درصحن: نمایندگان مجلس در اولین جلسه علنی در سال ۱۳۹۶ مانور تبلیغاتی گسترده‌ای روی شعار «حمایت از اشتغال و تولید ملی» بعنوان شعار سال که از سوی رهبر ایران نامگذاری شده، برپا کردند تا تبعیت خود را از رهبری نشان دهند. علی لاریجانی از دولت و کمیسیون‌های تخصصی مجلس خواست تا هرچه سریعتر برنامه‌شان برای اشتغال‌زایی و حمایت از تولید ملی را سریعتر به هیات رئیسه مجلس اعلام کنند. کمیسیون انرژی نیز طرح تشکیل کمیته اشتغال در حوزه نفت و پتروشیمی را مورد بررسی قرار داد.

نامگذاری سال توسط رهبر ایران با یکی از موضوعات مهم روز، رویه‌ای است که هر سال اجرا می‌شود. رهبر ایران سال ۹۶ را سال «اقتصاد مقاومتی- تولید و اشتغال» نامگذاری کرده است. آنچه در عمل اتفاق می‌افتد اضافه شدن عنوان سال به نطق نمایندگان و شعار مسوولان دولتی در طول سال است تا تبعیت خود را از رهبری نشان دهند بی آنکه اتفاق خاصی در این خصوص در کشور رخ دهد.

علی لاریجانی در صحن علنی مجلس گفته: رئیس مجلس با یادآوری نامگذاری سال 96 به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی تولید ملی و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: این شعار مهمترین مسئله اساسی کشور را مورد توجه همگان قرار داد و همه بخش‌ها باید فرصت کارآفرینی در سال جاری را مهمترین وظیفه خویش تلقی کنند.
رئیس مجلس اضافه کرده: از دولت می‌خواهیم برنامه اجرایی خود در زمینه حمایت از تولید ملی و اشتغال را به مجلس ارائه کند و چنانچه علاوه بر قوانین موجود نیازهای دیگری از نظر قانون‌گذاری نیاز باشد، هرچه سریع‌تر به‌صورت لایحه به پارلمان ارائه کند تا در قوه مقننه بررسی شود.
لاریجانی بهتر از هر کسی می‌داند که تهیه و تدوین یک لایحه و ارسال آن به مجلس و پروسه تصویب، بیش از یک سال طول می‌کشد و عملا چنین لایحه‌ای به سال ۹۶ نمی‌رسد که بخواهد تامین کننده شعار سال باشد. ضمن اینکه دولت مکلف است طبق برنامه پنج ساله توسعه و مطابق با چشم انداز بیست ساله اقدام کند و اینگونه نام‌گذاری‌ها، مجوزی برای تغییر برنامه توسعه نیست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، تصریح کرد: قرار است در کمیسیون انرژی کمیته‌ای ویژه به نام کمیته ایجاد اشتغال به منظور حمایت از تولید در حوزه نفت، پتروشیمی و گاز ایجاد شود.