درصحن: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دومین هفته از تعطیلات تابستانی خود را با دغدغه های مختص به دو رویداد بین المللی سپری کردند. «همه پرسی اقلیم کردستان» و «کشتار مسلمانان در میانمار»؛ دو رویدادی بود که در این هفته، ذهن بسیاری از آنها را به خود مشغول کرده بود و حتی باعث شد تا کمیسیون امنیت ملی با فراخوان اعضای کمیسیون به شرکت در جلسه ای فوق العاده، تعطیلات را به حالت معلق در آورد.

همه پرسی اقلیم کردستان عراق قرار است روز سوم ماه مهر برگزار شود. سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران، مخالفت با برگزاری رفراندوم و متقاعد کردن رهبران کرد به توقف طرح همه پرسی است. در این بین اگرچه نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی، سکوت پیشه کرده اند و تاکنون بیانیه ای از سوی فراکسیون نمایندگان کرد منتشر نشده، اما برخی از نمایندگان مجلس با حمایت از موضع رسمی ایران، این همه پرسی را علیه مردم کردستان و منطقه عنوان کرده اند.

جلیل رحیمی جهان آبادی، رئیس کمیته روابط بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در تازه ترین اظهارنظر نسبت به همه پرسی اقلیم کردستان عراق پیش بینی کرده که صف بندی های نظامی در حال شکل گیری در کرکوک ظرف هفته های آینده، منجر به تشدید تنش ها و احتمالا به وقوع جنگ منجر می شود. او گفته: «اگر کردستان مستقل شکل بگیرد برای عراق ، سوریه و بیش از همه ترکیه مشکلات ایجاد خواهد شد و امنیت مرزهای غربی ایران مورد تهدید قرار می گیرد.»

به گفته این نماینده اصلاح طلب مجلس تحلیل رفتاری ترکیه نشان می دهد که اردوغان همان رفتاری که با پ.ک.ک داشت، در مورد اقلیم کردستان نیز داشته باشد و علیه اربیل وارد عمل شود. او اضافه کرده: «ایران دغدغه های جدی در مورد تنش های کرکوک و همه پرسی اقلیم کردستان دارد و  قطعا نسبت به مسائل شمال عراق بی تفاوت نخواهد بود.»

امیر عبدالهیان دستیار ويژه رئیس مجلس در امور بین الملل نیز در دیدار با «اریک شوالیه» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه، گفته: «بحث برگزاری رفراندوم در کردستان عراق، کمکی به حل مشکلات نخواهد بود و بحران جدیدی را در عراق رقم خواهد زد و به ویژه اینکه ایجاد اختلاف در عراق، فرصت بازی جدیدی برای تروریسم فراهم می سازد.»

جواد ابطحی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ایران نیز همه پرسی اقلیم کردستان را مقدمه تلاش بارزانی برای دست اندازی به ترکیه و سوریه و ایران دانسته و گفته: «دوران مسعود بارزانی پس از همه پرسی اقلیم کردستان تمام می شود و احتمال وقوع جنگ داخلی میان اکراد برای دسترسی به قدرت بیشتر جدی است.»

به گفته ابطحی اولین حرکت برای تشکیل کشور مستقل کرد توسط معمر قذافی مطرح شده، اما با توجه به شناختی که امروز داریم متوجه شده ایم که این نقشه توسط آمریکا طراحی شده تا غده سرطانی جدیدی همانند اسرائیل در کنار مرزهای ایران ایجاد شود.

تدارکات مجلس ایران برای مسلمانان میانمار

کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی این هفته با اعلام جلسه فوق العاده در روز چهارشنبه، تعطیلات تابستانی اعضای کمیسیون را معلق کرد تا آنها با حضور در جلسه ای که نمایندگان دولت نیز در آن حاضر بودند، نحوه حمایت مجلس و دولت از مسلمانان میانمار را مورد بررسی قرار دهند. به گفته علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون، در این جلسه مقرر شده، مسوولان وزارت امورخارجه با سفر به میانمار اقلام اهدایی دولت ایران را به مسلمانان این کشور اعطا کنند. همچنین هاجر چنارانی تنها نماینده زن کمیسیون امنیت ملی نیز به همراه هیاتی از نمایندگان برای رسیدگی به مشکلات مسلمانان آواره میانمار عازم این کشور شوند.

