درصحن: نمایندگان مجلس پس از سپری کردن ۳ هفته تعطیلات تابستانی، روز دوم مهرماه به صحن مجلس بازگشتند تا روال عادی کار مجلس را از سرگیرند. همه پرسی اقلیم کردستان عراق، مهمترین دغدغه نمایندگان در اولین هفته مهرماه ۹۶ بود.

نمایندگان مجلس همانطور که انتظار می رفت با بازگشت به مجلس، دست به قلم برده و با امضاء بیانیه ای علاوه بر محکومیت برگزاری همه پرسی و غیرقانونی خواندن آن، دولت حسن روحانی را به حمایت تمام قد از دولت مرکزی عراق فراخواندند. اما نکته قابل تامل، امضاء نکردن این بیانیه توسط ۸۰ نماینده مجلس بود. احتمالا برخی از نمایندگان غایب بوده اند و موفق به امضاء نشده اند ولی قطعا برخی از آنها آگاهانه این بیانیه را امضاء نکرده اند. اسامی نمایندگانی که راضی به امضای این بیانیه نشده اند منتشر نشده است.

این در حالی است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای توجیه نمایندگان در خصوص ضرورت مخالفت با همه پرسی و اتخاذ سیاست های بازدارنده از استقلال کردستان در جلسه ای غیرعلنی در صحن مجلس حاضر شده بود. محتوای سخنان علی شمخانی منتشر نشد اما نظر به سیاست رسمی جمهوری اسلامی مبتنی بر مخالفت با همه پرسی و تلاش برای جلوگیری از استقلال کردستان، می توان حدس زد که کم و کیف این سیاست و تدابیر اخذ شده توسط شورای عالی امنیت ملی به سمع نمایندگان مجلس رسیده است.

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه در خصوص اظهارات علی شمخانی در جلسه غیر علنی گفته: «دبیر شورای‌عالی امنیت ملی موضوع تمامیت ارضی عراق را مدنظر قرار دادند و به اقداماتی اشاره کردند که باید در سطح منطقه و در کشور انجام شود. البته اقدامات ما عمدتاً مذاکره‌ای است.» او اضافه کرده: «مشکلاتی در صدور نفت از منطقه کردها و همچنین تجارت آنها به وجود آمده که ما معتقدیم باید از طریق دیپلماسی حل شود.» نمایندگان مجلس ایران در این بیانیه که در صحن مجلس خوانده شد، برگزاری همه پرسی را ماجراجویی صهیونیست ها در منطقه خوانده اند.

سفر مقام های نظامی ترکیه به ایران پس از ۴۰ سال

مسوول کمیته روابط بین الملل کمیسیون حقوقی مجلس نیز از در پیش بودن سفر مقام های نظامی کشور ترکیه به تهران خبر داده و گفته: «این سفر که پس از ۴۰ سال انجام می شود، اتفاق مهمی است.» به گفته جلیل رحیمی جهان آبادی، همه پرسی اقلیم کردستان، امنیت منطقه و وضعیت عراق محور گفتگوها خواهد بود، ضمن اینکه ترکیه خواهان گسترش روابط نظامی با ایران است.

این هفته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با احضار مقام های امنیتی و نظامی، در جلسه ای فوق العاده به بررسی مساله همه پرسی اقلیم کردستان پرداخت. به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، در این جلسه فرماندهان سپاه، مسوولان وزارت امور خارجه و اطلاعات حضور داشته اند. کمیسیون امنیت ملی هفته آینده نیز به بررسی این مساله با حضور مقام های اطلاعاتی و امنیتی ادامه خواهد داد.

برخلاف رئیس و اکثریت اعضای پارلمان ایران که با مصاحبه ها و سخنرانی های تند و تیز، همه پرسی را غیرقانونی خوانده و آن را محکوم کردند. علی مطهری نایب رئیس اصلاح طلب مجلس ایران خواستار کاهش حساسیت نسبت به برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان شد. او با پیش بینی استقبال گسترده مردم کردستان از این همه پرسی و رای به استقلال، گفته: «مشخص است که کردها از همه‌پرسی استقلال کردستان حمایت می‌کنند. اما برگزاری این همه پرسی لزوما به معنای استقلال اقلیم نیست. بلکه مراحلی دارد که حتی اگر قرار به انجام باشد دو تا سه سال به طول می‌انجامد بنابراین لازم نیست بیش از حد حساسیت نشان دهیم بلکه باید مردم کردستان عراق را قانع کنیم که استقلال اقلیم به صلاح‌شان نیست.»

