درصحن-شوراها: یک عضو شورای شهر تهران از ایجاد خوابگاه برای کودکان کار در کارگاههای تفکیک زباله و سوء استفاده جنسی از آنها خبر داده و گفته: «بررسی ها نشان می دهد که این خوابگاهها یا با همکاری شهرداری پیشین تهران و پیمانکاران ایجاد شده یا پیمانکاران از کارگاههایی که به آنها واگذار شده، به منظور خوابگاه کودکان کار استفاده کرده اند.»

این خبر تکان دهنده، مهمترین رویداد خبری شوراها در آخرین روزهای ماه مهر و آغاز ماه آبان بود، خبری که از نابسامانی اوضاع کودکان فقیر و شدت یافتن آسیب های اجتماعی، زیر پوست شهر حکایت دارد.

الهام فخاری، پس از جلسه بررسی وضعیت کودکان کار در نشستی با عنوان «تهران امید دارد» که با حضور نمایندگان ان جی اوها برگزار شده به خبرگزاری ایلنا گفته: «اغلب کودکانی که در کارگاههای تفکیک زباله کار می کنند، بیماری دارند، اما مسئله بیماری نسبت به سایر مشکلات این کودکان در اولویت نیست، چرا که از اغلب این کودکان سوءاستفاده‌های جنسی می‌شود.»

فخاری تصریح کرده: «باید در رابطه با کودکی که درگیر پروژه‌های باندی، مافیایی و گروه‌های تکدی‌گری می‌شود و از طرفی کودکی که زباله‌گردی می‌کند، تفکیک صورت گیرد و نسبت به رفع مشکلات آنها اقدام کرد. این کودکان بدترین نوع زندگی را تجربه می‌کنند، آن هم با کمترین حق بهره‌برداری حقوق اجتماعی و شهری؛ بنابراین باید در جلسات مختلف و با بررسی‌های دقیق مشکل آنها را حل کرد.»

به گفته این عضو شورای شهر تهران باید در رابطه با مکان‌هایی که به پیمانکاران تعلق می‌گیرد، سیستم‌های نظارتی وجود داشته باشد و رعایت حقوق اولیه انسان‌ها در آن لحاظ شده باشد. در این رابطه منتظر گزارش‌های تکمیلی هستیم تا از طریق داده‌های درست این مسئله را بررسی و حل کنیم.

هنوز مدیریت شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و دادستانی نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده اند.

کشف بدهی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردی شهرداری به بنیاد تعاون

شهردار تهران با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی های شهرداری شناسایی شده، از کشف یک بدهی جدید خبر داده و گفته: «چند روز پیش بنیاد تعاون ناجا صورت جلسه ای را به ما ارائه کرد که بر اساس این صورت جلسه، شهرداری تهران مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است.»

گفتنی است محمد باقر قالیباف و معاون اداری و مالی او در آخرین جلسه شورای چهارم تهران، حجم بدهی شهرداری را حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود. همان زمان منتقدان او در شورای شهر تهران حجم بدهی ها را بسیار بیشتر و رقمی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بودند.به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی عصر روز گذشته با حضور در جلسه کمیسیون عمران مجلس اسلامی، این کمیسیون را اصلی‌ترین مرجع ارتباطی شهرداری‌های سراسر کشور با مجلس بیان کرد و گفت: از اینکه فرصتی برای ارایه مسایل و برنامه‌های شهر تهران فراهم شد بسیار خوشحال هستم و در آینده نیز برقراری هرچه بیشتر این ارتباطات می‌تواند به نفع شهر و شهروندان تهرانی و کل کشور باشد.

محمد علی نجفی شهردار تهران که این هفته برای بررسی مشکلات تهران در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود با اعلام این خبر گفته: «مبالغ مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهرداری به قیمت سال ۹۶ را برابر با ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که با احتساب پروژه‌های نیمه تمام و بدهی ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی می‌توان گفت شهرداری تهران ۵۳ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی و پروژه نیمه‌تمام دارد که این رقم بیش از سه برابر بودجه یک سال شهرداری را شامل می‌شود.»

