درصحن: سخنان امروز ( 28 مرداد) روحانی در جمع استانداران را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین و البته تند ترین موضع گیری های دولت امید علیه شورای نگهبان دانست. سخنانی که در فاصله چند ماهه تا انتخابات ۹۴ خبر از رویارویی غریب الوقوع و البته پر تنش نیروها و جریان های سیاسی بر سر تایید و رد صلاحیت ها و البته صحت انتخابات می‌دهد.

روحانی بدون ذکر نام شورای نگهبان در توصیف رفتار‌های جناحی این شورا گفته است: «مگر می‌شود جناحی بگوید که من یک خم رنگرزی پیدا کرده‌ام که می‌توانم آنجا را به هر رنگی که بخواهم درآورم، اینگونه نیست.»

رئیس جمهور ایران در ادامه صحبت های خود با تاکید بر این که در ایران قانون اساسی حاکم است گفته: «ما جایی را در کشور نداریم که بخواهد افراد صالح و دلسوز را که می‌خواهند با استفاده از تجربیاتشان به کشور خدمت کنند حالا از هر جناحی که باشند رد صلاحیت کند. تمام گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی قانونی مورد احترام هستند. همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند و ما هیأت اجرایی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند.»

تاکید بر نقش نظارتی شورای نگهبان در جلسه امروز هیات دولت با استانداران یکی دیگر از مهم‌ترین خط کشی های روحانی با این شورا بود . روحانی گفته: «شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.»

رییس جمهوری با اشاره به اینکه همزمان با انتخابات مجلس انتخابات خبرگان نیز برگزار می‌شود که برای ما بسیار مهم است، اضافه کرد: اگر همه به این باور مهم برسیم که تصمیم‌گیر برای این کشور ملت ایران هستند مشکل حل خواهد شد و اگر کسی غیر از این، تفکر دیگری داشته باشد تیشه بر ریشه جمهوری اسلامی زده است.

اما بی شک تامل برانگیز ترین کنایه امروز روحانی به احمد جنتی و سایر اعضای شورای نگهبان، ادعایی بود که او در مورد مجلس اول مطرح کرد: «مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟ ملت ایران ملتی بالغ، باتجربه و بزرگ است که به خوبی برای آینده خود تصمیم می‌گیرد.»

آن‌گونه که از این سخن روحانی بر‌می‌آید در جمهوری اسلامی و پس شکل گیری شورای نگهبان تاکنون مجلسی با کیفیت مجلس اول وجود نداشته است. این ادعا ناظر بر آن است که پس از تشکیل شورای نگهبان در تمامی ادوار مجل، همواره بسیاری از جریان های سیاسی و مذهبی به واسطه فعالیت‌های خود و همچنین سلایق و برداشت‌ها و در یک کلام نظارت استصوابی شورای نگهبان از راهیابی به مجلس بازمانده اند و ما دیگر در تاریخ‌ شاهد مجلسی با تنوع مجلس اول نبودیم.

از مهم‌ترین سازمان‌های حاضر در مجلس اول می‌توان به حزب جمهوری اسلامی، جامعه روحانیت مبارز، نهضت آزادی، سازمان مجاهدین خلق، جبهه ملی و حزب توده اشاره کرد.

حضور چهره‌هایی همچون مهندس یدالله سحابی، مهندس مهدی بازرگان، حسن یوسفی اشکوری، علی گلزاده غفوری، بیت اوشانا، هاشمی رفسنجانی، علی خامنه‌ای تایید کننده این ادعاست.

حال باید منتظر ماند و دید روحانی تا چه حد قصد دارد برای تشکیل مجلسی متنوع و در برگیرنده نیروهای سیاسی حاضر در کشور در مقابل شورای نگهبان ایستادگی کتد؟