان در خصوص بروز چنین فاجعه ای باید پاسخگو باشد. چراکه تجربه نشان داده است که اینگونه فعالیت ها توسط نیروهای تندروی مذهبی رخ می دهد، که معمولا رابطه نزدیکی نیز با امام جمعه دارند.

آیت الله طباطبایی نژاد اگرچه اسیدپاشی را محکوم کرد ولی سخنان او پیش از آنکه پایان بخش اینگونه جنایات باشد به حدی خنثی و ضعیف بود که نشان می داد چندان از این فاجعه جسم و روح اش آزرده خاطر نشده است. او در سخنانی در محکومیت اسید پاشی به این جمله بسنده می کند که «اسید پاشی به افراد جرم است و مرتکبین به اینگونه جرایم باید در دادگاه صالحه و زیر نظر حاکم شرع محاکمه شوند و جزای کارخود را ببیند. او می افزاید: از شتابزدگی و قضاوت عجولانه بپرهیزید. نسبت دادن این ارتکاب این جرم به گروههای مختلف بدون اثبات، خلاف شرع است.»

پیش از این در دادگاه متهمان قتل های زنجیره ای کرمان، از آیت الله مصباح یزدی بعنوان کسی که فتوای قتل را صادر کرده بود نام برده شد. اگرچه هنوز با گذشت بیش از یک سال هنوز متهمی دستگیر و اعترافی اخذ نشده ولی عجیب نیست اگر آنها نیز نام آیت الهی را برای توجیه عمل جنایتکارانه شان به میان آورند.

 

احمدی نژاد منتخب اول استان اصفهان

اعلام نتایج انتخابات در استان اصفهان در سال 1384، احمدی نژاد را راهی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری کرد. استان اصفهان یک سال بعد از روی کار آمدن آیت الله طباطبایی نژاد با اکثریت آراء محمود احمدی نژاد را به ریاست جمهوری برگزید. او با کسب ۸۰۱۶۳۵  رای در دوره اول انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 نفر اول اصفهان شد. قدرت تبلیغی نماینده ولی فقیه در استان های کشور هموراه باعث می شود که امامان جمعه تاثیر مستقیمی در انتخاب رییس جمهور و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی داشته باشند. استان اصفهان که پیش از این و در زمان حیات آیت الله طاهری اصفهانی پایگاه اصلی نیروهای موسوم به خط امام یا چپ به حساب می آمد با روی کار آمدن آیت الله طباطبایی به پایگاه اصلی جناح راست در موازنه قدرت تبدیل و تندروها فرصت عرضه اندام بیشتری در مناسبات قدرت در این استان پیدا کردند. انتخاب 15 نماینده اصولگرا در مجلس هفتم، هشتم و نهم و درست در دوران حاکمیت آیت الله طباطبایی نژاد در این استان و محرومیت اصلاح طلبان از داشتن حتی یک کرسی در پارلمان از شهر اصفهان نشان می دهد که او استان را به یکی از پایگاههای اصلی اصولگرایان تبدیل کرده است.

 

ممانعت از دفن «ریچارد فرای» ایران شناس امریکایی در اصفهان

ریچارد فرای ایران شناس امریکایی که پیش از این وصیت کرده بود در شهر اصفهان دفن شود و این خواسته اش از طرف دولت احمدی نژآد اجابت شده بود در زمان مرگ با اعتراض و تجمع گسترده بسیجیان و تندروهای اصفهان روبرو شد. تجمع های متوالی و گسترده نیروهای موسوم به نیروهای فشار در این شهر و شعارهای تند علیه این ایران شناس امریکایی، سبب شد که تلاش های ایت الله بجنوردی وصی فرای برای کفن و دفن در اصفهان بی نتیجه بماند.

 

سبزپوشان سیاه دل لیاقت تربیت ندارند

آیت الله طباطبایی که پس از پایان دوره دهه ساله ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بر قوه قضاییه، در کنار صادق لاریجانی و احمد خاتمی بعنوان جدی ترین نامزد ریاست قوه قضاییه، شناخته می شد، تندترین مواضع را در میان امامان جمعه سراسر کشور علیه رهبران و فعالان جنبش سبز دارد. او در یکی از خطبه های نماز جمعه اش با اشاره به شعارهای هواداران جنبش سبز در جریان تشییع پیکر آیت الله العظمی منتظری آنها را «سبز پوش سياه دل» نامید و مدعی شد که آنان «از فرصت رهبرمعظم انقلاب سوء استقاده کرده وشعارهايي دادند که حتي آمريکا هم چنين شعارهايي را نداده است.» وی کسانی را نیز که علیه آیت الله خامنه ای شعار سرمی دهند «دشمن» خطاب کرد و مدعی شد هرچه عظمت ايشان(رهبری) بيشتر مي شود ، خشم دشمنان هم افزايش پيدا مي کند .

او در ادامه توهین های خود به هواداران جنبش سبز گفت که «سبزپوشان سياه دل لياقت تربيت را ندارند و دستگاه قضايي باید با این گونه افراد و افرادي که روحيه مردم را خدشه دارمي کنند با قاطعيت برخورد کند.»

 

سوابق انقلابی و مبارزاتی آیت الله طباطبایی نژاد

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان مدعی است که پیش از انقلاب با مسافرت به شهرهای مختلف ایران در حمایت از حکومت اسلامی مورد نظر آیت الله خمینی سخنرانی می کرده ولی در سوابق او هیچ نشانی از زندان و دستگیری وجود ندارد. یعنی برخلاف دیگر انقلابیون که همواره از سوی ساواک تحت تعقیب بوده و برای مدتی هرچند کوتاه دستگیر و زندان شده اند، طباطبایی نژاد هیچ وقت دستگیر نشده است. اما بعد از انقلاب در صف انقلابیون قرار داشته و در روزگاری که دادگاه های انقلاب به اعدام مخالفان مشغول بوده او عضو شورای عالی دادگاه انقلاب بوده و در سال 66 که اعدام زندانیان به اوج رسیده بود، او رسما به عضویت دیوان عالی کشور در می آید.

نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره سوم و چهارم، نمایندگی شورای نگهبان در شورای عالی آموزش و پرورش، نمایندگی ولی فقیه در سوریه، از دیگر مسوولیت هایی بوده که او سالها عهده دار آن بوده است. در سوابق این روحانی تند رو هرگز ردی از حضور در جنگ ایران و عراق دیده نمی شود و در سالهای جنگ او یا در قوه قضاییه یا در قوه مقننه فعال بوده است.

 

مناسبات خانوادگی

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد سومین پسر حاج میرزا علی طباطبایی نژاد بود که به مجلس شورای اسلامی راه یافت. برادر اولش حجت السلام نورالدین طباطبایی نژاد در مجلس اول نماینده اردستان بود که در ماجرای انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی کشته شد، تا برادر دیگرش، حجت السلام عباس طباطبایی نژاد جای او را در مجلس اول بگیرد. بنابراین غیر از خودش که دو دوره نماینده مجلس بوده، دو تن از برادرانش نیز پیش از او بر کرسی پارلمان تکیه زده بودند.

تعدادی از بستگان درجه اول او در جنگ ایران و عراق کشته شدند. پسرش  علی، دو برادر زاده اش به نام های باقر و مجتبی، و سه خواهر زاده اش به نام های حسن طباطبایی نژاد، امیرحسن ذاکری و حسین صابری در جنگ ایران و عراق کشته شده اند. از این رو خانواده طباطبایی نژاد به بیت الشهداء مشهور است.

آیت الله طباطبایی نژاد در حال حاضر نماینده استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری است و از مدافعان نظارت استصوابی شورای نگهبان به شمار می آید. او در خصوص نظارت شورای نگهبان بر انتخابات معتقد است: «نظارت بر روند برگزاری انتخابات یکی از وظایف تعریف شده شورای نگهبان در قانون اساسی است، اما در طول سال های پس از پیروی انقلاب اسلامی گروهی از همین آقایان اصلاح طلب همه همت و توان خود را به کار گرفتند تا نوع نظارت های شورای نگهبان را به نظارت های تنها بصری محدود و خلاصه کنند، اما اظهارنظرهای صرفا سیاسی این گروه همواره با مخالفت های صریح امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مواجه شده است.» وی با تاکید بر مفهوم واژه استصوابی برای نظارت شورای نگهبان بر روند برگزاری انتخابات ها می گوید: «استصواب به معنای مطالبه درستی و حذف اشتباه است. مگر می شود هر کسی را به انتخابات خبرگان یا مجلس شورای اسلامی راه داد؟ آقایان می گویند این نظارت آبروریزی برای متقاضیان شرکت در انتخابات است غافل از اینکه شورای نگهبان به عنوان نهادی که به گفته امام (ره) مسولیت حفاظت و صیانت از انقلاب را برعهده دارد، در همه سال های گذشته با کمال احترام و ادب از افراد خلاف کاری که کجی یا مخالفتی با آرمان های نظام جمهوری اسلامی ایران داشته اند، خواسته است که از اعلام کاندیداتوری خود اجتناب کنند.» او از جمله جدی ترین نامزدان انتخابات مجلس خبرگان در استان اصفهان در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری است که اسفندماه سال جاری برگزار می شود.