درصحن-شوراها: زهره موهبتی زهان از باسابقه ترین اعضای شورای شهرها در ایران است. کسیکه از اولین روز شکل گیری شورای شهر در سال ۱۳۷۸ به عضویت این نهاد مدنی در آمده و همکنون نیز در آن عضویت دارد. او نه تنها در بیرجند بلکه در کل شهرهای ایران در ردیف پرسابقه ترین اعضای شورای شهر است، هرچند او دو دوره نیز در شورای شهر غایب بوده است.

زهره موهبتی کیست؟

زهره موهبتی دختر حجت السلام زین العابدین موهبتی، در سال ۱۳۴۲ در شهر بیرجند متولد شد. او تحصیلات اش را در مدارس بیرجند و همزمان تحصیلات علوم دینی را نزد پدر آغاز کرد. پایان تحصیلات موهبتی در مقطع دیپلم مصادف شد با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها در ایران. بنابراین او به جای ورود به دانشگاه به بسیج پیوست و به عضویت شورای فرماندهی بسیج واحد خواهران در آمد.

زهره موهبتی در سال ۱۳۶۴ تدریس در مدارس شهر زاهدان و در سال ۱۳۶۷ تدریس در مدارس بیرجند را آغاز کرد. او همزمان با عضویت در آموزش و پرورش، وارد دانشگاه شد و تحصیلات خود را در رشته حقوق قضایی به اتمام رساند و لیسانس خود را دریافت کرد.

سوابق انقلابی و مبارزاتی

فعالیت های انقلابی پدرش، سبب شد تا او در سن نوجوانی، با مبارزه آشنا و وارد فعالیت های انقلابی شود. او در تظاهرات ها علیه نظام پهلوی، شرکت و با پیروزی انقلاب، در راه اندازی انجمن اسلامی دانش آموزان فعال بود.

با آغاز جنگ ایران و عراق، زهره موهبتی که به بسیج پیوسته بود به همراه همسر خود راهی مناطق جنگی شد و در ستادهای پشتیبانی جنگ در اهواز، مشغول خدمت شد. او در عملیات فتح خرمشهر حضور داشت. زهر موهبتی مجدد در سال ۱۳۶۳ به همراه همسر خود راهی مناطق جنگی در ایلام شد.

ورود به شورای شهر

زهر موهبتی در اولین دوره انتخابات شوراها در سال ۱۳۷۸ در بیرجند اعلام کاندیداتوری کرد و به اولین شورای شهر بیرجند راه یافت. او پس از ورود به شورا، بر کرسی نایب رئیس هیات مدیره تکیه زد. زهره موهبتی بار دیگر در انتخابات دومین دوره شوراها، وارد رقابت های انتخاباتی شد و به شورای شهر راه یافت تا به مدت هشت سال در عضویت شورای شهر بیرجند باشد.

با تقسیم استان خراسان به سه استان و تشکیل استان خراسان جنوبی، او به عنوان اولین مشاور استاندار در امور بانوان و دبیر کمیته بانوان و جوانان استان انتخاب شد.

زهره موهبتی باردیگر در سال ۱۳۹۶ در رقابت های انتخابات شوراها در بیرجند شرکت کرد و به عضویت شورای پنجم بیرجند در آمد. او در این انتخابات با کسب ۱۵ هزار ۵۵۴ رای بعنوان منتخب سوم به شورای شهر راه یافت. علاوه بر او فاطمه زهرا هلال بیرجندی نیز دومین کرسی زنان شورای بیرجند را از آن خود کرده است. زهره موهبتی در این دوره از انتخابات، حمایت تشکل های کارگری استان و حمایت ائتلاف بیرجند، شهر امید را دارا بوده است.

موهبتی مهمترین اولویت شورای پنجم بیرجند را حل مشکلات مالی می داند و می گوید: «ارتقاء در آمدهای پایدار و کلان شهرداری و تعریف جدید از کدهای درآمدزایی شهرداری میتواند یکی از اولویت اصلی شوراها باشد متاسفانه مشکل همیشگی مادرعرصه مدیریت شهری وضعیت نابسامان شهرداری های مراکز استان هاست وهمین نقیصه اساسی ٬ شهرداریها را در اجرای پروژه های عمرانی در شهر دچار مشکل می کند چرا که اگر پول نباشد یا پروژه ای تعریف نمی شود یا اگر هم تعریف شود خوب اجرا نمی گردد.»

او به عنوان چهره ای اصلاح طلب در بیرجند شناخته می شود و رابطه نزدیکی با اعضای شورای هماهنگی اصلاحات در استان خراسان جنوبی دارد.

سوابق اجرایی و مدیریتی

زهره موهبتی بیشتر در آموزش و پرورش و شورای شهر فعالیت داشته است. اهم فعالیت های اجرایی و مدیریتی او به این شرح است:

  • عضو شورای اول، دوم و پنجم شهر بیرجند
  • نایب رئیس و عضو هیات رئیسه شورای شهر بیرجند
  • مشاور استاندار استان خراسان جنوبی
  • دبیر کمیته بانوان و جوانان استان خراسان جنوبی
  • عضو هیئت اجرایی هلال احمر در اولین و دومین دوره انتخابات هیئت های اجرایی هلال احمر
  • عضو شوراهای حل اختلاف شهر
  • مدیر گروه رشته های مدیریت خانواده و مربی کودک دانشکده فنی و حرفه ای دختران بیرجند
  • رئیس هیئت ورزش های همگانی بانوان
  • دبیر مدارس دخترانه بیرجند

مخالف اصلاح قانون حق سفر زنان

زهره موهبتی از جمله مخالفان اصلاح قانون، برای لغو ضرورت کسب اجازه از شوهر برای سفر است. او می گوید: «در اسلام اجازه زن برای خروج از خانه به عهده همسرش بوده است و باید در اصلاح قوانین بنیان خانواده درنظر گرفته شود.»

موهبتی می افزاید: «در خصوص قانون اجازه خروج همسر در احادیث داریم که اجازه شوهر برای رفتن به خانه پدر ومادر لازم است و حتما دلایل فقهی براین مترتب است و نظر مثبتی ندارم که اصلاحی روی این قوانین مبنی بر اجازه  برای خروج زنان داده شود.

به گفته موهبتی در اسلام فی النفسه اجازه زن برای بیرون رفتن حتی برای رفتن به خانه پدرو مادر نزد همسرش است. او تصریح می کند: «اگر بنا باشد اجازه همسر برداشته شود بدون اینکه کار علمی صورت بگیرد موافق قضیه این نیستیم.»

خانواده

پدرش زین العابدین موهبتی از روحانیون شناخته شده خراسان بود. او متاهل است.

موهبتی ها خانواده بزرگ و شناخته شده ای در زهان شهر قاین هستند. تعداد زیادی از اعضای این خانواده در دولت های بعد از انقلاب ۵۷ عضویت داشته اند ولی ارتباطات نسبی و سببی آنها معلوم نیست که از آنجمله می توان به: طاهر موهبتی معاون وزیر رفاه، محمد علی موهبتی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان املاک سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد.