شرق، آمنه شیرافکن: رحیمی به زندان رفته اما سایه آخرین نامه‌اش بر بهارستان سنگینی می‌کند. در آن نامه از کمک مالی به ١٧٠ نامزد مجلس هشتم گفته بود و اینکه یک‌میلیاردو٢٠٠میلیون تومان صرف این هزینه‌ها شده. اما به جز واکنش ٢٠نماینده و نامه‌نگاری به هیات‌رییسه و شکایت به کمیسیون اصل ٩٠، خیلی‌ها مساله دریافت پول از رحیمی را حاشا کرده و به‌کل منکر این ماجرا شدند.

«بهروز نعمتی»، از اعضای هیات‌رییسه مجلس نهم، خیلی شفاف گفته: «اینکه رحیمی فساد کرده‌٬ برای ما امری مسلم است و رییس قوه‌قضاییه هم شفاف مطرح کردند رشوه‌خواری انجام شده بنابراین او محکوم است و زندان امری طبیعی بود.» او از تصویب طرحی برای شفاف‌سازی منابع مالی و انتخاباتی نمایندگان گفته و از رییس قوه‌قضاییه خواسته تا «هرچه سریع‌تر ادعای رحیمی درباره کمک مالی به نمایندگان تعیین تکلیف شده تا مردم از سردرگمی دربیایند.»
نعمتی همچنین خواستار تدوین پیش‌نویس قانونی شده که در آن تمامی نمایندگان منبع پولی را که برای انتخابات دریافت کرده‌اند، مشخص کنند.
عضو هیات‌رییسه مجلس از پیشنهاد شفاف‌سازی منابع انتخاباتی گفته و گروهی دیگر از بهارستانی‌ها از اقدام نمادین نمایندگان برای اعلام منابع مالی پیش و پس از نمایندگی.
در میان پیشنهاد برخی نمایندگان بر شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی و مشخص‌شدن رقم دقیق درآمد نماینده پیش از ورود و پس از ورود به مجلس ایران مسایل قابل‌تاملی نهفته است. برخی می‏‌گویند حاضر‌ند در این اقدام پیش‌قدم شده و برخی دیگر از ضرورت‌های حقوقی و قانونی این‌ماجرا می‌گویند.

طرحی با همین مضمون این‌روزها در مجمع تشخیص‌مصلحت‌نظام است و در صورت تایید، منابع مالی متنفذان نظام باید به‌طور کامل شفاف‌سازی شود. اما تا پیش از آن روز و به دلیل پایان‌دادن به برخی شائبه‌ها نمایندگان مجلس نهم، پیشنهاد دادند به‌طور نمادین فرایند شفاف‌سازی درآمد نمایندگان در آستانه انتخابات مجلس دهم انجام شده و در آینده به‌طور جدی با تدوین بندهای حقوقی برای همگان الزامی شود. در همین زمینه «اللهیار ملکشاهی»، رییس کمیسیون قضایی مجلس خواهان افشای رسمی اسامی افرادی است که از رحیمی پول گرفته‌اند و تاکید دارد: «این معرفی باید با ذکر مبلغ دریافتی همراه باشد.»
حاضرم فهرست درآمدهایم را شفاف روی سایت بگذارم

مهدی دواتگری حاضر است نخستین فردی باشد که از هزینه‌های انتخاباتیش می‌گوید، نه‌تنها هزینه‌های انتخاباتی که از آنچه در مسیر انتخابات و آماده‌شدن برای آن در حوزه انتخابیه بر او گذشته و این را نه‌تنها شفاف‌سازی که نوعی انتقال تجربه می‌داند. حاضر است تمام مستندات مالی و درآمدهای سال‌های نمایندگی را به‌صراحت روی سایتش منتشر کند.
می‌گوید: «این‌رویه باید از سوی نمایندگان باب شده و مجلس نهم پایه‌گذار طرحی برای شفاف‌سازی هزینه‌ها باشد. هرچند که این‌طرح به شکل فردی و نمادین از سوی چندنماینده آغاز شود.»
به هرحال مجلس نهم بارها از سوی برخی افراد مورد نقد قرار گرفته و تا همین‌جای کار حاشیه‌های زیادی حول‌وحوش کمک مالی و یا تخلف برخی نمایندگان مطرح شده، از درج اسم چند نماینده در پرونده سه‌هزارمیلیاردتومانی گرفته تا نامه رحیمی و ادعای سعید مرتضوی.

