در صحن: فراخوان اصول گرایان به وحدت برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، توسط آیت الله محمد یزدی، عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، بار دیگر بی طرفی هیات نظارت بر انتخابات را زیر سوال برد. پیش از این آیت الله احمد جنتی رئیس هیات نظارت بر انتخابات و دبیر شورای نگهبان که وظیفه تایید یا رد صلاحیت نامزدان را برعهده دارد، در سخنانی گفته بود: « اصولگرایان حرکت کنند، از گذشته عبرت بگیرند، نقاط ضعف خود را بشناسند و آنها را برطرف کنند. شورای نگهبان نیز با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.»

احمد جنتی این سخنان را در جمع اصولگرایان استان گیلان گفته بود و اینک آیت الله یزدی در اقدامی غیر قانونی و به صراحت در حمایت از اصولگرایان وارد صحنه شده است. ایت الله یزدی در دیدار با صادق محصولی عضو جبهه پایداری ضمن تشویق اصولگرایان برای تحقق وحدت، با توجه به شرایط کشور، نیروهای انقلابی و تشکل‌های اصولگرایی را به همکاری هرچه بیشتر توصیه کرده است.

براساس قوانین هیات های اجرایی و نظارتی باید بی طرفی خود را در انتخابات رعایت و امین مردم باقی بمانند اما ورود دو عضو ارشد هیات نظارت بر انتخابات از همکنون سلامت انتخابات را زیر سوال برده اند. آیت الله جنتی گفته « بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند.» حال آنکه براساس رویه جاری در کشور نیروهای سیاسی خارج از نظام، چون شانسی برای رقابت ندارند اصولا برنامه ای هم برای ورود به مجلس ندارند تنها دو جریان سیاسی اصول گرا و اصلاح طلب به همراهی مستقلین برای رقابت های انتخاباتی تلاش می کنند، از این رو تنها اصلاح طلبان می توانند طرف صحبت احمد جنتی باشند.

جوادی حصار از فعالان اصلاح طلب در واکنش به صحبت های جنتی گفته: «اخیراً به نظر می‌رسد که ایشان از جایگاه دبیری شورای نگهبان به عنوان لیدر جریان اصول‌گرا تنزل کرده و نقش رهبر اصولگرایان را بازی می‌كند به گونه‌ای که اظهار می‌کند« اصول‌گرایان فکری به حال خودشان بکنند، من هم در شورای نگهبان به وظیفه خود عمل می‌کنم » در حالیکه چنین اظهاراتی ممکن است ایجاد شائبه کند.»

آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله محمد یزدی، محمدرضا علیزاده، سیامک ره‌پیک و آیت الله سید ابراهیم رئیسی پنج عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که بصورت همزمان در اسفند ماه سال جاری برگزار می شود، هستند. هر سه آیت الله عضو هیات نظارت بر انتخابات، همکنون عضو مجلس خبرگان هستند و به احتمال زیاد مجددا برای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان نامزد خواهند شد یعنی خود هم نامزد انتخابات و هم ناظر بر انتخابات هستند.