درصحن-شوارها: علی لاریجانی رئیس مجلس در چهارمین هفته مهرماه، در دیدار با اعضای شورای شهر تهران با دفاع از عضو زرتشتی شورای یزد، نظر شورای نگهبان را رد کرده و ورود دیوان عدالت اداری به این پرونده را بی موقع دانسته و گفته: «اگر اختلاف مجلس و شورای نگهبان حل نشود، پرونده را به هیات عالی حل اختلاف قوا ارجاع می دهیم.»

هیات عالی حل اختلاف قوا به دستور رهبر ایران و به ریاست محمود هاشمی و عضویت حسن ابوترابی، مرتضی نبوی، عباس کدخدایی و صمد خوشدل در سال ۱۳۹۰ تشکیل شد. این هیات پیش از این در اختلاف نظر میان مجلس با شورای نگهبان در خصوص پرونده رد صلاحیت مینو خالقی منتخب شهر اصفهان در انتخابات مجلس دهم، طرف شورای نگهبان را گرفته و رای به سلب نمایندگی، منتخب اصفهان داده بود. روشن نیست چرا مجدد علی لاریجانی از ارجاع پرونده سپنتا نیکنام به این هیات خبر می دهد چراکه هاشمی شاهرودی رئیس این هیات عضو شورای نگهبان و عباس کدخدایی عضو دیگر شورا، سخنگو و عضو حقوقدان این شورا است. یعنی دو عضو از سه عضو این هیات خود در یک سوی دعوا قرار دارند و معلوم نیست چگونه می خواهند بین طرفین داوری کنند. سه عضو دیگر این هیات نیز اصولگرا و همسو با شورای نگهبان هستند.

علی لاریجانی تاکید کرده که روش شورای نگهبان مورد تایید مجلس نیست و گفته: «ورود دیوان عدالت اداری به موضوع، ورود به موقعی نبوده و این نکته را نیز به قوه قضاییه عنوان کردم.» علی لاریجانی عضویت سپنتا نیکنام در شورای یزد را قانونی و حق او می داند.

سپنتا نیکنام به دلیل زرتشتی بودن از سوی شورای نگهبان فاقد صلاحیت برای عضویت در شورای شهر یزد شده، حال آنکه نیکنام در دوره چهارم به مدت چهار سال عضو شورا بوده است. دیوان عدالت اداری نیز پیرو نظر فقهی شورای نگهبان و با اعلام شکایت یک عضو اصولگرای شورای یزد حکم به تعلیق عضویت این عضو زرتشتی شورای یزد داده است.

اولین کنفرانس مطبوعاتی شهردار تهران

محمد علی نجفی شهردار تهران در دومین ماه فعالیت خود، اولین کنفرانس مطبوعاتی اش را با حضور نمایندگان رسانه ها برگزار و به پرسش های آنها پاسخ گفت. نجفی که این هفته برنامه سفر به کره جنوبی را داشت پیش از سفر در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و در خصوص ابهام های مدیریتی محمد باقر قالیباف شهردار سابق سخن گفت. ورود افرادی با زد و بند به شهرداری، واگذاری غیرقانونی املاک نجومی، بدهی های گسترده و فروش بی ضابطه شهر تهران، از جمله مواردی بود که او به آن پرداخت.

نجفی در ابتدای صحبت هایش به کارمندان شهرداری اطمینان داد که دنبال تعدیل و اخراج نیروها نیست ولی در عین حال تاکید کرد که افرادی که با زد و بند به شهرداری راه یافته اند یا در محل کار حضور ندارند و حقوق دریافت می کنند منتظر حکم اخراج باشند. او اضافه کرد که دیگر تداوم سیاست های قبلی ممکن نیست چراکه قبلی ها از دارایی ها و منابع شهرداری حداکثر استفاده ممکن را برده اند بطوریکه زیست پذیری و پایداری شهر کاهش یافته است.

شهردار تهران موسسه همشهری را عامل غیررقابتی شدن فضای مطبوعاتی کشور عنوان کرده و گفته این بی عدالتی مورد تایید ما نیست. اجازه نمی دهیم با پول مردم، مجلاتی یارانه ای منتشر شود که حدود ۸۰ درصد آن برگشت می خورد. او اضافه کرده که مردم نیز راضی نیستند عوارضی که برای شهر پرداخت می کند صرف این مجلات شود. او از تعطیلی چهار نشریه وابسته به موسسه همشهری خبرداده است.

