درصحن: «انگیزه ضارب کاملا شخصی بوده است.» محمدرضا رضایی نماینده جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب کوشید با شخصی و کم اهمیت جلوه دادن حمله به ۱۱ زن جهرمی، چهره بسیج و نیروهای به ظاهر مذهبی شهر را از اتهام محاربه، تبرئه کند، ولی خیلی زود ضارب دستگیر و اعتراف کرد که به فتوای یک روحانی مبنی بر مباح بودن خون زنان بی‌حجاب، عمل کرده است. رضایی گفته بود: «دربین افرادی که مورد سوء قصد قرار گرفتند، خانم هایی بودند که حجابشان به هیچ عنوان مشکلی نداشته و حتی چادر نیز به سر داشته اند، لذا این ادعا که انگیزه ضارب مبارزه با بد حجابی و امر به معروف و نهی از منکر بوده، به هیچ عنوان صحت ندارد.» ادعایی که بعدها معلوم شد بی اساس بوده است. ضارب اعدام شد ولی اثر صحبت‌های نماینده شهر که می‌بایست مدافع حقوق مردم و زنان باشد از اذهان پاک نشد.

 

محمدرضا رضایی کیست؟

محمدرضا رضایی در سال ۱۳۵۰ در روستای کردیان شهر جهرم در استان فارس متولد شد. دوران کودکی‌اش مصادف شد با انقلاب ۵۷ و در نوجوانی جنگ ایران و عراق را تجربه کرد. هنوز به سن جوانی نرسیده بود که به مناطق جنگی رفت و در ردیف بسیجیان قرار گرفت. او درجنگ مجروح شد و به جرگه جانبازان جنگ پیوست.

محمدرضا رضایی بعد از جنگ و کسب درجه جانبازیی، تحصیلات خود را از سرگرفت و موفق به ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته پزشکی شد. او دکترای پزشکی عمومی‌ را از دانشگاه شیراز اخذ کرد. در حالی‌ که انتظار می‌رفت او با مدرک پزشکی مشغول طبابت یا جذب حوزه بهداشت و درمان شود، پس از فارغ التحصیلی به سمت شهردار جهرم منصوب شد. اعضای شورای اول شهر جهرم او را به این سمت گماردند. او پنج سال در شهرداری باقی ماند، ضمن اینکه در این مدت به عضویت جمعیت هلال احمر جهرم نیز درآمد.

محمدرضا رضایی اولین بار در انتخابات مجلس هشتم و در حالی که تنها ۳۵ سال داشت اعلام کاندیداتوری کرد و موفق شد با اخذ ۳۶ هزار و ۸۵۱ رای از مجموع ۶۴ هزار و ۳۵ رای به عنوان نماینده مردم جهرم راهی مجلس هشتم شود. او که با حمایت جبهه متحد اصول‌گرایی به رهبری غلامعلی حداد عادل به مجلس راه یافته بود، به صف حامیان علی لاریجانی، رقیب حداد عادل پیوست.

رضایی با وجود تجربه پنج سال شهرداری جهرم، به جای کمیسیون شوراها، از کمیسیون بهداشت و درمان سردرآورد و سخنگویی کمیسیون را در دست گرفت.

رضایی در مجلس نهم نیز موفق به حفظ کرسی خود شد. او در این دوره از انتخابات، با کسب ۵۳ هزار و ۵۷۵ رای توانست میزان آراء خود را افزایش و با حمایت بیشتری راهی مجلس شود. او در مجلس نهم به یک‌باره سر از کمیسیون عمران درآورد و به نایب رئیسی کمیسیون رسید.

انتخابات مجلس دهم فرصتی بود تا او شانس حضور سه باره در مجلس را امتحان کند. او در این دوره نیز با حمایت اصولگرایان موفق به ورود به مجلس شد و بر کرسی ریاست کمیسیون عمران تکیه زد، حال آنکه قبل از ورود به مجلس دهم از تصمیم خود برای حضور در کمیسیون صنایع خبر داده بود.

محمدرضا رضایی در مجلس دهم به جبهه مردمی نیروهای انقلاب (ائتلاف اصولگرایان) پیوست و از کاندیداتوری ابراهیم رئیسی حمایت کرد.

سوابق اجرایی و مدیریتی

محمدرضا رضایی گوچی به رغم تحصیل در رشته پزشکی، کمتر در این حوزه فعالیت داشته است. او پیش از ورود به مجلس، شهردار جهرم بوده است. مهمترین سوابق اجرایی، مدیریتی و پارلمانی او را اینگونه می توان برشمرد:

  • نماینده مردم جهرم در مجلس هشتم تا دهم
  • سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان
  • نایب رئیس و رئیس کمیسیون عمران مجلس
  • رئیس مجمع عالی بسیج استان فارس
  • شهردار جهرم
  • عضو هيئت مديره سازمان هميـاري شهرداري ها و دهياري هاي استان فارس
  • عضو هيئت اجرايي مجمع عمومي جمعيت هلال احمر استان فارس
  • عضو هيئت مديـره شـرکت داروسازي رازی در کشـور
  • ريـاست ستـاد بازسـازي عتبات عاليـات در شهرستـان جهرم
  • مدير خدمات و پشتيباني دانشگـاه علوم پزشـکي فارس
  • عضو کميته اورژانس استان فارس

