دانلود PDF

ساکنان شهر‌ها و مناطق زلزله خیز می‌توانند با رعایت مواردی بسیار ساده اما اصولی خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله را به حداقل ممکن برسانند. در این مقاله مهمترین اقداماتی که هر خانواده می‌تواند پیش از وقوع زلزله انجام دهد را مرور می کنیم.

۱- بیمه زلزله و آتش سوزی:

سعی کنید در اولین فرصت مناسب به دفاتر معتبر بیمه مراجعه کرده و نسبت به تهیه بیمه زلزله و آتش سوزی برای منزل، آپارتمان و … اقدام کنید.

۲- کپسول اطفاء حریق:

اگر تاکنون نسبت به تهیه کپسول اطفاء حریق اقدام نکرده‌اید، فرصت را از دست ندهید، پس از تهیه کپسول، دستور العمل‌ استفاده از کپسول را مطالعه کنید. نسبت به تعویض به موقع و نگهداری از آن بکوشید. مطمئن شوید که دیگر اعضای خانواده هم توانایی استفاده از آن را دارند.

۳- کیف کمک‌های اولیه:

کیف کمک‌های اولیه خود را کامل کنید، این کیف می‌تواند شامل، الکل طبی، محلول آمونیاک، آمپول آدرنالین، دارو‌های مسکن، ضد تهوع و اسهال، آنتی بیوتیک‌ها، آسپرین‌ها قرص‌های تصفیه آب، محلول ضدعفونی(بتادین)، باند، چسب زخم، پماد سوختگی، نواربهداشتی، قیچی، چاقو، چراغ قوه به همراه باتری اضافه و … باشد. کیف را بعد از تهیه، در منزل یا محل کار خود در مکانی مشخص و قابل دسترس برای همگان قرار دهید. لیست‌ کامل

۴- کیت اضطرار:

خودتان را برای بدترین سناریو‌ها آماده کنید، بسته‌هایی شامل مصرف حداقل سه روز آب معدنی به ازای هر نفر، انواع کنسرو، شکلات و مواد قندی، چراغ قوه، سوت، باتری، لباس گرم و … را تهیه و بسته بندی کرده و مرتبا نسبت به بروز رسانی‌ آنها اقدام کنید. تلاش کنید بسته‌های اضطرار را در محفظه‌های ضد آب و مقاوم نگهداری کنید.  می‌توانید بسته‌های اضطرار مشابهی را برای داخل ماشین یا محل کار خود آماده کنید.

۵- اسناد و مدارک :

در اولین فرصت نسبت به اسکن و تهیه نسخه دیجیتال و آنلاین از اسناد و مدارک حساس خود اقدام کنید. این فایل‌ها را می‌توانید در اکانت‌های شخصی خود آپلود کرده و همیشه به آنها دسترسی داشته باشید.

در گام دوم، نسخه کاغذی این اسناد را در محلی امن، غیر قابل اشتعال، و قابل دسترس برای اعضای خانواده قرار دهید.

از آنجا که دسترسی به اطلاعات پزشکی افراد بعد از زلزله ممکن است با مشکل دچار شود، لیستی از حسیاسیت‌ها، بیماری‌ها، داروهای خاص مصرفی خود و اعضای خانواده  تهیه کنید تا در صورت نیاز پزشکان یا پرستاران این اطلاعات به راحتی قابل دسترس باشند.

۶- بررسی اتصالات

اتصالات کمدها، کتاب‌خانه‌ها، بوفه‌ها، لوسترها، تابلوهای موجود در خانه را بررسی کرده، در صورت نیاز نسبت به مقاوم سازی آنها اقدام کنید. اتصالات گاز منزل را چک کرده و از انعطاف پذیری آنها مطمئن شوید.

۷- راه‌های ارتباط گیری

به هنگام زلزله، شبکه‌های برق و تلفن با اختلالات جدی مواجه می‌شوند. با دوستان، خانواده و آشنایان خود در مورد روش‌های ارتباط گیری بعد از حادثه را مرور کنید.

۸- نقشه جایگزین یا Plan B

تجربه نشان داده ترس از وقوع پس لرزه‌ها همواره باعث سردرگمی مردم در خیابان‌ها و کوچه‌ها و جاده‌ها شده است. سعی کنید در خانواده‌های خود مجموعه‌ای از اقدامات احتمالی را پیش بینی کرده، قرارهای مشخص را برای رسیدن به مکان‌های امن برنامه ریزی کنید.

با توجه به قطع احتمالی ارتباطات به هنگام زلزله، لیستی از شماره تلفن‌های ضروری، آدرس‌های مهم (محل کار- مدرسه فرزندان‌ها و …) تهیه کرده و یک نسخه چاپی از آن را در اختیار هر کدام از اعضای خانواده قرار دهید.

۹- سالمندان، معلولین و کودکان

اگر در خانواده شما فرد یا افراد معلول یا سالمندی زندگی می‌کنند، سعی کنید برای کمک به آنها در مواقع ضروری، برنامه ریزی ویژه داشته باشید. تقسیم مسئولیت در خانواده برای مواقع نیاز می‌تواند خسارات را به شدت کاهش دهد.

استرس و اضطراب والدین بیش از زلزله می‌تواند بر روی کودکان اثر گذاشته مشکل ساز شود. سعی کنید به هنگام وقوع زلزله از انتقال ترس و اضطراب به کودکان خودداری کرده و آنها را به مکان‌های امن منتقل کنید.

۱۰- مانور خانوادگی!

مکان‌های امن در داخل و خارج از خانه، محل کار و مدارس را شناسایی کنید. هر خانواده‌ای می‌تواند خود را در شرایط زلزله فرضی قرار داده و علاوه بر بالا بردن سرعت عمل‌ها، قدرت تصمیم گیری اعضای خانواده را افزایش دهد. در هر اتاق از خانه یا محل کار خود، امن ترین مکان ها را برای “رها کردن، پوشش و نگه داشتن” در طول زلزله شناسایی کنید. تمرین رفتن به این نقاط امن در طول مانور خانوادگی سرعت واکنش شما را در برابر حادثه احتمالی افزایش می‌دهد.