[vc_row][vc_column][vc_column_text]

انتشارات عرصه سوم برای اولین بار دسترسی رایگان به مجموعه کتاب‌‌های آموزشی در حوزه‌های مربوط به جامعه مدنی، مجلس، شوراها و خبرگان، منتشر شده در وب سایت درصحن را در اختیار عموم قرار داد.

این مجموعه کتاب هفت جلدی همزمان با اجرای پروژه «درصحن-شورها» از شهریور ۱۳۹۵ تا شهریور ۱۳۹۶ تهیه و تولید شده‌اند. هدف عرصه سوم در این پروژه در افزایش مشارکت زنان، جوانان، اقلیت‌ها در این انتخابات به منظور ایجاد فرصت‌های برابر، شفافیت، مبارزه با فساد سازمان یافته در شوراها بود.

در طول اجرای این پروژه مدنی عرصه سوم تلاش کرد تا با انتشار کتاب «جامعه مدنی و شوراها» در چهار فصل «توانمندسازی جامعه مدنی»، «مساله اقلیت»، «کاندیداها بخوانند» و «سهم زنان و جوانان از انتخابات شوراها»، نیروهای فعال در جامعه مدنی را نسبت به انتخابات شوراها و نقش فعالان مدنی، زنان، جوانان و اقلیت‌ها حساس کرده و آموزش‌های لازم برای دفاع از حقوق این گروه‌ها در انتخابات و نحوه اجرای کمپین‌های انتخاباتی را در اختیار ایرانیان در سراسر کشور قرار دهد.

«مجلس دهم و بازیگران کلیدی آن» عنوان دومین کتابی است که در تابستان ۹۶ توسط عرصه سوم منتشر شد، در این مجموعه سعی شده است چگونگی شکل‌گیری مجلس دهم، ساختار و اعضای کمیسیون‌ها، نحوه شکل‌گیری فراکسیون‌ها و همچنین زندگی‌نامه سیاسی-اجتماعی بیش از ۸۰ چهره سرشناس و تصیمی ساز مجلس در دسترس همگان قرار گیرد.

«شهروند خبرنگار» عنوان سومین کتابی است که در تابستان ۹۶ توسط عرصه سوم منتشر شد. این کتاب که با همکاری بیش از ۳۰ شهروند خبرنگار از سراسر کشور تهیه شده شامل ۱۴۱ مقاله و گزارش‌ نوشتاری و تصویری از اولویت‌ها، بحران‌ها و نیاز‌های شهر‌ها و استان‌های مخلتف است. عرصه سوم تلاش کرده است بدون دخل و تصرف در مقالات و گزارش‌های رسیده از شهروند خبرنگاران، پس از راستی آزمایی (Facechecking) این مقالات به انتشار آنها بپردازد.

«مجلس و شوراها-عکس و خبر» مجموعه‌ای است از مهم‌ترین خبرهای روز کشور در بازه زمانی شهریور ۹۵ تا شهریور ۹۶ با موضوع مجلس دهم و انتخابات شوراهای شهر و روستا که در قالب چهارمین کتاب عرصه سوم منتشر شده است.

پنجمین کتاب عرصه سوم با عنوان «شهرمن-شورای من» شامل ۸۰ پوستر آموزشی است که با هدف انتقال تجربه‌های نو و ارائه راه حل‌های مناسب و آزموده شده برای حل معضلات شهری و روستایی در کشورهای توسعه یافته تهیه و منشتر شده است.

«زنان شورای پنجم» که در چهار فصل با عناوین «گزارشی از روند مشارکت زنان در انتخابات»، «جایگاه زنان در هیات رئیسه شوراها»، «آمار زنان در شورای شهرها» و «پروفایل زنان شوراها» در پاییز ۱۳۹۶ تهیه و منتشر شده است، ششمین کتاب عرصه سوم در پروژه «درصحن-شوراها» به شمار می‌رود.

و در نهایت «مجلس، شوراها و قوانین از دریچه اینفوگرافیک» عنوان هفتمین کتاب منتشر شده در انتشارات عرصه سوم است. این کتاب شامل ۴۴ اینفوگرافی از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۴، ۹۳ اینفوگرافی از انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۹۴و ۴۴ اینفوگرافی‌ از انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا است که مطالعه آن می‌تواند تصویر دقیقی از نحوه قانون‌گذاری، اجرای قوانین و نتایج و مراحل انتخابات های مختلف در کشور به خواننده ارائه کند.

سخن پایانی
عرصه سوم بر این باور است که دستیابی به جامعه‌ای دموکرات و آزاد در ایران میسر نخواهد شد مگر این که جامعه مدنی نیز نقش نظارتی خود را ایفا کرده و تمامی نهادهای کشور از تصمیم‌سازان تا مجریان قانون را زیر ذره‌بین خود بگذارد و برهمین اساس هم تا امروز توانسته‌ایم نهادهایی هم‌چون مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان و شوراهای شهر و روستا را رصد کرده و کتاب‌های متفاوتی از گزارش‌ها، مقاله‌‌ها، اینفوگرافی‌ها و … را تهیه و تولید کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم دیگر نهادهای سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده در کشور را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.
تمام آنچه که تا امروز توسط مجموعه عرصه سوم در قالب ۷ کتاب در ۱۸۴۵ صفحه تهیه و تولید شده است بی‌شک حاصل زحمات مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران و محققان در داخل و خارج از کشور با گرایش‌های متنوع قومی، زبانی، جنسی و … است. هرچند ذکر نام تمامی این همکاران امکان پذیر نیست اما عرصه سوم برخود لازم می‌داند که از زحمات کلیه افرادی که تا امروز همراه و یاور ما بودند صمیمانه تشکر کند.

شما می‌توانید کتاب‌های فوق را در بخش انتشارات وب‌سایت‌های «عرصه سوم» و «درصحن» مشاهده و یا دانلود کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”8015″ img_size=”large” onclick=”custom_link” css_animation=”fadeIn” link=”https://www.darsahn.org/1396/09/23/book-infographic/”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”8014″ img_size=”large” alignment=”right” onclick=”custom_link” css_animation=”fadeIn” link=”https://www.darsahn.org/1396/09/23/book-zanna-shouraye-panjom/”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”7588″ img_size=”large” onclick=”custom_link” css_animation=”fadeIn” link=”https://www.darsahn.org/1396/06/21/book05/”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”7587″ img_size=”large” onclick=”custom_link” css_animation=”fadeIn” link=”https://www.darsahn.org/1396/06/21/book04/”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”7586″ img_size=”large” onclick=”custom_link” css_animation=”fadeIn” link=”https://www.darsahn.org/1396/06/21/book03/”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”7585″ img_size=”large” onclick=”custom_link” css_animation=”fadeIn” link=”https://www.darsahn.org/1396/06/21/book02/”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”7584″ img_size=”large” onclick=”custom_link” css_animation=”fadeIn” link=”https://www.darsahn.org/1396/06/21/book01/”][/vc_column][/vc_row]