درصحن: زهرا ساعی با حضورش در مجلس دهم که در دور دوم انتخابات حاصل شد، تعداد زنان مجلس را به عدد ۱۸ رساند تا تنها زن تبریزی مجلس باشد. او با ۳۵ سال سن از نمایندگان جوان مجلس است که سخنگویی فراکسیون مناطق ترک نشین مجلس دهم را برعهده دارد.

 

زهرا ساعی کیست؟

زهر ساعی دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۹در محله مارالان تبریز متولد شد. او تحصیلات‌اش را در مدارس تبریز آغاز کرد ولی در سال ۱۳۷۰ به دلیل مهاجرت به تهران، مجبور شد با مدرسه‌اش در تبریز خداحافظی و در مدارس تهران مشغول به تحصیل شود.

زهرا ساعی در سال ۱۳۷۷ یعنی یک سال پس از پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری و آغاز جنبش اصلاحات، وارد دانشگاه شد تا در رشته شیمی تحصیل کند. او پس از کسب لیسانس شیمی، تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی ادامه داد و مدرک فوق لیسانس خود را دریافت کرد. او در حال حاضر دانشجوی دکترای جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی است.

فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی او محدود بوده به عضویت در تشکل‌های و نشریات دانشجویی، ضمن اینکه او به عنوان محقق با مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز همکاری‌هایی داشته است.

زهرا ساعی چهره‌ای مذهبی با سوابقی قابل توجه در حوزه معارف دینی است. به طوری‌که بیشتر آثار تحقیقی و پژوهشی او در این حوزه بوده است. کتاب‌ ژئوپولتیک شیعیان جهان، مذهب‌گرایی در آسیای مرکزی و تشیع در خراسان، از جمله فعالیت‌های پژوهشی او در حوزه دینی است. ضمن اینکه او همکاری‌هایی نیز با نهادهای دینی-حکومتی همچون نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی و مجمع جهانی بیداری اسلامی داشته است.

زهرا ساعی در ۳۵ سالگی برای اولین بار در جریان انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه تبریز اعلام کاندیداتوری کرد و مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفت. نام او در فهرست کاندیداهای ائتلاف امید در تبریز منتشر و زمینه ساز ورود او به مجلس دهم شد. ساعی در مرحله اول انتخابات مجلس دهم موفق به ورود به مجلس نشد و به دور دوم رفت. او در دور دوم به همراه دیگر اصلاح طلبان لیست امید با کسب ۱۳۴ هزار و ۱۳۱ رای به مجلس راه یافت.

او اگرچه در این انتخابات با حمایت اصلاح‌طلبان و با لیست امید وارد رقابت‌های انتخاباتی شد ولی خود را متعلق به جریان اعتدال می‌داند و می‌گوید: «بنده عضو حزب اعتدال و توسعه هستم و به عنوان نماینده اعتدال و توسعه در انتخابات شرکت کرده‌ام.»

او اما در مجلس دهم بسیار پرتلاش ظاهر شد به طوری‌که در فراکسیون‌های متعددی عضویت یافت. او در مجلس مسوولیت‌های زیر را بر عهده‌ دارد:

سوابق اجرایی و مدیریتی

زهرا ساعی تا پیش از ورود به مجلس بیشتر در حوزه دانشگاه مشغول تحصیل و تدریس بوده و سوابق اجرایی و مدیریتی چندان مهمی در کارنامه ندارد. سوابق اجرایی و مدیریتی او به این شرح قابل اشاره است:

  • معاون مدیرکل  فرهنگی اجتماعی سازمان ملی جوانان ( سال 1386)
  • همکاری با معاونت مطالعات راهبردی و معاونت سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاها (91-88)
  • مشاور دفتر گفتمان‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی( سالهای 88-85)
  • همکاری با مجمع جهانی بیداری اسلامی  و مسئول کمیته حوزه آسیای مرکزی و قفقاز (سال 1390)
  • همکاری با مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران (سالهای 90-89)
  • مدیر پروژه حجاب و عفاف در سازمان تبلیغات اسلامی (سال 1386)
  • مدیر پروژه آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (سال 1387)
  • مدیر پروژه تجربه‌های ماندگار در سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران  (سال 1385)
  • مسئول کمیته استان‌های اولین جشنواره روز جوان در سازمان ملی جوانان ( سال 1386)
  • مشاور استاندار و مدیر کل زنان و خانواده استانداری تهران (سال ۱۳۹۲)