شفاف‌سازی درآمد نماینده و خانواده درجه‌یک

«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» دیگر نماینده‌ای است که آمادگی دارد به‌صراحت از این‌مسایل سخن بگوید. پیشنهادش این است که سازمان‌های نظارتی ابتدای نمایندگی و پایان دوره اموال نماینده و خانواده درجه‌یک او را ارزیابی کنند. او تاکید دارد: «نمایندگی شغلی است که نه‌تنها درآمدی نداشته که آنقدر وقت‌گیر است که سطح درآمد فرد را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.» تجربه خودش این بوده که از صددرصد درآمد پیش از نمایندگی حالا ٨٥درصدش را در اختیار دارد، اما بر سرمایه اجتماعی به‌دست‌آمده تاکید دارد و اینکه مردم این مسایل را به‌خوبی درک می‌کنند.

روایتش از هزینه انتخاباتی و شیوه‌های تامین آن هم خواندنی است. گویا بنیاد شهید به جانبازان بالای ٧٠درصد امتیاز خرید مزدا‌٣ داده بوده و او همان موقع مزدایش را٤٠میلیون می‌فروشد و برآوردش از هزینه‌های انتخاباتی نیز ٥٠میلیون‌تومان است،٥٠میلیون‌تومانی که حالا حاضر است جزییات آن را رسانه‌ای کند.
برخی باید در شفاف‌سازی درآمدها پیش‌قدم شوند

حسین دهدشتی نیز از دیگر نمایندگانی است که برای شفاف‌سازی در حوزه درآمدها منعی نمی‌بیند و می‌گوید: «این‌روند دیر یا زود باید اتفاق بیفتد و اتفاقا چنین رویکردی به حاشیه‌سازی‌ها علیه مجلس پایان خواهد داد.»
نکته دیگری که دهدشتی در لابه‌لای سخنانش به آن اشاره دارد این است که مسایل مطرح‌شده درباره کمک مالی به نمایندگان در مجلس نهم چه از سوی مرتضوی و چه از سوی رحیمی باید شفاف‌سازی شود.
عبدالکریم حسین‌زاده و جواد هروی نیز موافق این پیشنهاد‌اند و معتقدند شفاف‌سازی هزینه و درآمد می‌تواند در حل مسایل پیش‌آمده کمک کرده و رویه‌ای برای آیندگان باشد.
امیرعباس سلطانی نیز به سایه سنگین برخی حاشیه‌سازی‌ها بر مجلس اشاره دارد و اینکه نمایندگان در مجلس نهم برای پایان‌دادن به سخنان نامربوطی که هرازگاهی از سوی برخی گفته می‌شود، باید اقدامی کرده و دستی بالا بزنند.

177-2

پیشنهاد سلطانی نیز «پیشگامی و رواج شفاف‌سازی درآمد نمایندگان در مجلس است و تعیین دقیق هزینه‌ای که نمایندگان برای انتخابات در نظرگرفته بودند. به این ترتیب هم ارقام مشخص می‌شود و هم رویه‌ای نکو برای نمایندگان دوره‌های بعدی به یادگار می‌ماند.»
عوض حیدرپور هم موافق این وضعیت است و اقدام برای شفاف‌سازی درآمد و هزینه‌کرد نمایندگان در انتخابات را فرصتی برای دیگر علاقه‌مندان به حضور در مجلس عنوان می‌کند. او می‌گوید: «این روزها ارقام مختلفی از سوی برخی سر زبان‌ها افتاده و خیلی‌ها به مسایل دامن می‌زنند. برخی حتی می‌گویند برای نماینده‌شدن سرمایه‌گذاری چند‌صدمیلیونی لازم است. شفاف‌سازی در این زمینه می‌تواند امکان تازه‌ای برای رشد دموکراسی در کشور به وجود بیاورد.»
افشای رسمی  نام افرادی که پول گرفته‌اند

در همین زمینه الهیار ملکشاهی، رییس کمیسیون قضایی مجلس نیز ادعای آقای رحیمی مبنی بر پرداخت پول به نمایندگان را اتهامی دانسته که مجلس با بی‌تفاوتی از کنار آن نمی‌گذرد و باید با این ادعای پوچ با افشای نام افراد دخیل در این پرونده برخورد صورت گیرد.

او به«خانه ملت» گفته: «ادعای آقای رحیمی، نمایندگان را در مظان اتهام قرار داد و این موضوع باید با افشای رسمی نام افرادی که پول دریافت کرده‌اند با ذکر مبلغ، صورت گیرد.» به گفته او، افشای اسامی افرادی که از رحیمی پول گرفته‌اند مطالبه حیثیتی نمایندگان است. مجلس نهم روزهای سختی پیش‌رو دارد. نمایندگان از رییس قوه قضاییه خواسته‌اند صحت و سقم ادعای رحیمی در نامه اخیرش را مشخص کند. با این حال ماجرای کمک مالی به واسطه «جابر ابدالی» به ١٧٠ نامزد انتخاباتی دهان به دهان چرخیده و ترمیم این وضعیت کار چندان ساده‌ای نیست.