درصحن-شوراها: «نگران دلواپسی دلواپسان نباشید که دلواپسی آنها نه برای ایران و نه برای مردم ایران است.» این عبارت در بوشهر در حضور حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بیان شد، اما نه از سوی یک چهره سیاسی شهر، بلکه از سوی عضو فوتبالیست و جوان شورای شهر بوشهر؛ «ندا عبداله زاده». بانوی جوانی که پس از سالها حضور در تیم ملی فوتبال دختران ایران به شورای شهر بوشهر پیوست.

ندا عبداله زاده کیست؟

ندا عبداله زاده در روز اول فروردین ۱۳۶۵ در خانواده ای ورزشکار و شناخته شده در بوشهر به دنیا آمد. پدرش فوتبالیست و مربی باشگاه شاهین بوشهر بود. ندا که از کودکی در ورزشگاهها کنار پدر حضور داشت کنار تحصیل، ورزش را بطور جدی دنبال کرد. او ابتدا جذب ورزش بسکتبال شد و شش سال در تیم بسکتبال منتخب بوشهر بازی می کرد.

در سال ۱۳۸۱ فوتسال بانوان در بوشهر راه اندازی شد و او به توصیه پدر به تیم فوتسال بوشهر پیوست و با پشنهادی از سوی تیم تجارت خانه جنوب هرمزگان به این تیم پیوست. ندا عبداله زاده به عنوان یکی از سه بازیکن برتر فوتسال استان بوشهر به فدراسیون فوتبال معرفی و به عضویت تیم ملی فوتسال دختران ایران برگزیده شد.

عبداله زاده همزمان با فوتسال، بازی فوتبال را هم شروع کرد و مدتی همزمان در دو تیم ملی فوتسال و فوتبال بازی می کرد تا اینکه مجبور شد میان این دو یکی را برگزیند و انتخاب او فوتبال بود. او به مدت ده سال بین سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ در تیم ملی دختران ایران عضویت داشت.

عبداله زاده در کنار ورزش در تحصیل نیز از دختران موفق استان بوشهر بود. او با کسب مدرک لیسانس در رشته تربیت بدنی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه شیراز، بعنوان مدرس دانشگاه در دانشگاه آزاد و دانشگاه تربیت معلم بوشهر مشغول به تدریس شد. او علاوه به تدریس در دانشگاه بعنوان معلم به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمد و به تدریس در مدارس بوشهر مشغول بوده است.

افتخارات ورزشی

ندا عبداله زاده بازیکن و مربی تیم ملی فوتبال دختران ایران، دومین حضور خود در شورای شهر بوشهر را تجربه می کند.

ندا عبداله زاده از نخبگان ورزشی استان بوشهر و بانوان ایران است او در دوران بازیگری، افتخارات متعددی کسب کرده که مهمترین آن به این شرح است:

  • کسب مقام قهرمانی مسابقات فوتسال با تیم تجارت خانه ی جنوب هرمزگان
  • همراهی تیم فولاد ماهان در مسابقات فوتسال
  • کسب مقام نایب قهرمانی مسابقات غرب آسیا در امارات
  • کسب مقام قهرمانی فوتبال و فوتسال کشورهای مسلمان
  • کسب مقام  اول در دوره اول مسابقات مقدماتی المپیک لندن
  • ده سال عضویت در تیم ملی فوتبال دختران ایران
  • انتخاب بعنوان مربی تیم ملی جوانان فوتبال دختران ایران در سال ۱۳۹۵

ورود به شورای شهر

عبداله زاده در جریان انتخابات چهارمین دوره شوراها در بوشهر، برای اولین بار پا به عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشت. او که به همراه تیم ملی فوتبال دختران ایران به روسیه سفر کرده بود، با تماس پدر به اعلام کاندیداتوری در انتخابات شوراها تشویق شد. عبداله زاده در خصوص چگونگی اعلام کاندیداتوری اش می گوید: «وقتی در اردوی روسیه بودم پدرم تماس گرفت و از من خواست برای کاندید شدن در انتخابات شورای شهر فکر کنم، به همین دلیل وقتی از روسیه بازگشتم با همسرم و پدرو مادرم مشورت کردم که در نهایت تصمیم گرفتم کاندید شورای شهر شوم.»

کاندیداتوری او با انتشار پوسترهایی رنگارنگ اش در لباس ورزشی در سطح شهر جلب توجه بسیار کرد بطوریکه پیش از این کمتر سابقه داشت عکس یک دختر ورزشکار در این سطح بر در و دیوار شهر نقش ببندد. او در این خصوص می گوید: «درست است، این شهر بافت سنتی دارد و حضور بانوان در جایگاه مدیریتی موضوع مرسومی نیست اما ما می‌خواهیم که نگاه مردسالاری را به شایسته سالاری تغییر دهیم.»

او در این دوره از انتخابات در حالی که خیلی جوان بود مورد حمایت اصلاح طلبان استان نیز قرار گرفت و موفق شد با کسب 16 هزار و 290 رای بعنوان منتخب اول مردم بوشهر، به شورای شهر راه یابد. او در شورای چهارم به عنوان سخنگو برگزیده شد.

عبداله زاده اما در شورای چهارم، فوتبال را کنار نگذاشت هرچند به خاطر مشغله های کاری برخی از اردوهای تیم ملی را از دست داد ولی کوشید در کنار فعالیت های شورا و تدریس در دانشگاه، فوتبال را نیز ادامه دهد. او در سال ۱۳۹۵ همزمان با عضویت در شورای بوشهر، بعنوان مربی تیم ملی جوانان فوتبال دختران ایران برگزیده شد.

ندا عبداله زاده که در شورای چهارم بوشهر تجارب تازه ای کسب کرده بود، باردیگر تصمیم گرفت که برای شرکت در انتخابات پنجمین دوره شورای بوشهر اعلام کاندیداتوری کند. این بار نیز او مورد تایید مردم قرار گرفت و به شورای پنجم بوشهر راه یافت. عبداله زاده در این دوره از انتخابات با کسب ۱۱ هزار و یک رای یعنی پنج هزار رای کمتر از دوره چهارم بعنوان نفر سوم و اولین بانوی منتخب، راهی شورای شهر بوشهر شد و به ریاست کمیسیون خانواده منصوب شد.

واگذاری ساحل مجانی به زنان و دختران بوشهری

ندا عبداله زاده از جمله مدافعان حقوق زنان در شورای شهر بوشهر است. او بعنوان رئیس کمیسیون خانواده تسریع روند توسعه استان را منوط به ارتقای مدیریتی زنان و افزایش مشارکت آنان می داند و می گوید: «عملکرد بانوان بکارگرفته شده در پست های مدیریتی استان قابل قبول و نشان دهنده ضرورت افزایش سهم زنان از پست های مدیریتی است.»

او نه تنها پیگیر ارتقاء مدیریتی زنان است بلکه با ارائه طرحی به شورای شهر خواستار توجه به وضعیت سلامت جسمی زنان و دختران بوشهری است. او پیشنهاد کرد که پلاژهای سواحل خلیج فارس، دو روز در هفته و به مدت هشت ساعت بطور رایگان در اختیار زنان و دختران بوشهری قرار گیرد تا بدن و جسم خود را برای تامین ویتامین دی در معرض نور آفتاب قرار دهند.

این پیشنهاد او در کمیسیون سلامت و بانوان شورای شهر بوشهر به تصویب رسیده و چنانچه در صحن شورا نیز به تصویب برسد زنان و دختران بوشهری ساعت یک تا پنج عصر در روزهای پنج شنبه و جمعه می توانند رایگان از پلاژهای سواحل خلیج فارس برای آفتاب گیری استفاده کنند.

ندا عبداله زاده در خصوص تحولات صورت گرفته در حوزه ورزش بانوان بوشهر می گوید: «تنها به این دلیل که من یک عضو ورزش بانوانی شواری شهر بوشهر هستم نمی‌توانم به راحتی تصمیمی اتخاذ و آن را عملی کنم. البته در چهار سال گذشته فعالیتم در شورای شهر بوشهر در بخش ورزش همگانی بانوان اقدامات لازم انجام شد، مثلا احداث پلاژ ویژه بانوان. گسترش فضای ورزشی و در راس آن احداث زمین چمن مصنوعی در محلات، جز اولویتم بود. اما آنچه که اختصاصی به بانوان متعلق باشد، بودجه‌ای بود که برای احداث پارک ویژه بانوان در نظر گرفتیم؛ قطعا امسال این کار عملی خواهد شد.»

خانواده

پدرش حیدرعبداله زاده، فوتبالیست و مربی تیم فوتبال شاهین بوشهر بود تیمی که بازیکنان سرشناسی همچون حسین ماهینی و مهدی طارمی را به فوتبال ملی ایران معرفی کرد. همسرش، محسن قائدپوری هم فوتبالیست و کاپیتان تیم فوتبال شاهین بوشهر بود. او دو خواهر و دو برادر دارد که آنها ورزش حرفه ای را دنبال نکردند.

عمویش، دکتر عبداله زاده رئیس دانشگاه بوشهر بود.