به گفته نجفی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ بودجه شهرداری به قیمت جاری رشد داشته است؛ اما مقایسه بودجه به قیمت ثابت نشان می‌دهد که قدرت خرید شهرداری در سال جاری به نسبت سال ۹۰ حدود ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است. به این معنی که در سال ۹۰ بودجه شهرداری هشت هزار و ۴۶۱ میلیارد بوده است اما در سال جاری به قیمت ثابت سال ۹۰ بودجه شهرداری ۶ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان است. این امر نشان می‌دهد قدرت خرید شهرداری از نظر بودجه حدود ۲۲ درصد  پائین تر از سال ۹۰ است.

شهردار تهران ادامه داد: «از نظر نقدی عملکرد بودجه سال جاری در شش ماهه نخست ۴۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که بیش از ۸۲ درصد از این رقم به پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری اختصاص یافته و مقدار کمی از آن صرف دیگر فعالیت‌های شهرداری شده است.»

شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس قانون ۶۰ درصد از تخلفات راهنمایی و رانندگی باید به شهرداری‌ها پرداخت شود، خاطرنشان کرد: «این در حالی است که سهم شهرداری تهران از جرایم راهنمایی و رانندگی به میزان زیادی پرداخت نشده است. همچنین در زمینه یارانه بلیط مترو دولت باید یک سوم از بلیط مترو را پرداخت کند اما به دلیل اینکه دولت در سال‌های گذشته سهم خود را پرداخت نکرد، شهرداری تهران این رقم را پرداخت کرده و به حساب مطالبات خود از دولت گذاشته است.»

شهردار قزوین بالاخره تعیین شد

دو ماه پس از تشکیل شورای پنجم شهر، اعضای شورای شهر قزوین رای به انتصاب علی صفری بعنوان شهردار این شهر دادند. علی صفری پیش از این از سوی اعضاء بعنوان سرپرست تعیین شده بود. او این هفته با حضور در شورای شهر قزوین از برنامه های خود دفاع کرد و با رای هر ۹ عضو اصلی شورای این شهر به سمت شهرداری منصوب شد.

علی صفری از چهره های اصلاح طلب قزوین است.

واکنش سخنگوی شورای شهر یزد و ضرغامی به سخنان فقهای شورای نگهبان

سخنگوی شورای شهر یزد با بیان اینکه از حقوق شهروندی سپنتا نیکنام عضو زرتشتی این شورا دفاع می کنیم گفته: «جدا از آنکه سپنتا نیکنام به عنوان شهروند یزدی دارای حقوقی است اما از طرف دیگر  وی در انتخابات شورای شهر، آرای شهروندان یزدی را به خود جلب کرده است در نتیجه شورای شهر، ورود به این موضوع و پیگیری آن را جز وظایف خود می‌داند.»

این در حالی است که محمد یزدی عضو فقیه شورای نگهبان چند روز پیش اعلام کرده بود که مخالفت با نظر شورای نگهبان مبنی بر غیرقانونی و غیرشرعی بودن عضویت نیکنام در شورای شهر یزد، مخالفت با نظام و ایستادگی در برابر قانون اساسی است. شورای نگهبان با بیان اینکه یک اقلیت دینی در شهری که اکثریت آن از آن مسلمانان است غیرشرعی است صلاحیت سپنتا نیکنام برای تداوم عضویت در شورای یزد را غیرقانونی عنوان کرده است.

محسن عباسی سخنگوی شورای شهر یزد گفته: «موضوع صرفا شخص سپنتا نیکنام نیست بلکه بحث اصلی در وهله نخست کیان دموکراسی و مردم سالاری دینی و در وهله بعد حقوق اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی است؛ اقلیت‌هایی که حقوق تخصیص داده‌شده به آنها از افتخارات نظام است و نباید این دستاورد بزرگ خدشه‌دار شود.»

عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما و از چهره های اصولگرا نیز در واکنش به لغو عضویت سپنتا نیکنام با بیان اینکه شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود عمل کرده، ایراد را متوجه مجمع تشخیص مصلحت نظام دانسته که در این خصوص سکوت کرده و گفته: «تعجب من از این است که دستگاه‌های تشخیص مصلحت که خوشبختانه در کشور کم هم نیستند! در تشخیص این مصلحت واضح تعلل می کنند. ضرورت احترام به افکار عمومی به ویژه مردم متعهد یزد (مسلمان و زرتشتی) که بر اساس نظامات قانونی و اعلامی قبلی به آقای سپنتا رای داده‌اند، بهترین دلیل در تائید عضویت آقای نیکنام در شورای شهر یزد است. به اعتقاد من حفظ حرمت و جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در داخل و در سطح جهانی بالاترین مصلحت نظام است. جامعه را به سمت دوقطبی های کاذب سوق ندهیم و برای بوق های تبلیغاتی جهانی سوژه و لقمه آماده فراهم نکنیم.»

مجلس مجوز انسداد خیابان مردم را منتشر کند

یک عضو شورای شهر تهران خواستار انتشار مجوز انسداد خیابان مردم توسط مجلس شورای اسلامی شده و گفته: «اعضای شورای شهر در جریان واگذاری خیابان مردم به مجلس توسط شهرداری نیست و اگر مجلس مدعی است این واگذاری بصورت قانونی انجام شده، مجوز خود را منتشر کند.»

مجلس شورای اسلامی با دستور علی لاریجانی خیابان مردم در اطراف ساختمان مجلس را مسدود و دیوار کشی اطراف آن را به منظور افزایش ضریب امنیتی ساختمان مجلس آغاز کرده است. اعضای شورای شهر به این تصمیم رئیس مجلس معترض و خواهان توقف دیوار کشی و انسداد خیابان مردم هستند.

محمد سالاری عضو شورای پنجم تهران که در شورای چهارم نیز عضویت داشته در واکنش به سخنان سخنگوی هیات رئیسه مجلس مبنی بر خرید خیابان مردم توسط مجلس از شهرداری تهران با اعلام این تقاضا گفته: «در این خصوص هیچ مجوزی داده نشده است.»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داده: «آقای نعمتی بیان کرده که محدوده‌ای که مسدود شده، خیابان بین ساختمان‌های مجلس است که مجوز‌های آن اخذ شده و عوارض آن هم به شهرداری پرداخت شده است که قطعا ما این موضوع را از طریق شهرداری پیگیری خواهیم کرد چرا که شورا به هیچ عنوان در جریان این اقدام نبوده و بلکه مخالف آن هم هست.»

شورا مخالف مسدود کردن خیابان ۳۰ تیر

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شورا مجوزی برای مسدود کردن خیابان ۳۰ تهران صادر نکرده گفته: «هر اقدامی در سطح شهر باید با نظات شورای شهر تهران باشد و شهرداری نیز مجری وظایف قانونی و مصوبات شورای شهر است و این در حالی است که شورا هیچ مجوزی برای مسدود کردن خیابان سی تیر نداده است.»

خیابان سی تیر واقع در قلب تهران، توسط شهردار پیشین تهران سنگ فرش و در اختیار کافه ها و رستوران های سیار واگذار کرد. این خیابان به پاتوق مردم تهران تبدیل شده و تا پاسی از شب فعال و پرتردد است. شهرداری منطقه ۱۲ که مبتکر این طرح گردشگری بوده شب ها این خیابان را مسدود می کند.

حبیب زاده گفته: «تا قبل از هرگونه بررسی کارشناسی و تصمیم گیری در صحن علنی، شورا مخالف بستن خیابان سی تیر است.»