هاشمی شاهرودی که سال‌های پیش از انقلاب ۵۷ را در نجف گذرانده بود در سال ۱۳۵۳ با حمله حکومت وقت عراق به حوزه علمیه نجف دستگیر و زندانی، اما پس از مدتی با وساطت مراجع آزاد می‌شود.  سید محمود هاشمی شاهرودی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ به ایران آمده و رابط روح‌الله خمینی و سید محمدباقر صدر می‌شود. او پیام‌ مراجع تقلید ساکن شهر نجف را به روح‌الله خمینی می‌رساند. او همچنین تشکیلات جامعه روحانیت مبارز و مجلس اعلای عراق را به راه انداخت و مدتی آن را مدیریت و سازمان‌دهی کرده‌است.

در سال ۱۳۶۱ و همزمان با اوج گرفتن جنگ میان ایران و عراق، با محوریت نیروهای وابسته به ایران، مجلسی تحت عنوان مجلس اعلای عراق در تهران آغاز به کار کرد. محمود هاشمی شاهرودی به مدت ۳۰ ماه ریاست این مجلس را برعهده داشت و پس از آن سید محمد باقر حکیم ریاست این مجلس را بر عهده گرفت. هدف موسسان این مجلس چیزی نبود جز ایفای نقش در آینده عراق پس از صدام

شاهرودی در اسفند ۱۳۷۳ در طی حکمی از سوی آیت الله خامنه‌ای به جای آقای محمدی‌ گیلانی به عضویت شورای نگهبان درآمد تا اینکه در تیر ۱۳۷۸ به عنوان رییس قوه قضاییه منصوب شد تا شیخ محمد یزدی به جای ایشان به عضویت شورای نگهبان درآید. او پس از پایان خدمت در قوه قضاییه مجددا در مرداد ۱۳۸۸ به جای صادق لاریجانی به عضویت شورای نگهبان درآمد و تا پایان عمر در این سمت ماند. 

شاهرودی گرچه اختلافاتی با احمد جنتی و نحوه رد صلاحیت ها داشته اما شاید بتوان او را یکی از معماران ساختار نوین شورای نگهبان دانست، ساختاری که کم کم برای اداره‌اش به بودجه‌های هنگفت نیاز بود.

از هاشمی شاهرودی در سال‌های پایانی عمر به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای رهبری آینده جمهوری اسلامی نام برده می‌شد. او در آخرین ماه‌های زندگی‌اش غایب همیشگی جلسات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. 

سوابق: عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو موسس جامعه روحانیت مبارز عراق، موسس و رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، رییس دایره المعارف فقه اسلامی، رئیس قوه قضائیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از هاشمی رفسنجانی و رئیس هیات حل اختلاف قوا منصوب شده از سوی رهبر ایران.

نام سید محمود محل تحصیل حوزه علمیه نجف
نام خانوادگی هاشمی شاهرودی نوع عضویت فقیه
نام پدر سید علی سال ورود ۱۳۷۳
تاریخ تولد ۱۳۲۷ سن ورود ۴۶ سال
تاریخ فوت ۱۳۹۷ مدت حضور ۱۴ سال
محل تولد کربلا- کشور عراق دوره سوم/چهارم/پنجم/ششم/هفتم
تحصیلات اجتهاد سمت بدون سمت

لینک منبع: https://www.arsehsevom.org/short-bio-seyyed-mahmoud-hashemi-shahroudi