بروجردی پیشنهاد کرده تا بعد از پایان تعطیلات، نمایندگان مجلس در اقدامی سمبلیک چند روز از حقوق خود را به آوارگان میانماری هدیه کنند.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید (اصلاح طلبان) نیز ضمن تاکید بر ضرورت همبستگی با مسلمانان میانمار گفته: «باید در کنار این نگرانی‌ها و موضع‌گیری‌ها نسبت به مسائل بین‌المللی، به فکر اقشار مستضعف و آسیب‌دیده کشور خودمان نیز باشیم و علاوه بر پیگیری مشکلات مردمان و مسلمانان تمامی نقاط دنیا نسبت به مسائل و معضلات مردمان خودمان نیز پیگیر باشیم.» او اضافه کرده: « گاهی به‌عنوان نماینده مردم از شدت شرم‌ساری نسبت به مردم شیراز، استان فارس و دیگر نقاط کشورمان ترجیح می‌دهم تا حد امکان تا زمانی که پاسخی درخور ندارم، با این مردم بزرگوار رودررو نشوم؛ چرا که بعضاً پاسخی شایسته به این مشکلات نداریم.» او خواستار بررسی دقیق و کارشناسی بحران در میانمار شده و گفته: «نباید هر کسی بنابر مصالح شخصی یا جناحی خود از طریق تریبون‌های رسمی اظهارنظر کند. لازم است کاری کارشناسی و دقیق در این رابطه صورت بگیرد و با رویکردی شفاف نسبت به موضع‌گیری در این رابطه اقدام کنیم.»

رحیم پور معاون آسیا، اقیانوسیه وزارت امور خارجه نیز پس از این جلسه از تلاش دولت برای اخذ مجوز از دو دولت میانمار و بنگلادش، جهت ارسال اولین محموله یک صد تنی کمک های انساندوستانه به میانمار خبر داده و گفته: «همچنین در پی اعزام پزشکان و راه اندازی بیمارستان صحرایی در منطقه هستیم.»

بازگشت ۲۴ میلیارد تومان از حقوق های نجومی به خزانه

محمد خدابخشی رئیس کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بازگشت ۲۴ میلیارد تومان از حقوق های نجومی به خزانه دولت خبر داده و گفته: «در مرحله نخست مدیرانی که حقوق های نامتعارف دریافت کرده بودند، شناسایی شده که شامل ۳۹۷ نفر معادل ۴ درصد از مدیران می شود. با پیگیری های دیوان محاسبات بیش از ۲۴ میلیارد تومان به خزانه کشور بازگشت.» او اضافه کرده: «در مرحله بعد دیوان محاسبات حقوق دستگاه های اجرایی را بر اساس  قوانین و مقررات خاص حاکم بر دستگاه‌ها در سطح استان‌ها و ملی مورد بررسی قرار داد که ۱١٧ پرونده تشکیل شد و از این ١١٧ پرونده تا کنون برای ٩٣ پرونده حکم قطعی صادر شده و اجرا درآمده است که میزان ریالی این ۱۱۷ پرونده بالغ بر هزار و۴٠٠ میلیارد تومان بوده و مابقی پرونده ها نیز در مراحل نهایی صدور نهایی است.»

عودت ۱۰۰ ملک از املاک نجومی شهرداری تهران

دادستانی کل کشور پس از بررسی پرونده املاک نجومی شهرداری تهران، حکم به بازگشت ۱۰۰ ملک به شهرداری داده است. محمود صادقی نماینده تهران با اعلام این خبر گفته: «دادستانی بنابر تخلفات اعلام شده گفته است که قرارداد این واگذاری ها باطل است، لذا قاعدتا این قراردادها باید فسخ و املاک به شهرداری بازگردانند.»

صادقی ابراز امیدواری کرده تا بار دیگر طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به جریان افتد. او اضافه کرده: «هرچند تحقیق و تفحص اقدامی زمان‌بر است اما به نظر می‌رسد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران لازم است، بنابراین به دنبال طرح مجدد آن در مجلس خواهیم بود.»

علاوه بر نمایندگان مجلس، اعضای شورای پنجم تهران نیز در پی بررسی دقیق پرونده واگذاری املاک در شهرداری هستند. در همین راستا این هفته افشن حبیب زاده عضو شورای شهر تهران در تذکری از واگذاری های خاص و جدید در شهرداری تهران خبر داد که محسن هاشمی رئیس شورای شهر این واگذاری ها را تایید کرد و گفت: «اسناد و مدارکی در این خصوص وجود دارد لذا از رییس کمیته عمران درخواست می‌شود که اسناد و مدارک خود را به کمیسیون نظارت و حقوقی بدهد تا کمیسیون حقوقی نیز در این امر مهم تحقیقاتی داشته باشد.»