به گفته نجفی مبارزه با فساد و مقابله با استفاده ناحق از اموال بین المال از اولویت های شهرداری تهران است. او خاطر نشان کرده که هنوز حجم فساد پرونده املاک نجومی برای ام روشن نیست و گزارشی از این پرونده هنوز دریافت نکرده است.

او وعده داده تا ۷۰ روز آینده گزارشی جامع از وضعیت تهران به شهروندان ارائه کند. او در خصوص حجم بدهی های شهرداری گفته: «جدا از ۳۰ هزار میلیارد تومان، شهرداری ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌ها نیاز دارد که با احتساب آن شهرداری ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.»

نجفی نرخ عوارض شهرداری در تهران را ناعادلانه خوانده و گفته: «مناطقی در شمال تهران هست که قیمت های بالایی دارند اما در سال 150 هزار تومان به شهردرای بابت عوارض پرداخت می کنند که غیرعادلانه است. یا بالای محور خیابان انقلاب بین هر چند ماشین یک ماشین بالای 150 میلیونی می بینید این درست است که کسی چنین ماشینی سوار می شود در سال یک ریال عوارض به شهرداری ندهد؟ اگر از باب عدالت محوری به شهر تهران نگاه کنیم باید درآمدهای پایدار را از این طرق تامین کنیم.»

به گفته نجفی باید به سمت درآمدهای پایدار برویم البته این قطعا عده‌ای را ناراحت و ناراضی می کند اما هیچ شکی نیست که باید به این سمت حرکت کنیم.

تداوم همکاری شهرداری با سپاه

واگذاری قراردادهای میلیاردی شهرداری به سپاه و غیر رقابتی کردن مناقصه های شهرداری یکی از انتقادات به شهرداری در دوران مدیریت احمدی نژاد و قالیباف بوده است. آنها عملا با واگذاری پروژه های شهری به سپاه، بخش خصوصی را از فضای رقابت بیرون کردند. محمد علی نجفی همچون دو شهردار سابق علاقمند به تداوم این همکاری است و گفته: «شهری مثل تهران را نمی‌توان بدون پروژه عمرانی پیش برد. ما باید نگاه آینده‌نگرانه داشته باشیم و برای نیازهای آینده شهر ساختارهای فیزیکی فراهم کنیم. نگاه به پروژه های عمرانی تنها به میزان زیادی نگاه فیزیکی بوده است و نگاه انسانی کمتر در پروژه‌های تهران بوده است.  نمونه بارز پل دو طبقه صدر است که هزینه زیادی برای آن شد، در حالی که وقتی به آن نگاه می‌کنید احساس مثبت روانی و انسانی به شما دست نمی‌دهد.» او اضافه کرده: «یکی از مهم ترین مشکلات ما منابع مالی است. از بهمن ماه سال گذشته تاکنون هیچ منبع مالی جدیدی به آنها تزریق نشده است. بعضی از آنها متوقف شده بود و به سمت تعطیلی حرکت می‌کرد. برخی از پروژه‌ها مثل زیرگذر آرش اسفندیار از پروژه های خوب و تاثیر گذاری است که باید تکمیل شود.»

او با اشاره به اینکه همکاری با سپاه ادامه خواهد داشت، افزوده: «ما از همکاری با قرارگاه و شرکت‌هایش راضی هستیم. همین الان مقدار زیادی طلب دارند، اما کماکان با ما همکاری می کنند، اجرای برخی پروژه ها را به خوبی انجام داده اند اما این همکاری به صورت شفاف ادامه پیدا می‌کند. توجیه ما این است پروژه‌ها به جای اینکه به صورت انحصاری به بخشی قرار گیرد به صورت مناقصه عمومی مطرح شود و در قالب رقابتی سالم پیمانکار نهایی معرفی شود.»

۹۰ درصد واگذاری املاک غیرقانونی بوده است

اگرچه محمد علی نجفی در کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه هنوز گزارش واگذاری املاک شهرداری را دریافت نکرده اما معاون او پس از جلسه اعلام کرده که ۹۰ درصد واگذاری املاک شهرداری غیرقانونی بوده است.

سمیع الله حسینی مکارم معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در صحن شورا با اعلام این خبر گفته: « درصد واگذاری‌ها در شهرداری تهران مغایر قانون بوده است اما اینکه تخلفی صورت گرفته است یا خیر خود محل تامل است. ضمن اینکه اعمال سلیقه شخصی در واگذاری املاک سهیم بوده است.»

