درصحن: فقدان نظام حزبی در ایران، سبب شده تا چهره های سیاسی در هر انتخابات با یک پرچم وارد میدان شوند. پرچم اعتدال گرایی، اصولگرایی یا اصلاح طلبی برای این چهره ها، یک رویکرد دائمی نیست، بلکه شرایط سیاسی روز ایران در انتخاب این عناوین تاثیرگذار است. بهرام پارسایی نماینده شیراز و سخنگوی فراکسیون امید، که در انتخابات ۹۴ با حمایت ائتلاف امید و تحت عنوان اصلاح طلب به مجلس دهم راه یافت، در انتخابات ۹۲ و در حالی که عارف به عنوان نماد جریان اصلاح طلب و روحانی به عنوان سمبل جریان اعتدال گرا در صحنه رقابت ها حاضر بودند با عنوان ریاست ستاد انتخاباتی محسن رضایی در استان فارس مشغول فعالیت بود.

بهرام پارسایی کیست؟

بهرام پارسایی در سال ۱۳۴۹ در منطقه دشمن زیاری ممسنی استان فارس به دنیا آمد. او تحصیلات اش را در ممسنی شروع کرد و با اخذ مدرک دکترای دندانپزشکی در کرمان به اتمام رساند. پارسایی دانش آموز مقطع ابتدایی بود که انقلاب ۵۷ به پیروزی رسید بنابراین کارنامه ای از او در انقلاب ۵۷ به ثبت نرسیده ولی خودش مدعی است در اواخر جنگ ایران و عراق به مدت یک سال در جبهه ها حضور داشته است. او به همراه سه برادرش در جنگ حضور داشته و یکی از برادرانش جانباز شده است.

دکتر بهرام پارسایی پس از فارغ التحصیلی، مطبی در شهر شیراز بنا کرده و در آنجا به دندانپزشکی مشغول می شود و سرمایه حاصله از طبابت را در شهرستان ممسنی سرمایه گذاری می کند و در بخش صنعت مشغول فعالیت می شود.

او در انتخابات دوره چهارم شورای شهر در شیراز وارد رقابت های انتخاباتی می شود و به عنوان آخرین منتخب به شورای شهر راه می یابد و بر کرسی ریاست کمیسیون گردشگری و زیارت تکیه می زند. او علاقه زیادی به توسعه گردشگری دارد و معتقد است صنعت گردشگری می تواند پاسخگوی نیاز جوانان به اشتغال باشد.

پارسایی که صلاحیت اش برای انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی رد شده بود، یکبار دیگر عزم خود را برای ورود به انتخابات مجلس عزم کرده و با استعفا از عضویت در شورای شهر شیراز، در انتخابات مجلس دهم ثبت نام می کند و به عنوان منتخب اول به مجلس راه می یابد. اتفاقی که می تواند ناشی از دو تصمیم زیرکانه باشد. اول اینکه او تصمیم می گیرد با پرچم اصلاحات در رقابت هایی حاضر شود که پیروزی ائتلاف امید از قبل قابل پیش بینی بود و دوم ابتکارش در حفاظت از محیط زیست در دوران تبلیغات انتخاباتی بود که خیلی به چشم آمد. پارسایی با شعار حفاظت از محیط زیست به اعضای ستاد انتخاباتی اش توصیه کرد تا هم پای او لباس رفتگری پوشیده و نسبت به نظافت شهر اقدام کنند. او تبلیغات غیر کاغذی را با هدف حفاظت از محیط زیست در دستور کار کمپین انتخاباتی اش قرار داد و خیلی مورد توجه قرار گرفت.

پارسایی در حالی در انتخابات ۹۴ خود را اصلاح طلب معرفی کرد و با حمایت دکتر عارف در ائتلاف امید قرار گرفت که در سال ۹۲ ریاست ستاد انتخاباتی محسن رضایی اصولگرا را در استان فارس برعهده داشت. چرخشی که در ایران خیلی عادی و بی هزینه رخ می دهد. او عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه است با این حال بیش از آن که خود را اعتدال گرا بخواند خود را اصلاح طلب می داند از همین رو پس از ورود به مجلس دهم،‌ به عضویت هیات رئیسه فراکسیون امید در آمد و سخنگویی آن را در اختیار گرفت.

این نماینده شیراز، پس از ورود به مجلس دهم در حالی که علاقه داشت به کمیسیون صنایع بپیوندند، از طرف روسای شعب که مسوولیت انتخاب اعضای کمیسیون ها را برعهده دارند به کمیسیون اصل نود معرفی شد. او در نطقی در صحن علنی به این تصمیم اعتراض کرد ولی در عین حال سخنگویی کمیسیون اصل نود را که وظیفه رسیدگی به شکایات از دستگاههای دولتی را برعهده دارد را پذیرفت. این در حالی است که تخصص او دندانپزشکی است و تجربه اش فعالیت در حوزه صنعت و شوراها و علاقه اش گردشگری است ولی به بی ربط ترین کمیسیون ممکن یعنی کمیسیون اصل نود رفته و سخنگویی آن را برعهده گرفته است.