اعطای ۹ هزار میلیارد تومان به ۳۱ نفر

علاوه بر واکنش نمایندگان مجلس به تخلفات مربوط به حقوق های نامتعارف و املاک نجومی، در این هفته، رئیس فراکسیون مبارزه با فساد مجلس نیز در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش از اعطای ۹ هزار میلیارد تومان از دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان به ۳۱ نفر خبر داده و خواستار رسیدگی فوری وزیر آموزش و پرورش به پرونده تخلفات بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان شده است.

امیرخجسته نماینده همدان گفته: «متاسفانه اتفاقات ناگواری در مجموعه های ذکر شده رخ داده که بر این اساس باید از این به بعد تیم پاکدست بر امور صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه نظارت داشته باشد.»

ورود کمیسیون اصل نود به رانت خواری در صنعت خودروسازی

پرونده ای برای بررسی لابی ها و پشت پرده صنعت خودرو سازی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تشکیل شده تا متخلفان را شناسایی و به قوه قضاییه معرفی کند. این خبر را سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اعلام کرده است. ولی داداشی امیدوار است که این پرونده بعد از پایان تعطیلات مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا روشن شود چه کسانی در صنعت خودروسازی باعث تولید نازل خودرو و بازی با جان مردم می شوند.

کمیسیون اصل ۹۰ مرجع رسیدگی به شکایات مردم از دولت و شرکت ها و سازمان های دولتی است. گفته می شود تعداد زیادی شکایت از سوی مردم از شرکت های خودرو سازی صورت گرفته و این پرونده در راستای رسیدگی به این شکایات تشکیل شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با تأکید بر اینکه خودروسازان علاوه بر افزایش فروش باید به‌ فکر ارتقای کیفیت محصولات خود نیز باشند، می گوید: «تولید محصولات بی‌کیفیت با انحصارطلبی برخی از افراد امروز  با جان مردم بازی می‌کند.»

چرایی دلار ۴۰۰۰ تومانی؛ تیم اقتصادی دولت به مجلس فراخوانده شد

افزایش قیمت دلار در ایران و  رسیدن نرخ دلار به مرز ۴۰۰۰ تومان، نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا با احضار وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به مجلس، چرایی آن را به بحث بگذارند. سید حسن حسینی نماینده شاهرود و عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی با اعلام این خبر گفته: «با پایان یافتن تعطیلات وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به کمیسیون اقتصادی می آیند تا راهکارهایشان برای مهار نرخ ارز را برای نمایندگان تشریح کنند.»

حسینی شاهرودی کاهش نرخ سود بانکی را دلیل گرانی دلار دانسته و گفته: «این رویداد نشان می دهد که اگر می‌خواهیم با کاهش نرخ سود بانکی، نقدینگی را به سمت تولید ببریم باید زیرساخت‌های مناسبی ایجاد کنیم.» او جبران کسری بودجه از طریق افزایش نرخ ارز را دیگر دلیل گرانی ارز دانسته و گفته: «رئیس جمهور شخصا با گرانی نرخ ارز مخالف است، ولی برخی شخصیت های اقتصادی دولت معتقدند قیمت ارز واقعی نیست و باید به نرخ واقعی برسد.»

محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه مجلس از تک نرخی شدن نرخ ارز حمایت می کند، گفته: «در حوزه اقتصادی، یکی از ساز و کارها این است که باید به سمت ایجاد شفافیت و جلوگیری از رانت و فساد برویم و ساز و کار نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضای واقعی شکل بگیرد؛ به نحوی که روندی را که موجب شده امروز میلیاردها دلار از منابع کشور به هدر رود و به یک رانت تبدیل شده است، متوقف کنیم.»

وی با بیان اینکه اول باید اراده تک نرخی کردن ارز در دولت بوجود آید، اضافه کرده: «تک نرخی شدن ارز از فساد و آلوده شدن دستگاه های اجرایی جلوگیری می کند.»

مجلس تا پایان شهریور تعطیل است. بنابراین جلسه بررسی نرخ ارز با حضور تیم اقتصادی دولت در کمیسیون اقتصادی مجلس در هفته اول مهرماه برگزار خواهد شد.