آیت الله صافی گلپایگانی، داماد آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی از مهم‌ترین مراجع دوران خود به شمار می‌رود که در حوزه‌های علمیه قم و نجف تحصیل کرده است. 

لطف الله صافی انتخاب و در سال ۱۳۵۹ از سوی آیت الله خمینی به عضویت فقهای شورای نگهبان اول منصوب شد. صافی گلپایگانی در آذر ماه ۱۳۵۹ و پس از استعفای مهدوی کنی از عضویت در شورای نگهبان، به عنوان دبیر این شورا مشغول به کار شد. او و هشت سال دبیر شورای نگهبان بود.

گفته می‌شد حضور صافی در شورای نگهبان به نوعی به نمایندگی از آیت الله گلپایگانی است.

در تیرماه ۱۳۶۷ و پس از بالا گرفتن اختلافات در شمارش آرای تهران در انتخابات مجلس سوم و پس از مداخله مستقیم آیت الله خمینی و دستور او به این شورا مبنی بر تایید نتایج انتخابات، صافی گلپایگانی به عنوان دبیر هیات نظارت از عضویت در شورای نگهبان استعفا داد و به قم بازگشت و پس از آن آقای یزدی از سوی حضرت امام خمینی(ره) به عضویت شورای نگهبان درآمد.

صافی گلپایگانی از معدود مراجعی است که در زمان حضور شورای نگهبان در نامه نگاری با روح الله خمینی به برخی از نظرات او ایراد گرفته بود. در خاطرات هاشمی رفسنجانی به تاریخ ۱ دی ۶۶ اشاره‌ای به این نامه شده است: «احمدآقا اطلاع داد که آقای لطف الله صافی، دبیر شورای نگهبان، نامه‌ای به امام نوشته و بر فتوای اخیر امام در خصوص حق دولت در تحمیل شرایط بر بخش خصوصی که از امکانات دولت استفاده می‌کنند، اعتراض کرده و امام جواب داده‌اند و اضافه کرده‌اند دولت حق تصمیم درباره انفال را هم دارد و نظرش این بود که به نمایندگان اطلاع بدهیم.»

صافی از روحانیون عالی‌رتبه‌ای است که تأکید فراوان بر تفکیک جنسیّتی در جامعه و به‌ویژه در دانشگاه‌ها داشته‌است. در پاسخ به یک استفتاء وی ابراز داشته که مسئولان جمهوری اسلامی باید از مخارج غیرضروری بکاهند و هزینه‌های تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها را هرچه باشد تأمین کنند. صافی گلپایگانی هم اکنون با ۱۰۱ سال عمر از سنتی ترین علمای حوزه علمیه به شمار می‌رود. او در سال‌های اخیر همچنین در حوزه‌هایی همچون ورزش زنان، برگزاری کنسرت، طنز و موسیقی ورود کرده و خواهان محدودیت های گسترده در این حوزه ها شده است. 

سوابق: مرجع تقلید، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و دبیر شورای نگهبان.

نام لطف الله محل تحصیل قم و نجف
نام خانوادگی صافی(گلپایگانی) نوع عضویت فقیه
نام پدر محمّد جواد سال ورود ۱۳۵۹
تاریخ تولد ۱۲۹۷ سن ورود ۶۲ سال
تاریخ فوت در قید حیات مدت حضور ۸ سال
محل تولد گلپایگان-اصفهان دوره اول/دوم
تحصیلات اجتهاد سمت دبیر

لینک منبع: https://www.arsehsevom.org/short-bio-lotfolah-safi