سوابق سیاسی، اجرایی و مدیریتی

بهرام پارسایی در کنار حرفه دندانپزشکی، قبل از ورود به مجلس در حوزه صنعت مشغول فعالیت بوده و سابقه عضویت در شورای شهر شیراز را نیز در کارنامه دارد. مهمترین سوابق سیاسی و مدیریتی اش به این شرح است:

  • نماینده شیراز در مجلس دهم
  • سخنگوی فراکسیون امید و کمیسیون اصل نود مجلس دهم
  • عضو شورای شهر شیراز در دوره چهارم
  • رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز
  • مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صنعتی و معدنی استان فارس
  • عضو نظام پزشکی و انجمن دندانپزشکی استان فارس و ایران
  • عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت
  • عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه

اعتراض به نقض حقوق بشر

مواضع و دیدگاههای بهرام پارسایی، از او چهره ای مدافع حقوق بشر ساخته است. او از جمله نمایندگانی است که به رغم یکبار رد صلاحیت در کمپین انتخاباتی اش مکرر نسبت به نقض حقوق بشر اعتراض کرده است. او در یک سخنرانی «ستاره دار کردن دانشجویان منتقد» را به چالش کشیده و می گوید: «ستاره دار کردن دانشجویان یعنی تحقیر دانشجو که حق بیان را از او گرفتند، شاید بتوانند دانشجو را ستاره دار کنند اما اندیشه را نمی توان ستاره دار کرد.» او در سخنانی دیگر نقض آزادی مطبوعات را مورد انتقاد قرار داده و با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون مطبوعات می گوید: «اگر مطبوعات آزادند باید بتوانند مسولیت گریزی و قانون گریزی ها را بازگو کنند حال آنکه قوانین دست و پا گیر است لذا برخی از قوانین باید متوقف و در برخی موارد ما نیازمند قانونگذاری هستیم.»

پارسایی حمله به سفارتخانه ها را نشانه توسعه نیافتگی سیاسی عنوان کرده و معتقد است باید در برابر این پدیده بایستیم. او می گوید: «باید جلو کسانی که با حمله به سفارت خانه ها ناامنی ایجاد می کنند را بگیریم…باید احساس امنیت را برای رونق اقتصادی کشور که نیازمند جلوگیری از قانون شکنی است را ایجاد کنیم.»

پارسایی در مدت کوتاهی که در مجلس حضور داشته سعی کرده است مواضعی هم راستا با حقوق شهروندی افراد در ایران اتخاذ کند. او همچنین رد صلاحیت مینو خالقی منتخب اصفهان، پس از برگزاری انتخابات را بی معنا خوانده و می گوید: « بعد از برگزاری انتخابات تأیید صلاحیت برعهده مجلس است نه شورای نگهبان.» او استفساریه مجلس در خصوص دامنه نظارت استصوابی شورای نگهبان، راهی برای شفاف سازی قانون انتخابات می داند.

پارسایی در نطقی دیگر، لغو کنسرت در شهر مشهد را مورد انتقاد شدید قرار داده و می گوید: «قانون حاکم بر کشور ما در تمام نقاط یکسان است، به خصوص قوانین فرهنگی و اجتماعی، به همین دلیل نمی شود یک برنامه موسیقی در تهران مجاز و در مشهد ممنوع باشد.» انتقاد او متوجه اظهارات آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان است که خواستار عدم صدور مجوز برگزاری کنسرت در مشهد شده بود. پارسایی جایگاه زنان در فرهنگ ایرانی را ریشه دار عنوان کرده و می گوید: «جایگاه زن در فرهنگ غنی، دیرینه و پر افتخار ما جایگاه ویژه ایی است.»

بی تدبیری وقایع سال ۸۸ را رقم زد

از پارسایی کمتر می توان موضع گیری ای در خصوص وقایع سال ۸۸ و جنبش سبز پیدا کرد. در معدود اعلام نظرهای عمومی موجود از پارسایی می توان به مصاحبه اش در خصوص روز ۹ دی ۸۸ اشاره کرد. او با تاکید براینکه ۹ دی، روز اعلام وفاداری به ولایت بوده، در خصوص وقایع سال ۸۸ می گوید: «بی‌تدبیری باعث وقایع تلخی شد که نمی‌توان یک گروه را مقصر دانست چراکه هیچ طرفی کوتاه نیامدند و یکدیگر را متهم کردند و گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف با موضع‌گیری های غیرمدبرانه خود باعث به وجود آمدن مشکلاتی شدند.»

خانواده

اطلاعات چندانی از خانواده او در دست نیست. بهرام پارسایی پدرش، خدابخش پارسایی، را فردی کاریزماتیک و مورد اعتماد مردم معرفی کرده است. او پدرش را قبل از ورود به مجلس از دست داد. الله رحم پارسایی نامزد انتخابات مجلس، شوهر خاله او بود که دو روز بعد از فوت پدرش، درگذشت. او سه برادر دارد ولی اطلاعاتی از حوزه فعالیتی آنها موجود نیست.