اصول‌گرا و منتقد لاریجانی

رضایی گوچی گرایش سیاسی خود را اصول‌گرا می‌داند و می‌گوید: «در جریان انتخابات مجلس دهم حامیان دولت (اعتدالگرایان) خیلی اصرار کردند که حمایت‌شان را داشته باشم ولی قبول نکردم.» او در پاسخ به این سوال چرا با حمایت حدادعادل وارد مجلس شدی ولی از لاریجانی حمایت کردی می‌گوید: «آقای لاریجانی آن زمان مثل امروز زاویه نگرفته بود تفاوت زیادی با آقای حداد نداشت اما از لحاظ مدیریت مجلس ایشان را لایق‌تر می‌دانستم.  اکنون نیز آقای لاریجانی در مجلس بی‌رقیب است طوری که حداد عادل برای ریاست مجلس دیگر کاندیدا هم نشد.» او به رغم عضویت در فراکسیون پیروان ولایت ولی معتقد است که لاریجانی به اصلاح‌طلبان گرایش پیدا کرده و از اصول‌گرایان فاصله گرفته است.

در فتنه ۸۸ کفن پوش شدم

رضایی گوچی که در جریان وقایع سال ۸۸ در مجلس هشتم حضور داشت در صف مخالفان جنبش سبز و از جمله حامیان محمود احمدی نژاد بود. او در روز ۲۶ بهمن ۸۹ که اکثریت مجلس یکپارچه علیه رهبران جنبش سبز شعار «مرگ باد» سر می‌دادند و خواستار اعدام موسوی و کروبی شدند، در حلقه اولیه شعار دهندگان قرار داشت. او در جمع دانشجویان در خصوص مواضع‌اش در رابطه با جنبش سبز می‌گوید: «من افتخار می‌کنم که در فتنه ۸۹ کفن پوش شدم و اگر خدای نکرده ۱۰۰ بار دیگر آن اتفاق بیافتد وارد صحنه می شوم.» او میرحسین موسوی را رهبر فتنه خطاب می‌کند و هاشمی رفسنجانی را انقلابی زاویه پیدا کرده با رهبر ایران می‌شناسد.

او خود را مخالف وزارت آخوندی در وزارتخانه راه و شهرسازی معرفی می‌کند و دلیل مخالفت خود را فعالیت آخوندی در جنبش سبز اعلام می‌کند. او زنگنه وزیر نفت دولت را نیز خارج از دایره نظام معرفی می‌کند و می‌گوید هم برای استیضاح آخوندی و هم برای استیضاح زنگنه تلاش کرده است.

رضایی رمز موفقیت ایران را در گرو پیروی از رهبر ایران می‌داند و معتقد است: «اگر نظام می‌خواهد در مقاومت و قله های پیشرفت گام بردارد باید نگاهش به سخنان مقام معظم رهبری باشد، همان چیزی که شهدا اگر زنده بودند به آن عمل می‌کردند.»

سال ۹۲ آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با دانشجویان و طلاب اعلام کرد: «مردم صاحب حکومت هستند و خدا حق حکومت را به دوازده معصوم داد و بعد از آن هر فردی که مسئول حکومت شد به رأی مردم آمد و اگر دولت بر مردم تحمیل شود مردم در شرایط خطر همکاری نمی‌کنند و هیچ دولت دیکتاتوری نمی‌تواند در دنیا موفق شود.» محمد رضا رضایی به همراه ۱۴۹ نماینده دیگر مجلس در نامه ای سرگشاده به آیت الله هاشمی از او انتقاد کردند و مدعی شدند که ایشان از خط امام و رهبری فاصله گرفته است. نمایندگان امضاء کننده از آیت الله هاشمی خواستند فاصله خود را از کسانی که دل در گرو انقلاب ندارند و تلاش می‌کنند انقلاب را از مبانی خود تهی گردانند، حفظ کند.

رضایی همچنین در نامه‌ای دیگر به آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس خبرگان، که به امضای نمایندگان استان فارس رسیده بود خواستار بررسی سخنان آیت الله دستغیب از حامیان جنبش سبز و برخورد با او شده بودند. آیت الله دستغیب عضو وقت مجلس خبرگان از دیگر اعضای این مجلس خواسته بود صلاحیت آیت الله خامنه ای برای تداوم رهبری را بررسی کنند.

رد صلاحیت برادرش در انتخابات مجلس دهم

محمدرضا رضایی اهل طایفه عبدالرضایی از اعراب خمسه استان فارس است. برادرش محمود رضایی در جریان انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه فسا اعلام کاندیداتوری کرد ولی صلاحیت‌اش برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی مورد تایید قرار نگرفت. او برخلاف برادرش گرایش اصلاح‌طلبی دارد. محمود رضایی در کارنامه‌اش، سابقه مدیریت اجرایی استانداری فارس، معاونت شهرداری شیراز، شهردار فسا و مشاورحقوقی جهاد کشاورزی و معاونت شهرداری کلان شهر تهران به چشم می‌خورد.

اطلاعات بیشتری از دیگر اعضای خانواده اش در فضای مجازی یافت نشد.