لاریجانی و نزاع های زودهنگام انتخاباتی

سه سال مانده به پایان دولت حسن روحانی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، افراطیون جریان اصولگرا با پیش بینی کاندیداتوری علی لاریجانی، نزاع های زودهنگام انتخاباتی را با او شروع کرده اند. علی لاریجانی که به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار بود، در مراسم تشییع جنازه محسن حججی، سخنران اصلی باشد، برغم شرکت در مراسم، همچون دیگر شرکت کنندگان، گوشه ای نشست و به تریبون سخنرانی دعوت نشد. گفته می شود مخالفت تندروها دلیل کنارگذاشتن لاریجانی از این برنامه بوده است.

رسانه های داخلی با انتشار خبری در خصوص نشستن علی لاریجانی کنار سید محمد خاتمی رهبر جنبش اصلاحات در یک مراسم عزاداری، این اقدام را مقدمه نزدیکی لاریجانی به اصلاح طلبان و کسب حمایت آنها در انتخابات ریاست جمهوری آینده تحلیل کرده و تندروها همین مساله را علت مخالفت خود با سخنرانی لاریجانی در مراسم ختم حججی دانسته اند.

علی لاریجانی زنگ پایان جلسه روز چهارشنبه مجلس را ساعت ۹ صبح به صدا درآورد تا نمایندگان بتوانند در مراسم تشییع جنازه محسن حججی شرکت کنند. اتفاقی غیر معمول که به نظر می رسد برای تکمیل برنامه های تبلیغاتی نظام لازم بود. محسن حججی ۴۰ روز پیش در سوریه به دست نیروهای داعش کشته شده بود که اخیرا پیکرش به ایران آمده و روز چهارشنبه تشییع و در نجف آباد اصفهان دفن شد.

لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر حاضر به حمایت از کاندیداهای اصولگرایان (رئیسی و قالیباف) نشد و از روحانی حمایت کرد. او در انتخابات مجلس دهم نیز با حمایت ائتلاف امید (اصلاح طلبان) به مجلس راه یافت. به نظر می رسد او با حمایت از حسن روحانی خود را به اعتدال گرایان  و اصلاح طلبان نزدیک می کند و خیز بلندی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده برداشته است. او سال ۱۳۸۴ یکبار برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد و با شعار «هوای تازه» وارد رقابت های انتخاباتی شد ولی رقابت را به محمود احمدی نژاد واگذار کرد. لاریجانی در سه دوره گذشته ریاست مجلس را در اختیار داشته است.

مجلس کماکان در انتظار وزرای پیشنهادی

با گذشت ۴ ماه از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و تشکیل دولت دوم حسن روحانی هنوز دو وزارتخانه علوم و نیرو بی وزیر مانده است. وزیر پیشنهادی روحانی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد و وزیر علوم نیز هنوز به مجلس معرفی نشده است. این دو وزارتخانه با حکم حسن روحانی توسط سرپرستان اداره می شود.

در حالیکه گفته می شد حسن روحانی پس از بازگشت از نیویورک و بعد از اتمام تعطیلات تابستانی مجلس، وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی می کند، ولی این هفته باز از معرفی وزرای جدید خودداری کرد. بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اعلام اینکه هیات رئیسه در حال بررسی اتمام یا باقی ماندن مهلت رئیس جمهور برای معرفی وزرای علوم و نیرو است، گفته: «۲ دیدگاه در این رابطه وجود دارد؛ یک دیدگان می‌گوید مهلت معرفی وزیر پیشنهادی علوم پایان یافته که آقای مطهری معتقد به این مسئله است و عده‌ای دیگر نیز معتقدند این مهلت همچنان به پایان نرسیده است که این مسئله نیز در جلسه هیات رییسه برریسی و تعیین تکلیف خواهد شد.»

سخنگوی هیات رییسه مجلس همچنین درباره گزینه‌های احتمالی تصدی ۲ وزارتخانه علوم و نیرو تصریح کرد: «تاکنون هیج اطلاعی از گزینه‌های پیشنهادی رییس‌جمهوری برای این ۲ وزارتخانه ندارم. حدود یک هفته پیش در صحبتی که با آقای واعظی داشتم، اعلام کردند که به‌زودی در اولین فرصت وزرای پیشنهادی این ۲ وزارتخانه معرفی خواهند شد.»

فراکسیون زنان مجلس در تلاش است تا روحانی را به معرفی وزیر زن متقاعد کند. از الهام امین زاده بعنوان کاندیدای احتمالی وزارت علوم یاد می شود. او در دولت اول روحانی، معاون حقوق شهروندی بود.

