در صحن: متحجران مال نظام، انقلاب و امام نیستند. این پاسخ غیر مستقیم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به اظهارات جنجالی اخیر آیت الله خزعلی پیرامون انتخابات آتی خبرگان بود.  

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات مجلس خبرگان نزاع‌های سیاسی میان گروه‌های مختلف در جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته و دیگر رعایت ملاحضات سیاسی و اخلاقی مرسوم در مواجهه با رقبا، در دستور کار جریان‌های سیاسی و مذهبی کشور جایی ندارد.

در همین رابطه اکبر هاشمی رفسنجانی سه شنبه ۱۱ خرداد ۹۴ در همایش «جهان عاری از خشونت در اندیشه امام خمینی (ره)» با اشاره به اینکه صحبت از انتخابات باعث می‌شود «خیلی‌ها دل‌شان بلرزد» گفته است: «افرادی متحجر وجود دارند که می‌خواهند غلظتی از خود نشان دهند. ما منکر این‌ها نیستیم. اینها مال نظام، انقلاب و امام نیستند.» 

به نظر می‌رسد این سخنان واکنشی است به مصاحبه روز قبل آیت الله ابوالقاسم خزعلی عضو مجلس خبرگان با خبرگزاری فارس. خرعلی در این گفتگو در پاسخ به سوالی پیرامون انتخابات آتی خبرگان گفته بود: «اگر آقای هاشمی بخواهد روی کار بیاید من بمیرم و زمان ایشان را نبینم.»

ابوالقاسم خزعلی ۹۰ ساله که از اولین روز تاسیس تا امروز در تمامی دوره‌ها عضو  مجلس خبرگان رهبری حضور داشته. با اشاره به نتایج آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان، انتخاب آیت الله یزدی به ریاست این مجلس را نعمتی برای مردم دانسته و گفته است: «البته آقای هاشمی همان مقدار رای که آورد برای ما محل بحث است اما خداوند رفع کرد.»

این در حالی است که در آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان آیت الله یزدی با کسب ۴۷ رای توانست بر کرسی ریاست این مجلس تکیه زده و اکبر هاشمی رفسنجانی را که موفق به کسب ۲۴ رای شده بود، از دور رقابت خارج کند.

مجادلاتی این چنینی میان این دو عضو خبرگان بی‌سابقه نبوده و پیشتر نیز آیت الله خزعلی با طرح اظهاراتی جنجال برانگیز در مورد نحوه و دلایل رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ خبر ساز شده بود. خزعلی در گفتگو با روزنامه جوان گفته بود: جنتی مانع تایید صلاحیت هاشمی لیبرال و به دردنخور در انتخابات سال ۹۳ شد. که البته احتمالا منظورش انتخابات سال ۹۲ بود انتخاباتی که صلاحیت هاشمی برای ریاست جمهوری مجدد رد شد.