درصحن: برگزاری انتخابات آتی بصورت الکترونیکی که هفته گذشته به تصویب هیات وزیران رسید، در دستور کار ستاد انتخابات کشور قرار گرفته است. کسب آمادگی و تهیه تدارک لازم جهت برگزاری انتخابات الکترونیکی در چهارمین جلسه ستاد انتخابات کشور، مورد تایید قرار گرفته و قرار شده ستاد انتخابات کشور مصوبه هیات وزیران را به اجرا بگذارد. این خبر را رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است.

برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی از دولت سید محمد خاتمی مطرح ولی هر بار شورای نگهبان با استناد به فقدان بودجه کافی برای تجهیز حوزه ها و آموزش عوامل نظارتی مانع از اجرای این پیشنهاد شده است. هنوز شورای نگهبان به مصوبه هیات وزیران واکنشی نشان نداده است. انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان بصورت همزمان در روز 7 اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.

گفته می شود ستاد انتخابات تصمیم گرفته است امسال انتخابات الکترونیکی را در کلان شهرها اجرا کند. حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در این خصوص گفته: انتخابات امسال در شهرهای تهران، کرمانشاه، شیراز، مشهد، اصفهان، کرج، قم، اهواز و تبریز بصورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرده انتخابات دارای 25 فرآیند است که 24 فرآیند آن محقق شده است. فرآیند آخر تهیه صندوق‌های الکترونیکی است که اقدامات لازم برای تهیه آن به عمل خواهد آمد.

به گفته امیری اجرای الکترونیکی انتخابات در کلان شهرها به تصویب ستاد انتخابات کشور رسیده و اجرایی خواهد شد. با وجود تاکید ستاد انتخابات بر برگزاری الکترونیکی انتخابات، ولی تا اعلام نظر شورای نگهبان چیزی قطعی نیست.

مصوبه هیات دولت در خصوص برگزاری الکترونیکی انتخابات، دقیقا پس از سخنرانی حسن روحانی و علی لاریجانی در همایش فرمانداران و تاکید آنها بر ضرروت بالابردن شفافیت در انتخابات و کمک به سلامت انتخابات، صورت گرفت. حسن روحانی خواستار شیشه ای شدن صندوق های رای شده بود که از آن به برگزاری الکترونیکی انتخابات تعبیر شد.