درصحن: پدرش با شش دوره حضور در مجلس از قدیمی‌ترین و با سابقه ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. فاطمه ذوالقدر نه تنها پا جای پای پدر گذاشته، بلکه حالا به عنوان همکار پدر، نماینده مردم پایتخت در مجلس است. آنها تنها  پدر-دختر نماینده در تاریخ مجلس ایران به شمار می‌روند. پیش از آنها فائزه هاشمی نیز همچون پدر بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زده بود ولی آنها نیز هر دو در یک دوره حضور نداشتند.

 

فاطمه ذوالقدر کیست؟

فاطمه ذوالقدر متولد سال ۱۳۴۹ و دانش‌آموخته دانشگاه‌ امام صادق (ع) و مذاهب اسلامی و دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب است که توانست در انتخابات مجلس دهم به عنوان یکی از ۸ کاندیدای زن در لیست امید اصلاح‌طلبان به نمایندگی از مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شود.

از گذشته او و سوابق تحصیلی و فعالیت‌هایش اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. او در تبلیغات انتخاباتی در توضیح برنامه‌های خود و ائتلاف امید گفته است: «تمام تلاشمان را در جهت ارتقای حقوق آموزشی، اجتماعی و سیاسی زنان و جوانان و تقویت سیاست خارجی برای تامین منفعت،مصلحت و عزت ایرانیان داخل و خارج از کشور و ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال زایی، حمایت از تولید و صنعت داخلی ایجاد فضای رقابتی در سایه ی ثبات و آرامش و به همت دولت تدبیر و امید برای استفاده ی هر چه بهتر از موقعیت پیش آمده ی پس از برجام با تکیه بر اقتصاد مقاومتی میکنیم.»

فاطمه ذوالقدر در نهایت توانست در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با کسب۳۵.۶۱٪ کل آرای مردم تهران  ( ۱.۱۵۵.۲۴۸رای) رتبه ۲۱ ام را در لیست ۳۰ نفره امید به خود اختصاص داده و از حوزه تهران به مجلس شورای اسلامی راه‌ یابد. ذوالقدر پس از حضور در مجلس به عضویت کمیسیون فرهنگی درآمد و بر کرسی دبیر اول این کمیسیون تکیه زد.

 

از سوابق اجرایی او در سال‌های گذشته اطلاعی در دست نیست.

 

تلاش برای تغییر قوانین سن ازدواج دختران

فاطمه ذوالقدر یکی از نمایندگانی است که در ماه‌های اخیر جهت تغییر قوانین مربوط به ازدواج کودکان در کشور تلاش‌ کرده است.  او در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با طرح اصلاح سن ازدواج دختران گفته است: «متاسفانه ازدواج در سن ۹ سالگی هم در کشور وجود دارد و دلیل آن تبصره‌هایی است که در قانون وجود دارد. دخترانی داریم که به دلیل عدم مخالفت دادگاه و با اجازه پدر در سن ۹ سالگی نیز ازدواج می‌کنند. این تبصره ها موجب ازدواج این دختران با مردان ۴۰، ۵۰ یا حتی ۶۰ ساله می‌شود بدون اینکه کسی شاکی باشد و یا ممانعتی در این خصوص وجود داشته باشد.» او همچنین از تصویب طرحی با مشارکت معاونت زنان ریاست جمهوری خبر داده که به موجب آن سن ازدواج دختران افزایش و محدودیت‌هایی برای جلوگیری از ازدواج در سنین کودکی ایجاد شود؛ ذوالقدر معتقد است که برای انجام چنین تغییراتی نظر و تایید علمای شیعه موثر خواهد بود. خبرگزاری مهر در ۲۴ آذر ۹۵ متن استفتای نمایندگان مجلس در رابطه با ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال از آیت الله مکارم شیرازی را منتشر کرد که نشان از همراهی این مرجع تقلید با طرح نمایندگان برای جلوگیری از ازوداج‌ کودکان داشت.