در این جلسه محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز با بیان اینکه بسیاری از این واگذاری ها در طول ۱۸ سال گذشته، رانتی و با برگزاری مزایده های نمایشی بوده، گفته: «کسانی که با رانت و مزایده نمایشی صاحب ملک شدند، نگران باشند.»

مباحث مربوط به املاک شهرداری تهران در جریان رسیدگی به طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی واگذاری حق بهره‌برداری از املاک، اراضی و اموال غیرمنقول شهرداری به اشخاص حقیقی، حقوقی و موسسات غیردولتی مطرح شد. این طرح به تصویب شورای شهر تهران رسید. براساس این طرح شهرداری ۳ ماه فرصت دارد تا لیست واگذاری‌های صورت گرفته در ادوار گذشته را به شورا ارسال کند. ضمن اینکه از این به بعد برای واگذاری هر ملکی شهرداری باید از شورای شهر کسب اجازه کند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه با ارائه این طرح آمار و ارقام واگذاری‌های صورت گرفته به اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص می شود گفته: «باید مشخص شود واگذاری‌ها به چه صورت و در چه حد و میزانی بوده و آیا مسیر قانونی را طی کرده است یا خیر؟»

تحقیق و تفحص از موسسه همشهری

اعضای شورای پنجم تهران بزودی تحقیق و تفحص از موسسه همشهری وابسته به شهرداری تهران را کلید می زنند. موسسه همشهری از موسسات وابسته به شهرداری تهران است که در حوزه رسانه فعالیت می کند.

علی اعطا؛ سخنگوی شورای شهر تهران محورهای این طرح را هفت گانه عنوان کرده و گفته: «میزان اثربخشی نشریات همشهری، بررسی دلایل استخدام‌های فوری سال ٩٥، چگونگی واسپاری بخش آگهی همشهری، بررسی کیفیت توزیع، بحث هزینه در چاپخانه و بررسی در قیمت‌گذاری، توجه به تراز مالی همشهری و ساز و کار تعیین حقوق و دستمزد مدیران روزنامه محورهای طرح تحقیق و تفحص از این موسسه است.»

۶۸ هزار کارمند و ۱۳۰ هزار حقوق بگیر!

محمد علی نجفی در لابلای اظهارات اش در کنفرانس مطبوعاتی اش در این هفته به پرداخت حقوق در شهرداری به افرادی اشاره کرده که در شهرداری حضور ندارند. او اطلاعات بیشتری در این خصوص نداد، اما بلافاصله یک عضو شورای شهر تهران خبری را در اختیار رسانه ها قرار داد که از شبه هایی در نظام اداری شهرداری تهران حکایت دارد.

مجید فراهانی به خبرنگاران گفته: «شهرداری ۳ برابر برای ۱۸ هزار پست سازمانی اش نیروی انسانی استخدام کرده است.» او در توضیح گفته: «تعداد کارکنان شهرداری در حال حاضر قریب به شصت و هشت هزار نفر است و منظور از کارکنان کسانی هستند که به انحای مختلف قرارداد استخدامی مستقیم با شهرداری تهران دارند. حال آنکه شهرداری تهران نزدیک به 130 هزار نفر پرداختی دارد و فیش حقوق برای این تعداد صادر می‌کند که این مابه التفاوت مربوط به کارگران و برخی کارکنان پیمانکاران متعدد است که بخاطر عدم تضییع حقوقشان ماهانه مستقیما از سوی شهرداری به آنها پرداخت می‌شود و در نهایت از سرجمع پرداخت پیمانکار کسر می‌شود، لذا این 130 هزار نفر در حال حاضر خانواده شهرداری تهران به حساب می‌آیند.»

فراهانی تاکید کرد: «ناگفته پیداست در حال حاضر شهرداری تهران با تورم شدید نیرو روبروست به گونه‌ای که برای حدود ۱۸ هزار پست سازمانی بیش از ۳ برابر در سال‌های اخیر نیروی مستقیم جذب و در ساختار شهرداری مشغول به کار شده‌اند که همین به معضلی جدی برای اولا کارایی سازمانی تبدیل شده و ثانیا به گران اداره شدن شهر انجامیده است.»

در آخرین هفته مهرماه در حالیکه مجلس تعطیل بود، اعضای شورای شهر تهران به دیدار علی لاریجانی رفتند تا در خصوص مسایل شهر با او صحبت کنند. هنوز خروجی این جلسه روشن نیست ولی آنها امیدوارند که با هماهنگی مجلس بتوانند برخی از مصائب شهر همچون فقدان بودجه پایدار و مالیات ارزش افزوده و … را حل کنند.