دانلود کتاب زنان شورای پنجم

عرصه سوم در سال ۱۳۹۲، پروژه «درصحن» را با شعار «شفاف‌سازی، پاسخ‌گویی و انتخابات آزاد» در جهت نظارت بر فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان آغاز کرد. درصحن متولد شد تا در قامت ناظر و راوی انتخابات‌ها، نقشی هر چند کوچک، در ارتقاء روند برگزاری انتخابات‌ها و رصد نهادهای انتخاباتی داشته باشد. ما با نظارتی مستمر و فعالانه بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ۱۳۹۴ و شوراهای شهر و روستا در سال ۱۳۹۶ تلاش کردیم تا سطح مشارکت عمومی را افزایش دهیم.

ما تلاش کردیم تا با آگاهی‌‌رسانی و تولید ابزار آموزشی نقشی هر چند کوچک در افزایش مشارکت زنان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۹۶ ایفا کنیم و با نظارت بر روند این مشارکت، به عنوان عضوی از جامعه مدنی ایران، از زنانی که برای احقاق مطالبات مردمی در جای‌جای ایران پا به عرصه فعالیت‌های اجتماعی نهاده‌اند حمایت کنیم.

کتاب «سهم زنان از شورای پنجم» مجموعه‌ای است از مقلات، آمار، گزارش‌ها و پروفایل‌ها که در چهار فصل:

  •  گزارشی از روند مشارکت زنان در انتخابات
  •   جایگاه زنان در هیات رئیسه شوراها
  •   آمار زنان در شورای شهرها
  •   پروفایل زنان شوراها

با هدف مستند سازی میزان و نحوه فعالیت زنان و همچنین آشنایی شهروندان با زنان نماینده‌ در شوراها تهیه و تنظیم شده است.

هیات تحریریه عرصه سوم در مسیر تهیه و انتشار تمامی گزارش‌ها، مقالات، مصاحبه‌ها و اخبار تمام تلاش خود را به کار بسته است تا ضمن رعایت بی‌طرفی در نحوه ارائه اطلاعات و بهره‌گیری از منابع موثق و گاه محلی، با راستی‌ آزمایی (Factchecking) تمام ادعاها و اخبار منتشر شده از صحت و اعتبار محتوای تولید شده در این مجموعه اطمینان یابد.

ما در عرصه سوم بر این باوریم که دستیابی به جامعه‌ای دموکرات و آزاد در ایران میسر نخواهد شد مگر این که جامعه مدنی نیز نقش نظارتی خود را ایفا کرده و تمامی نهادهای کشور از تصمیم‌سازان تا مجریان قانون را زیر ذره‌بین خود بگذارد و برهمین اساس هم تا امروز توانسته‌ایم نهادهایی هم‌چون مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان و شوراهای شهر و روستا را رصد کرده و کتاب‌های متفاوتی از گزارش‌ها، مقاله‌‌ها، اینفوگرافی‌ها و … را تهیه و تولید کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم دیگر نهادهای سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده در کشور را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.

تمام آنچه که تا امروز توسط مجموعه عرصه سوم تهیه و تولید شده است بی‌شک حاصل زحمات مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران و محققان در داخل و خارج از کشور با گرایش‌های متنوع قومی، زبانی، جنسی و … است. هرچند ذکر نام تمامی این همکاران امکان پذیر نیست اما عرصه سوم برخود لازم می‌داند که از زحمات کلیه افرادی که تا امروز همراه و یاور ما بودند صمیمانه تشکر کند.