درصحن: اصغر سلیمی به رغم داشتن مدرک پزشکی عمومی، قبل از ورود به عالم سیاست، تغییر رشته داده و در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده است. اتفاقی که کمتر در میان سیاستمداران ایرانی نمونه دارد. او پس از کسب دکترای پزشکی، در رشته علوم سیاسی تحصیل و مدرک کارشناسی ارشد، اخذ کرده و پس از آن وارد سیاست شده است. شورای شهر سمیرم، گام اول و نمایندگی مردم سمیرم در مجلس گام دوم فعالیت سیاسی-اجتماعی این نماینده مجلس را تشکیل می دهد.

 

اصغر سلیمی کیست؟

اصغر سلیمی در روز ششم بهمن ۱۳۵۰ در روستای گنجگان از توابع سمیرم استان اصفهان متولد شد. دوران کودکی او به کشاورزی کنار خانواده گذشت. سلیمی برای ورود به مقطع دبیرستان، روستای محل تولد خود را ترک و به سمیرم مهاجرت کرد تا در مرکز شهر بتواند به تحصیل ادامه دهد.

دوران تحصیلات مقدماتی او با انقلاب ۵۷ و جنگ ایران و عراق سپری شد و او بدون اینکه در این دو واقعه مشارکتی داشته باشد (به دلیل سن کم) تنها خاطراتی از آن دوران را با خود به دانشگاه برد. او برای تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه اصفهان شد و در سال ۱۳۸۱ موفق به کسب مدرک دکترای عمومی شد.

اصغر سلیمی پس از فارغ التحصیلی مجدد به سمیرم بازگشت تا در حوزه بهداشت و درمان، این شهر مشغول خدمت شود. او پس از مدتی مدیریت بیمارستان سید الشهداء این شهر را عهده دار شد.

سلیمی اما در کنار طبابت مجدد به تحصیل روی آورد و این بار به جای ادامه تحصیل در رشته پزشکی و اخذ مدرک تخصص، وارد دپارتمان علوم سیاسی و روابط بین الملل شد تا در این رشته مدرک فوق لیسانس دریافت کند.

اصغر سلیمی در جریان انتخابات دوره سوم شوراهای شهر و روستا در شهر سمیرم اعلام کاندیداتوری کرد و موفق شد به شورای شهر راه یابد. او پس از کسب شش سال تجربه کاری در شورای شهر سمیرم، خود را برای ورود به رقابت های انتخابات مجلس دهم آماده کرد.

سلیمی در این دوره از انتخابات اگرچه خود را کاندیدای مستقل معرفی کرد ولی مورد حمایت ائتلاف امید (اصلاح طلبان) هم قرار گرفت. او در این خصوص می‌گوید: «این روزها در فضاهای مجازی و غیرمجازی لیست‌ها و اسامی متعددی منتشر شده و هر کدام به نوبه خویش نام اینجانب را در لیستی با عنوان امید، در جای دیگری با عنوان اصول‌گرا و در مواردی به نام اصلاح‌طلب معرفی کرده اند…اعلام می‌نمایم اینجانب به طور مستقل، بدون وابستگی به هیچ حزب و جناحی وارد این عرصه شده ام.»

او در مرحله اول  انتخابات، موفق به کسب آراء لازم جهت ورود به مجلس نشد و به مرحله دوم راه یافت. در مرحله دوم او مجدد از حمایت ائتلاف امید برخوردار بود و موفق شد با کسب ۱۶ هزار۳۵۷ رای معادل ۵۷ درصد آراء به مجلس دهم راه یابد.

سلیمی پس از ورود به مجلس دهم به کمیسیون شوراها و امور داخلی راه یافت. او در سال اول بر کرسی دبیری هیات رئیسه کمیسیون نشست و در سال دوم به عنوان سخنگوی کمیسیون برگزیده شد.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

اصغر سلیمی تا پیش از ورود به مجلس دهم، بیشتر در حوزه بهداشت و درمان فعالیت داشته و در سال ۱۳۹۴ به‌ عنوان پزشک نمونه سمیرم انتخاب شده است. اهم سوابق اجرایی، مدیریتی و پارلمانی او به این شرح است:

  • نماینده سمیرم در مجلس دهم
  • سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی
  • عضو شورای سوم شهر سمیرم
  • مسئول مرکز بهداشتی درمانی شهرک امام
  • عضو شورای سیاست گذاری شبکه بهداشت الیگودرز لرستان
  • رییس بیمارستان سیدالشهدا سمیرم
  • عضو فعال بسیج جامعه پزشکی،همکاری با واحد بهداری بسیج سمیرم
  • ییس انجمن اولیا و مربیان شهر سمیرم

 

حمایت از تدوین منشور حقوق شهروندی

اصغر سلیمی مواضع معتدل دارد و در اصطلاح سیاسی می توان او را چهره ای میانه رو معرفی کرد. کمتر واکنشی نسبت به نقض حقوق بشر در ایران از این نماینده مجلس می‌توان یافت ولی در مجموع می‌کوشد با مواضع معتدل از حقوق شهروندی دفاع کند. او مدافع تدوین منشور حقوق شهروندی توسط دولت است و می‌گوید: «اینکه دولت روحانی اقدام به تدوین منشور حقوق شهروندی می‌کند، نشان می‌دهد عمل ما به قانون اساسی کامل و همه جانبه نبوده است.» او با بیان اینکه ۶۰ اصل قانون اساسی به حقوق شهروندی اختصاص دارد، می‌افزاید: «اگر ما درست به قانون عمل می‌کردیم نیازی به این منشور نداشتیم.»

سلیمی از آزادی‌های سیاسی در محافل دانشگاهی دفاع کرده و معتقد است: «دانشگاه‌ها باید خوراک مسائل سیاسی را تهیه کنند و بحث‌های سیاسی از آنجا باید آغاز شود.»

به گفته سلیمی، غلامی وزیر پیشنهادی علوم به نمایندگان مجلس قول داده (قبل از جلسه رای اعتماد) که به آزادی‌های مشروطی که دانشگاه دارد احترام می‌گذارند و کمک می‌کنند تا تشکل‌های دانشجویی بتوانند به راحتی فعالیت‌ها و کارهای خودشان را انجام دهند.

واکنش اصغر سلیمی به گزارش‌های گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، همچون واکنش های دیگر مقام های ایرانی، انکار نقض حقوق بشر در ایران و رد گزارش گزارشگران این نهاد بین المللی است.

اصغر سلیمی می‌گوید: «تمام گزارش‌های حقوق بشری احمد شهید و عاصمه جهانگیر سیاسی و مقرضانه است چرا که شورای حقوق بشر سازمان ملل تلاش دارد ایران را در این زمینه تحت فشار قرار دهد.» او در تشریح ادله خود برای رد گزارش گزارشگران سازمان ملل می‌گوید: «در گزارش آمده است که دستگاه قضای ایران استقلال لازم را ندارد این در حالی است که تفکیک قوا یکی از اصول قانون اساسی ایران محسوب می‌شود و از همین نکته می‌توان برداشت کرد که گزارش های سازمان ملل مبتنی بر اطلاعات نادرست و واهی تهیه می‌شود.»

 

اعتراض به کشتن خرس قهوه ای

تاکید سلیمی بر ضرورت حفاظت از حیوانات و رعایت حقوق آنها را باید از نکات مثبت کارنامه حقوق بشری این نماینده مجلس برشمرد. او در برابر کشتن خرس قهوه ای در سمیرم سکوت نکرده و با اعتراض به کوتاهی سازمان حفاظت محیط زیست، می‌گوید: «متاسفانه بازدارنده نبودن مجازات‌های شکار و صید از یک سو و عدم برخورداری سازمان حفاظت محیط زیست از بودجه، نیرو و امکانات کافی از سوی دیگر متخلفان را روز به روز گستاخ‌تر کرده و لزوم تقویت سازمان حفاظت محیط زیست و وجود ابزار قانونی لازم و بازدارنده به منظور مهار تخلفات شکار و صید را بیش از پیش نمایان می‌کند.» او خواستار اصلاح فرهنگ مردم، از طریق نظام آموزشی، برای همزیستی مسالمت آمیز با حیوانات شده است.

اطلاعاتی از وضعیت خانوادگی و روابط فامیلی این نماینده مجلس در فضای مجازی یافت نشد.