دانلود کتاب مجلس، شوراها و قوانین از دریچه اینفوگرافیک شوراها

عرصه سوم در سال ۱۳۹۲، پروژه «درصحن » را با شعار «شفاف‌سازی، پاسخ‌گویی و انتخابات آزاد» در جهت نظارت بر فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان آغاز کرد. درصحن متولد شد تا در قامت ناظر و راوی انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا، نقشی هر چند کوچک، در شکل‌گیری مجلسی نزدیک‌تر به خواست و مطالبه مردم ایران، ایفا کند.

در این مسیر ما تلاش کردیم تا با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف اطلاع‌رسانی همچون اینفوگرافی‌ها و پوستر‌ها، تصویری بهتر از واقعیت‌های نهفته در آمار و ارقام موجود در اخبار و مقالات ارائه داده و مراحل مختلف تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در کشور را با ساده‌ترین زبان ممکن به تصور بکشیم.

از سوی دیگر در بسیاری از موراد در ارائه مطالب حساس و قابل اهمیت به این نتیجه رسیدیم که برای بیان تمام آنچه که در حال وقوع است تنها نمی‌توان به نوشتار بسنده کرد و گاه‌ نیاز است تا برخی اطلاعات اساسی در قالبی تصویری در کنار مقاله‌ها و گزارش‌‌ها ارائه شوند.

آنچه در این کتاب به روئیت شما خواهد رسید مجموعه‌ای است از:

  • ۴۴ اینفوگرافی مربوط به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۴
  • ۹۳ اینفوگرافی مربوط به انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۹۴
  • ۴۴ اینفوگرافی‌ مربوط به انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا در سال۱۳۹۶

لازم به ذکر است که هیات تحریریه عرصه سوم در مسیر تهیه و انتشار تمامی گزارش‌ها، مقالات، مصاحبه‌ها و اخبار تمام تلاش خود را به کار بسته است تا ضمن رعایت بی‌طرفی در نحوه ارائه اطلاعات و بهره‌گیری از منابع موثق و گاه محلی، با راستی‌ آزمایی (Factchecking) تمام ادعاها و اخبار منتشر شده از صحت و اعتبار محتوای تولید شده در این مجموعه اطمینان یابد.

ما در عرصه سوم بر این باوریم که دست‌یابی به جامعه‌ای دموکرات و آزاد در ایران میسر نخواهد شد مگر این‌ که جامعه مدنی نیز نقش نظارتی خود را ایفا کرده و تمامی نهادهای کشور از تصمیم‌سازان تا مجریان قانون را زیر ذره‌بین خود بگذارد و برهمین اساس هم تا امروز توانسته‌ایم نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان و شوراهای شهر و روستا را رصد کرده و کتاب‌های متفاوتی از گزارش‌ها، مقاله‌‌ها، اینفوگرافی‌ها و … را تهیه و تولید کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم دیگر نهادهای سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده در کشور را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.

تمام آنچه که تا امروز توسط مجموعه عرصه سوم تهیه و تولید شده است بی‌شک حاصل زحمات مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران و محققان در داخل و خارج از کشور با گرایش‌های متنوع قومی، زبانی، جنسی و … است. هرچند ذکر نام تمامی این همکاران امکان پذیر نیست اما عرصه سوم برخود لازم می‌داند که از زحمات کلیه افرادی که تا امروز همراه و یاور ما بودند صمیمانه تشکر کند.