در صحن:‌ می گوید تحت تاثیر حاج آقا فخرتهرانی بوده؛ زاهد و معلم اخلاقی که «در اندرونی خانه‌اش عکس بزرگ از رهبر جمهوری اسلامی بود، پیش از آنکه او در جایگاه رهبری قرار بگیرد. »

محمد حسن ابوترابی‌فرد متولد ۱۳۳۲در قم ۱۲ ساله بود که به همراه برادرش از قم برای ادامه تحصیل به نجف رفت. او قبل از انقلاب هم مدتی با مصطفی چمران در لبنان را داشت. او درحالیکه کمتراز ۳۰سال داشت با فرمان آیت الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی به مسئولیت عقیدتی و سیاسی وزارت دفاع منصوب شد.

او همچنین در خاطرات خود نوشته که به همراه لشکر ۱۶ زرهی «توانسته است آرامش را به کردستان بازگرداند.»

پس از آزاد شدن علی اکبر ابوترابی فرد، به همراه دیگر اسرای جنگ ایران و عراق و منصوب شدن او به سمت نماینده رهبری درستاد امور آزادگان، محمد حسن ابوترابی معاون برادرش شد.

علی اکبر ابوترابی،برادر بزرگ محمد حسن ابوترابی

علی اکبر ابوترابی،برادر بزرگ محمد حسن ابوترابی

 

علی اکبر ابوترابی در مجلس چهارم و پنجم به عنوان نماینده تهران در مجلس انتخاب شد. وی درخرداد سال ۱۳۷۹ در یک تصادف درگذشت.

محمد حسن ابوترابی یک سال پیش از مرگ برادرش از حوره انتخابیه قزوین به مجلس راه یافته بود.

آقای ابوترابی، پیش از آن مسئول دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران بود. وی قبل از ریاست دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها جانشین این دفتر بود و سال ۱۳۷۲ به عنوان مسئول دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه قزوین انتخاب شده بود.

پس از حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸، روز شنبه ۱۹ تیر او در جمع دانشجویان معترض به این حمله سخن گفت.

ابوترابی فرد در مجلس ششم عضو فراکسیون اصولگرایان که دران زمان فراکسیون اقلیت مجلس محسوب می‌شد، بود.

وی با وجود اینکه از مجلس هفتم به عنوان نایب رئیس مجلس مشغول به فعالیت است، در درگیریهای سیاسی مجلس کمتر حضور دارد.

او اما درتیر ماه سال ۸۸ دستور رهبرجمهوری اسلامی در مخالفت با معاون اولی اسفندیار رحیم مشایی را افشا کرد. وی در این خصوص در گفتگو با برنامه تلویزیونی «شناسنامه» گفت: «این نامه محرمانه بود و کسی از محتوای آن خبر نداشت که رهبری آن را برای شخص اول دستگاه اجرایی فرستادند؛ اما این نامه اجرایی نشد، بعد از این بود که بنده اطلاع پیدا کردم که چنین نامه‌ای ارسال شده است. به بنده گفته شد مفاد این نامه تاکنون اجرا نشده و شما آن را با مردم در میان بگذارید. بنده هم‌‌ همان پیام را انجام دادم.»

آقای ابوترابی درچهارمین روز از تعطیلات نوروز ۹۲ زمانی که برای بازدید از مناطق به جای مانده از جنگ ایران و عراق به استان خوزستان رفته بود، کاندیداتوری خود رابرای انتخابات ریاست جمهوری این سال اعلام کرد.

محمد حسن ابوترابی

محمد حسن ابوترابی

وی یکی از اعضای ائتلاف پنجگانه (ائتلاف اکثریت اصولگرا‌ها یا راست سنتی) برای کاندیداتوری انتخابات بود که در جلسه اردیبهشت ۹۲ اعضا در حضور محمدرضا مهدوی کنی، بعنوان نامزد نهایی ائتلاف انتخاب شد و ثبت نام هم کرد، ۸ ولی ۳۰ اردیبهشت و یک روز قبل از اتمام بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، بدنبال درخواست ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس مبنی بر باقی ماندن در مجلس از نامزدی ریاست جمهوری انصراف داد.

گرچه برخی معتقدند این اقدام ابوترابی به جایگاه پایین‌اش در نظر سنجی‌ها و نیز مخالفت برخی چهره‌های شاخص مرتبط بوده است. چنانچه ستاد باهنر نایب رئیس دیگر مجلس و دیگر نامزد اصولگرایان معتقد بود: «انتخاب ابوترابی فرد خارج از فرایندهای دموکراتیک و توافقات از پیش تعیین شده و بی‌اعتنایی به نظرسنجی‌ها است.»

محمدحسن ابوترابی ۲۱ دیماه ۹۳ زمانی که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، در میانه نطق علی مطهری، نماینده تهران به سخنان او درباره رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعتراض کرد و پس از بالاگرفتن درگیریهای لفظی و فیزیکی نمایندگان جلسه علنی مجلس را تعطیل کرد.

آقای ابوترابی روابط خوبی با شرکتهای قطعه سازی خودروسازی در ایران دارد و در اکثر همایشهای آنان به عنوان سخنران حضور دارد.