هادی طحان نظیف که در سال‌های آغازین جنگ ایران و عراق در شهر جنگ زده دزفول به دنیا آمده حالا به رده اول حکومت راه یافته است. از دوره نوجوانی او اطلاعی دردست نیست. هادی طحان نظیف در دانشگاه امام صادق به مدیریت آیت الله مهدوی کنی رئیس اسبق مجلس خبرگان،‌ در رشته حقوق قضایی مشغول به تحصیل می‌شود. او تحصیلات خود را تا پایان مقطع فوق لیسانس در این دانشگاه ادامه می‌دهد و سپس برای اخذ مدرک دکترا راهی دانشگاه تهران می‌شود.

هادی طحان نظیف در دانشگاه تهران با استادی آشنا می‌شود که پل ورود او به قدرت می شود. عباسعلی کدخدایی دست راست احمد جنتی در شورای نگهبان و استاد دانشگاه تهران می‌پذیرد که به عنوان استاد راهنما، هادی طحان نظیف را در نگارش رساله دکترا کمک کند. طحان نظیف سال ۱۳۹۲ پس از اخذ مدرک دکترا، به عضویت هیات علمی گروه حقوق دانشگاه امام صادق در آمده و از همان سال معاونت آموزشی دانشکده حقوق این دانشگاه را عهده دار شده است. او از آن تاریخ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق است. طحان نظیف همزمان با کار پژوهشی روی رساله دکترای خود، ابتدا وارد دولت احمدی نژاد شده و در معاونت حقوقی و پارلمانی ریاست جمهوری (سال ۱۳۸۷) مشغول به کار شده و سپس با حکم عباسعلی کدخدایی به عنوان مشاور حقوقی به شورای نگهبان راه می یابد. طحان نظیف از سال ۱۳۸۹ یعنی در اوج اتفاقات مربوط به حوادث انتخابات سال ۱۳۸۸، که شورای نگهبان روزهای شلوغ خود را سپری می‌کرده، دبیر داخلی جلسات شورای نگهبان می‌شود و به مدت ده سال کنار دست احمد جنتی و عباسعلی کدخدایی دبیر و سخنگوی شورای نگهبان،‌ کار ضبط و ثبت جلسات و تنظیم صورت جلسات شورای نگهبان را عهده دار می شود. هادی طحان نظیف با چنین سابقه‌ای، در سال ۱۳۹۸ از سوی ابراهیم رئیسی رئیس جدید قوه قضائیه  به عنوان حقوقدان پیشنهادی به مجلس معرفی می‌شود تا به عضویت شورای نگهبان درآید. هادی طحان نظیف در نهایت در تیر ۱۳۹۸ و در ۳۶ سالگی و با ۱۵۶ رای، به این نهاد حکومتی راه می یابد. گفته می شود تلاش‌های عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و لابی‌های گسترده او نیز در رای نمایندگان مجلس به هادی طحان نظیف موثر بوده و با کمک او، طحان نظیف توانسته رای اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کند.

سوابق: عضو حقوقدان شورای نگهبان از سال ۹۸، عضو هیات علمی و معاونت آموزشی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق، دبیر داخلی جلسه شورای نگهبان، مشاور معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، از سال عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان، عضو کمیته علمی و راهبردی دفتر حقوق بشر و شهروندی اسلامی، دبیر کمیته فرهنگی- اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، عضو هیئت اندیشه‌ورز سازمان بسیج حقوقدانان.

نام هادی محل تحصیل دانشگاه تهران و امام صادق
نام خانوادگی طحان نظیف نوع عضویت حقوقدان
نام پدر اطلاعی یافت نشد سال ورود ۱۳۹۸
تاریخ تولد ۱۳۶۱ سن ورود ۳۷ سال
تاریخ فوت در قید حیات مدت حضور جدید
محل تولد دزفول-خوزستان دوره هفتم
تحصیلات لیسانس حقوق قضایی،
فوق لیسانس و دکترای
حقوق عمومی
سمت بدون سمت

لینک منبع: https://www.arsehsevom.org/short-bio-hadi-tahan-nazif