 

طلسم لایحه تامین امنیت زنان را باید بشکنیم

زهرا ساعی از جمله نمایندگان زن مجلس است که فعالانه مسائل زنان را دنبال می‌کند. او معتقد است که وقت آن فرارسیده که طلسم لایحه تامین امنیت زنان شکسته شود. ساعی می‌گوید: «این لایحه در دولت های قبل نیز مطرح بوده اما در نهایت توسط معاونت امور زنان ریاست جمهوری و اداره کل امور زنان و خانواده وزارت کشور تهیه و تدوین شد و معاونت امور زنان در تلاش برای ارسال هر چه سریع تر آن به مجلس بود اما متاسفانه با دست اندازی‌هایی مواجه شد که خانم ابتکار همچنان با تلاش خستگی ناپذیر وضعیت آن را پیگیری می کند.»

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری پیگیری‌های کمیسیون متبوع خود برای تعیین تکلیف هر چه سریع تر لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت، افزود: «با پیگیری‌های کمیسیون اجتماعی و بنده به عنوان سخنگوی این کمیسیون، این لایحه در کمیته ویژه‌ای در قوه قضائیه در حال بررسی است و قول داده شده که هر چه سریع‌تر بررسی و به مجلس ارسال شود.»

زهرا ساعی معتقد است توجه به مسائل حوزه زنان و کودکان در اولویت مسئولان نیست. به باور ساعی ارائه آموزش های لازم، فرهنگ سازی و رفع خلاء‌های قانونی  راهکارهای موثر در کاهش خشونت علیه زنان است.

پیگیری طرح افزایش حداقل سن ازدواج کودکان از جمله فعالیت‌هایی است که زهرا ساعی آن را دنبال می‌کند. او در این خصوص می‌گوید: «در طرح مذکور به دنبال جلوگیری از ازدواج کودکان زیر 13 سال هستیم تا دختران بتوانند درک درستی از مقوله ازدواج داشته باشند و تبعات و آسیب‌های بعد از آن کاهش یابد البته افزایش و تغییر سن ازدواج موضوعی است که ابعاد فرهنگی، فقهی و اجتماعی گسترده‌ای داشته و در حقیقت نیازمند اجماع علما است.» او خواستار اعزام مبلغان دینی و فرهنگی به مناطق محروم برای جلوگیری از ازدواج کودکان است.

انصراف از سفر به آمریکا

زهرا ساعی در اعتراض به ممنوعیت سفر ایرانیان و شهروندان شش کشور دیگر اسلامی به آمریکا با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، از سفر به این کشور و شرکت در کنفرانس مقام زن در سازمان ملل متحد انصراف داد. او در این خصوص می‌گوید: «هر چند لغو و توقف صدور ویزا به طور موقت است اما این موضوع توهینی آشکار به جهان اسلام به ویژه ملت بزرگ ایران است. به عنوان نماینده مردم انزجار و ابراز تاسف خود را از این اقدام رئیس جمهور آمریکا نشان داده و برای پاسداری از حرمت و شان تمامی آحاد ملت بزرگ ایران در داخل و خارج از کشور انصراف خود از شرکت در این کنفرانس را اعلام‌ می‌کنم.»

 

خانواده

پدرش احد ساعی عضو لشگر ۳۱ عاشورا بود که در دوران جنگ مجروح شد. او پس از سال‌ها تحمل رنج جانبازی در سال ۱۳۹۳ براثر آسیب‌های ناشی از جراحت دوران جنگ، به شهادت رسید. زهرا ساعی دو برادر دارد که هر دو از او جوان‌تر هستند.