در صحن: آیت الله حسن عالمی که با پیروزی انقلاب و با حکم آیت الله خمینی بر کرسی نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد سازندگی سبزوار تکیه زده و مهمترین دغدغه ذهنی­‌اش «غذای حلال» بود، رفته رفته با نزدیک شدن به انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان می­‌کوشد با مواضع سیاسی مورد پسند حلقه افراطیون نزدیک به بیت رهبر ایران، برای خود جایگاهی در میان آیت­‌الله‌­های بابصیرت پیدا کند.

با گذشت 36 سال از انقلاب، عالمی نه تنها هنوز از سنگر خود در جهاد جدا نشده، بلکه ضمن حفظ کرسی خود، ارتقاء مقام نیز یافته است. عالمی با عضویت در کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت فقیه در دوره سوم مجلس خبرگان، به درجه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ارتقاء یافت. او اگرچه همواره چهره­‌ای کمتر سیاسی و معتدل از خود به نمایش گذاشته بود ولی رفته رفته با مواضع و جهت­‌گیری سیاسی تند، خود را به صف روحانیون تندرو نزدیک و نزدیک‌تر کرد. حواشی پس از انتخابات 1388 را باید نقطه عزیمت عالمی از سیاستمداری میانه­‌رو به چهره­‌ای تند­رو دانست. مرحله ای که او با مواضع سیاسی‌­اش کوشید نشان دهد در صف «روحانیون با بصیرت» قرار دارد و مرزبندی روشنی با طرفداران جنبش سبز دارد. اوج مواضع سیاسی او را در تکرار ادعای اعضای «جبهه پایداری» (تندروترین جریان سیاسی اصولگرا) در خصوص رهبران جنبش سبز دانست، جایی که او در سرمقاله روزنامه وطن امروز نوشت: «اگر رهبران فتنه سال 88 از آنچه مرتکب شده­‌اند توبه نکنند باید با آنان برخورد قاطعی شود و جای هیچ تخفیفی در کار نیست. اما پس از ابراز ندامت، اگر دیگر عنادی از سوی آنان مشاهده نشد، منطقی است نظام و دستگاه قضا تخفیفی برای آنان قائل شود.»

حسن عالمی که پیش از این در دوره سوم مجلس خبرگان، به نمایندگی از مردم خراسان به این مجلس راه یافته بود در مجلس چهارم خبرگان با ابوالقاسم خزعلی، سید احمد علم الهدی، عبدالجواد غرویان، محمد رضا فاکر، اسماعیل فردوسی پور، سید محمود مدنی بچستانی، علی اصغر معصومی، عباس واعظ طبسی و سید محمود هاشمی شاهرودی به رقابت برخاست و موفق به کسب اکثریت آراء نشد و از عضویت مجدد در مجلس خبرگان بازماند ولی با مرگ محمد رضا فاکر، بار دیگر در انتخابات میاندوره­ای مجلس خبرگان، دوره چهارم، شانس خود را امتحان کرد و به این مجلس راه یافت.

این روحانی سبزواری که سال‌ها در حوزه علمیه مشهد و قم به تحصیل مشغول بوده با پیروزی انقلاب و با حکم آیت الله خمینی، به نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد سازندگی سبزوار منصوب و تا پایان جنگ در این حوزه به خدمت مشغول بود. با پایان یافتن جنگ، او به جهاد سازندگی قم منتقل و تا سال 1372 در این سنگر فعال بود. او علاوه بر مسولیت در جهاد سازندگی، تدریس در حوزه علمیه قم را نیز آغاز کرد. عالمی از سال 1372 به نمایندگی ولی فقیه در جهاد سازندگی خراسان نقل مکان کرد و تا سال 1383 که به مجلس خبرگان راه یابد در آنجا فعالیت می­‌کرد.

عالمی پس از نمایندگی خبرگان، به عنوان نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی منصوب و  در سال 1391 با حفظ سمت جایگزین حجت السلام محسن قرائتی در ستاد مرکزی زکات شد تا علاوه بر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، ریاست ستاد مرکزی زکات را نیز برعهده بگیرد.

آیت الله حسن عالمی که پس از انتخابات 88 نشان داد از ورود به سیاسی‌­ترین مباحث روز، و موضع­‌گیری علیه جنبش سبز و اصلاح­‌طلبان، ابایی ندارد، پیشتر مهمترین دغدغه ذهنی‌­اش «غذای حلال» بود. او که سال‌ها در حوزه جهاد فعال بوده و هست، محور عمده سخنرانی­‌ها و سفرهایش حول موضوع غذای حلال است. سفر به برزیل و شرکت در کنفرانس­‌های مربوط به غذای حلال در کشورهای اسلامی، برجسته­‌ترین فعالیت­‌های اوست که در وب سایت شخصی‌­اش بازتاب یافته است. با این حال او، ترجیح داده که با ورود به مباحث سیاسی، چهره شفاف­ تری از خود نشان دهد. او با شرکت در مراسم 9 دی در حرم حضرت معصومه می گوید: «…طبق فرمایش خداوند در قرآن، فتنه حتی از قتل نفس هم بدتر است، طبق این فرمایش الهی کسانی که فتنه 88 را پدید آوردند، از قاتلان نیز جرم بیشتری را مرتکب شدند.»

مخالفت با هاشمی رفسنجانی

اگرچه انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان محرمانه است و رای نمایندگان مخفی است اما از موضع­‌گیری آن‌ها می­توان رای و انتخاب آن‌ها را دریافت. عالمی که پیش از این با موضع­‌گیری تند علیه فرزندان آیت الله هاشمی رفسنجانی و همراهی با اعضای جبهه پایداری در تخریب چهره هاشمی ایفای نقش کرده، و فائزه و مهدی هاشمی را فتنه گر خوانده بود در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس می­‌گوید: «در حال حاضر اقبال زیادی نسبت به هاشمی در جامعه شاهد نیستیم و حتی علائم و شواهدی هم برای اقبال شدید مردم مشاهده نمی‌کنیم. به هر حال حضور هاشمی می‌تواند مقداری به کالبد مرده اصلاح‌طلبان روح دهد همان گونه که در سال 88 نماز‌ جمعه وی حرکتی را ایجاد و در حرکت اصلاح‌طلبان اثر گذار بود؛ در حال حاضر نیز حضور و کاندیداتوری وی می‌تواند اصلاح‌طلبان را که به گونه‌ای از جامعه طرد شده بودند؛ به صحنه‌های سیاسی بازگردانده و مطرح شوند.»

عالمی پیش از انتخابات اخیر هیات رئیسه مجلس خبرگان که به ریاست محمد یزدی منجر شد در مصاحبه­‌ای از اقبال اعضای مجلس خبرگان به ریاست‌هاشمی شاهرودی، موحدی کرمانی و یزدی خبر داده بود که آن سوی دیگر این خبر بیانگر تمایل او و جریان سیاسی همفکرش مبتنی بر شکست هاشمی رفسنجانی بود اتفاقی که در روز رای‌گیری نیز رخ داد.

اگرچه مواضع سیاسی اخیر عالمی به جبهه پایداری نزدیک است ولی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، او از کاندیداتوری محمد باقر قالیباف، نامزد خراسانی انتخابات، حمایت کرده بود که به نظر می­‌رسد باید آن را ترجیح تعلقات قومی-قبیله ای در انتخابات دانست. چرا که هم او و هم قالیباف خراسانی هستند. او در جمع عشایر خراسان، قالیباف را فردی معرفی کرد که در هر مسولیتی عملکردی موفق داشته است. خبرگزاری فارس نیز در گزارشی به حضور فرزند حسن عالمی در کمپین انتخاباتی قالیباف خبر داده بود.

اما آخرین موضع‌­گیری سیاسی عالمی که حاوی بی­‌محاباترین انتقادات به هاشمی رفسنجانی است از سوی وی تکذیب شده است. خبرگزاری تسنیم در پی سخنان اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی، در مطلبی به نقل از حسن عالمی آورده است: «صحبت‌های مطرح شده از سوی هاشمی رفسنجانی فاقد منطق تاریخی و عقلانی است. دلواپسانی که آن روز امام(ره) را آزار می‌دادند افرادی متحجر بودند و نگاهشان به اسلام و فهم آنها از دیدگاه‌های سیاسی اسلام بسیار عقب‌مانده بود؛ آنها پا به‌ پای امام(ره) مسائل را درک نمی‌کردند و توفیق تبعیت از ایشان را نداشتند وگرنه اگر کسی منطق امام(ره) را درک می‌کرد و به عدالت و دیدگاه‌های ایشان اعتقاد داشت، لزومی برای دلواپسی نبود. دلواپسان امروز همان کسانی هستند که آن روزها جانانه در راه امام(ره) حرکت کردند و این یک تطبیق اشتباه و غیرمنطقی از سوی آقای هاشمی است.» عالمی با درج مطلبی در وب سایت خود، گزارش خبرگزاری تسنیم را تکذیب کرده ولی نگفته است کجای این گزارش خلاف واقع است.

 

آیت الله حسن عالمی که اینک به عنوان عضو مجلس خبرگان، مردم استان خراسان رضوی را در این مجلس نمایندگی می­‌کند درسال 1326 در شهرستان سبزوار و در خانواده­ای روحانی به دنیا آمده است. پدرش شیخ رجبعلی نوباغی اولین معلم حوزوی­اش نیز بوده است. او بعدها به حوزه علمیه مشهد و قم مهاجرت کرده و نزد اساتیدی همچون ادیب نیشابوری، صالحی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله سبحانی، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله میرزا هاشم آملی، دکتر مفتح، دکتر بهشتی، سید رضا صدر و آیت الله حسن زاده آملی شاگردی کرده است. او سابقه تدریس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه مشهد را داراست. او تمام سال‌های پس از انقلاب را در جهاد گذرانده و اینک نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی است.