 

حضور زنان در ورزشگاه‌ها

منع حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی در سال‌های اخیر به یکی از مطالبات مهم زنان در ایران تبدیل شده که گاه حتی واکنش‌هایی را سوی فدراسیون‌های بین المللی ورزشی نیز به همراه داشته است. فاطمه ذوالقدر  معتقد است «مدت زیادی از مطرح شدن موضوع حضور خانواده‌ها و بانوان در ورزشگاه‌ها می‌گذرد اما این مهم در هیچ برهه‌‎‌ای محقق نشده است.» ذوالقدر با به چالش کشیدن مسئولان دولتی در وزارت ورزش و دیگر ارگان‌های مرتبط بهانه‌هایی همچون نبود زیرساخت لازم و امکانات کافی برای حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی می‌گوید: «در برنامه ششم توسعه کشور و بودجه سال جاری اعتبارات و سهم خوبی برای فراهم کردن زیرساخت‌های ورزشی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی درنظر گرفته شده که این مهم منجر به برطرف شدن موانع خواهد شد؛ در این میان نیز وزارت ورزش و جوانان باید از شرایط نهایت بهره را ببرد زیرا دیگر بهانه‌ای وجود نخواهد داشت.»

 

اجازه خروج زنان از کشور

در جمهوری اسلامی ایران و مطابق قانون خروج زنان از کشور منوط به اذن همسر است معضلی که در طی سال‌ها تغییر آن به یکی از مطالبات اصلی زنان در کشور بدل شده است.  تیر ماه ۹۶ فراکسیون زنان مجلس با ارائه طرحی دو فوریتی به مجلس تلاش کرد تا تغییراتی در این قانون ایجاد کند. به گفته فاطمه ذوالقدر «بر اساس طرح اصلاح بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه که نام دیگر آن طرح اصلاح قانون گذرنامه در راستای تسهیل امکان خروج زنان ایرانی است به زنان ورزشکار، نخبگان یا هنرمند یا غیره که دارای شرایط ویژه هستند، اجازه داده می‌شود که بدون اجازه همسر یا قیم و با اجازه دادگستری از کشور خارج شوند”.. هر چند تصویب طرح‌هایی این‌چنینی می‌تواند مشکلات برخی از زنان برای خروج از کشور را تا حدودی رفع کند اما مسلما با وجود قیدهایی همچون نخبه و ورزشکار، کماکان مانع اصلی برای اکثریت زنان ایران پا برجا خواهد بود.

 

جنبش سبز و حقوق بشر

اظهار نظری از  فاطمه ذوالقدر درباره جنبش سبز و حوادث سال ۸۸ در دست نیست، هر چند او در مسیر قانون گذاری تلاش‌هایی برای رفع برخی نواقص قانونی که در تضاد با حقوق یکایک افراد و ایرانیان است انجام داده اما برخی اظهارات او می‌تواند تبیین کننده نگاه این نماینده اصلاح‌طلب به مقوله حقوق بشر باشد. او می گوید: «حتی در کشورهای غربی با همه هیاهوی تبلیغاتی و شعار برابری حقوق زن و مرد تا یک قرن قبل حق مالکیت برای زنان قائل نبودند و بعد از انقلاب صنعتی برای تشویق زنان برای حضور در کارخانه ها به عنوان نیروی کار ارزان قیمت برای آنان حق مالکیت را به رسمیت شناختند… اسلام از طرفی با حضور بی قید و شرط زنان در تمام امور و از بین رفتن حریم های اخلاقی مخالفت کرده است و از طرف دیگر برای فعالیت های ضروری اجتماعی با حفظ عفت، مانعی ایجاد نکرده است و راه اعتدال که سعادت آنان را در پی دارد در پیش روی آنان قرار داده است.»

 

روابط خانوادگی

سیده فاطمه ذوالقدر فرزند سید مصطفی ذوالقدر نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی از استان هرمزگان است. سید مصطفی در دوره‌های دوم، سوم، ششم، هشتم و دهم به عنوان نماینده مردم بندرعباس، حاجی‌اباد، ابوموسی و قشم در مجلس حضور داشته است.

او همچنین از بستگان محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت حسن روحانی است.