ابتکار فراکسیون ورزش مجلس برای حق پخش تیم های ورزشی

در پی تداوم اختلاف فدارسیون فوتبال ایران و سازمان صدا و سیما در خصوص پرداخت حق پخش مسابقات ورزشی، رئیس فراکسیون ورزش مجلس از ابتکار این فراکسیون برای حل مشکل خبر داده و گفته: «در صورتی که پرداخت عواید پخش مستقیم مسابقات فوتبال از سوی صدا وسیما به نتیجه نرسد، مجلس از دولت خواهد خواست که این عواید را مستقیم به تیم ها پرداخت کند.»

سازمان صدا و سیما از جمله نهادهای حکومتی است که ردیف بودجه مشخص در قانون بودجه سنواتی دارد و چنانچه مجلس قانونا دولت را مکلف به پرداخت بودجه تیم ها از ردیف سازمان صدا و سیما کند، دولت می تواند این وجوه را مستقیم به حساب تیم ها واریز کند.

محمد رضا تابش گفته: «آقای مطهری، نماینده مجلس در هیات نظارت بر سازمان صدا و سیما، در 2 جلسه به این موضوع رسیدگی کرد و تصمیم بر این شد که طی 2 ماه به نتیجه برسند و اگر نتیجه‌ای حاصل نشد ما از دولت خواهیم خواست که عواید پخش مسابقات فوتبال از صدا و سیما را پرداخت کند.»

تابش همچنین از نامه نمایندگان به وزیر اقتصاد در خصوص رفع توقیف اموال باشگاههای ورزشی خبر داده و گفته: «متأسفانه حساب‌های لیگ برتر و باشگاه‌های مطرح توقیف شده و دست و بال آنها را بسته است از این رو فراکسیون ورزش نامه‌ای را به صورت ضرب‌الاجلی به وزارت اقتصاد و دارایی ارسال کردیم تا با بهره‌گیری از اختیارات خود، توقیف اموال باشگاه‌ها را لغو کرده تا آنها را بررسی کنیم.»

رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی اضافه کرده: «فراکسیون ورزش از وزیر ورزش و جوانان می‌خواهد که در جهت خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس که تکلیفی قانونی است سریعتر اقدام کنند.» به گفته او تاکنون مشکلات امنیتی و اجتماعی مانع از خصوصی سازی این دو باشگاه شده است.

نامه زنان هیات دولت به رئیس مجلس

معصومه ابتکار، لعیا جنیدی و شیهندخت مولاوردی، سه زن عضو هیات دولت، در نامه ای مشترک به رئیس مجلس خواستار تسریع در رسیدگی به لوایح اجتماعی از جمله لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان کشور شده اند.

در این نامه آمده است: «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و به کمسیون های حقوقی و فرهنگی ، ارجاع شده است، نیازمند تسریع جهت رسیدگی به وضعیت کودکان و نوجوانان کشور است که سال ها در مجلس با توقف و اطاله بررسی مواجه شده است.» به نوشته این سه زن عضو هیات دولت لوایح اجتماعی ارائه شده به مجلس، در کمیسیون ها معلق مانده اند.

لایحه حمایت از حقوق معلولان نیز از جمله لوایح اجتماعی است که مدتهاست در مجلس مانده است. صدیف بدری نماینده اردبیل با بیان اینکه قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی در حال بازنگری و بررسی دقیق تر است وعده داده تا آخر امسال این لایحه به صحن علنی آمده و به تصویب نمایندگان خواهد رسید.

تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته آینده با بررسی مواد باقی مانده از طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزش یاران نهضت سواد آموزی، به انتظار معلمان پاسخ می دهند. چنانچه این طرح به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان برسد، وزارت آموزش مکلف به استخدام معلمان حق التدیس و آموزش یاران نهضت سواد آموزی خواهد شد.

تعیین تکلیف طرح لغو مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، موضوع دیگری است که دردستور کار هفته آینده نمایندگان مجلس قرار دارد. چنانچه نمایندگان مجلس به مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی رای مثبت دهند شمار زیادی از محکومان قاچاق مواد مخدر از اعدام رهایی می یابند.

لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی، طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد، لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان راجع به همکاری در زمینه پیشگیری، محدودسازی و کاهش پیامدهای شرایط اضطراری، لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق دیگر دستور جلسات علنی هفته آینده مجلس شورای اسلامی است.