درصحن: مجلس در آخرین هفته مرداد ماه نیز در تلاش بود تا دولت را بر سر «لزوم بررسی و تصویب توافقنامه هسته ای در مجلس» تسلیم نماید، تلاشی که کماکان با مقاومت دولت، ناکام مانده است. سکوت رهبر ایران درباره این کشمکش نیز سبب شده تا این کلاف، سردرگم تر از همیشه شود. در لابلای خبرهای مربوط به توافق هسته ای، ادعاهای مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید درباره نامه نگاری با رهبران جنبش سبز بار دیگر «فتنه 88» را به موضوعی برای نطق نمایندگان بدل کرد.

در معدود موارد اعتراضی مجلس به نقض حقوق بشر، این هفته یک نماینده مجلس تقاضای بازنگری در حکم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر را در صحن علنی مطرح کرد که می توان آن را از مهمترین خبرهای هفته به حساب آورد. گزارش «درصحن» از تلاش های نمایندگان در هفته چهارم مردادماه را می خوانید:

اعتراض به اعدام در مجلس!

هفته گذشته اتفاق مهمی در مجلس نهم رخ داد و برای اولین بار طی سالهای اخیر در مجلس از ضرروت بازنگری در صدور حکم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر سخن گفته شد.

ایرج عبدی سخنگوی کمیسیون اجتماعی طی نطقی در صحن علنی ابتدا درباره توافق هسته ای، مخالفان برجام را هم راستا با اسرائیل خواند و خطاب به نمایندگانی که به تصویب برجام در مجلس اصرار می ورزند گفت که این متن از جنس اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و نیازی به تصویب آن در مجلس نیست و به کنایه گفت: سری را که درد نمی کند دستمال نمی بندند!

اما عبدی در بخش دیگری از نطق خود به موضوع اعدام ها پرداخت و از مجمع تشخیض مصلحت نظام خواست تا نسبت به بازبینی و اصلاح قانون اعدام قاچاقچیان مواد مخدر اقدام نماید.

نماینده خرم آباد در توضیح این خواسته خود گفت که این اعدام ها نه تنها در کاهش جرایم مواد مخدر تاثیری نداشته و در پیشگیری از قاچاق مواد مخدر موثر نیست و بالعکس باعث افزایش مشکلات متعدد اجتماعی و افزایش جرایم ریز و درشت می شود.

 

هفته بیانیه!

هفته چهارم مرداد ماه، آنقدر بیانیه از سوی نمایندگان صادر و قرائت شد که می توان آن را «هفته بیانیه» برای مجلس نهم نامگذاری کرد. ابتدا هیأت رئیسه فراکسیون روحانیت مجلس به صف حامیان «لزوم تصویب برجام در مجلس» پیوست و با صدور بیانیه ای ضمن اعلام این موضوع، دیدگاه مخالف روحانیان مجلس درباره توافقنامه را هم به خوبی شفاف کرد.

فراکسیون روحانیت مجلس در بیانیه خود که در 6 بند منتشر کرده گفته که طبق بررسی های این فراکسیون، «این توافقنامه، ایران را از رسیدن به صنعت غنی‌سازی مفید باز می‌دارد؛ تحقیق و توسعه را از لحاظ زمانی و مکانی محدود می کند؛ و موجب حضور پیوسته بیگانگان در مراکز هسته‌ای،‌صنعتی و نظامی به منظور جاسوسی برای اسرائیل می شود»

در بیانیه ای دیگر 202 نفر از نمایندگان اعلام کردند که «مبارزه با استکبار و نظام سلطه بر اساس مبانی قرآنی هیچ‌گاه تعطیل‌پذیر نیست و امروز آمریکا کامل‌ترین مصداق استکبار است.»

این نمایندگان در بیانیه خود نوشته اند که بر خود لازم می‌دانند از اندیشه‌های آیت الله خمینی که گفته بود «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید که همین فریاد مرگ بر آمریکا برای او مرگ می‌آورد»، دفاع کنند.

شمار دیگری از نمایندگان هم نامه ای را خطاب به حسن روحانی امضا کرده اند که در آن از وی خواسته اند تا از تسلیح کرانه باختری رود اردن و جریان موسوم به مقاومت در منطقه علیه اسرائیل حمایت کند.

201 نماینده هم پای بیانیه ای درباره لزوم ارائه «برجام» به صورت لایحه توسط دولت به مجلس امضا کردند و تأکید و اعلام کردند که «برجام» تنها بعد از تصویب در مجلس و تأیید شورای نگهبان وجاهت قانونی برای اجرا دارد.

اما بیانیه آخر که گویا قرائت آن در صحن علنی مجلس با مخالفت هیات رئیسه همراه شده مربوط به بیانیه 204 امضایی خطاب به سردار سرلشکر حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح است که در آن خواستار برگزاری رزمایش‌های موشکی شده اند.

جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد در این باره می گوید که «این بیانیه از هفته گذشته آماده قرائت در صحن علنی مجلس شده اما محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس گفتند من نمی‌گذارم خوانده شود تا مشورت کنم.»

به گفته قدوسی روز یکشنبه گذشته نیز قبل از شروع جلسه علنی علی لاریجانی با توضیحاتی که به گفته کریمی قدوسی «برای نمایندگان قابل قبول نبود» اعلام کرده است که «این بیانیه نباید خوانده شود چون دخالت در وظایف است.»

در خواست از روحانی برای برکناری ابتکار!

همزمان با گفتگوی معصومه ابتکار معاون حسن روحانی و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با خبرنگار شبکه جهانی بی بی سی در تهران با موضوع پرونده هسته ای ایران، بار دیگر نمایندگان مجلس نسبت به «اظهار‌نظرها و فعالیت‌های سیاسی رئیس سازمان محیط‌ زیست» واکنش نشان دادند.

قاضی پور نماینده ارومیه با انتقاد از عملکرد ابتکار در حوزه محیط زیست ایران و اشاره به‌ «گرد و غبار و خشک شدن تالاب‌ها در کشور» به رییس سازمان محیط زیست توصیه کرد که «بهتر است خانم ابتکار از توان تمام جریان‌ها برای حل مشکلات محیط‌ زیست استفاده کند و نه اینکه به طرفداری از یک جناح و مقابله با یک جناح دیگر بپردازد که لطمه این کار به محیط‌ زیست وارد می‌شود.»

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ابتکار را دعوت به «استعفا» از مقام خود و پرداختن به فعالیت های سیاسی کرد و در عین حال از حسن روحانی رئیس جمهوری ایران خواست تا «خانم ابتکار را برکنار و در پست سیاسی منصوب و فردی دارای دغدغه محیط زیست را به جای وی منصوب کند.»

یک نماینده مجلس: صدا و سیما تحت فشار دولت است! یک نماینده مجلس نهم، دولت حسن روحانی را متهم کرد که به صورت مکرر صدا و سیما را‌ تهدید می کند که «اگر فلان کار را نکند و یا فلان روند را ادامه بدهد بودجه‌اش کم خواهد شد».

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر با اشاره به این که «50 درصد از بودجه صدا و سیما از محل پخش آگهی‌ها تأمین می شود»، پخش پی در پی آگهی های تبلیغاتی در «قبل،‌ حین و بعد از فیلم‌ها و سریال‌ها پربیننده» را «موجب کلافه شدن مخاطبان» خواند.

اما اظهارات این نماینده اصولگرا درباره نحوه پوشش اخبار و برنامه های مرتبط با پرونده هسته ای ایران نشان داد که وی چندان هم دغدغه «کلافه شدن مخاطبان صدا و سیما» و «بی پولی صدا و سیما» را نداشته و دغدغه اصلی وی و همفکرانش در جریان موسوم به دلواپسان هسته ای، عدم افزایش حجم برنامه های صدا و سیما علیه توافق هسته ای است.

حاجی دلیگانی می گوید: «مردم نیاز به اطلاعات بروز و بدون نگرش جانبدارانه دارند و شما می‌بینید که در موضوع برجام نکاتی را که مردم باید بدانند که از خطوط قرمز بر آنها عدول شده برای مردم بیان نمی‌شود.»

وی ریشه این مسائل را تحت فشار بودن صدا و سیما از سوی دولت می داند و مدعی شد که «ما شنیده‌ایم حتی در مواردی که صدا و سیما دستور رهبری را گرفته که از طرف دولت به این سازمان کمک شود متأسفانه به آن عمل نشده و هم اکنون نیز وضع اعتباری صدا و سیما بحرانی است.»

فشار نمایندگان مخالفان توافق هسته ای به صدا و سیما برای در اختیار گرفتن تریبون بیشتر در جهت ابراز مخالفت های خود و تشویق به ساخت برنامه های علیه توافق هسته ای در شرایطی این روزها شدت گرفته است که سیاست های صدا و سیما چه در زمان مذاکرات و چه پس از حصول توافق همواره مورد اعتراض دولت و مذاکره کنندگان بوده است.

یک نماینده مجلس: سه گروه، استقلال ایران را هدف قرار داده اند!

هفته گذشته نیز حجم عمده ای از نطق های پیش و میان دستور نمایندگان به ضرورت بررسی و تصویب توافق هسته ای در مجلس و انتقاد از مخالفت دولت از این اقدام اختصاص داشت.

در این بین نطق علیرضا سلیمی محلات قابل توجه بود. او در نطق خود با تاکید بر «نص قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان» بررسی متن توافقنامه را «از شئون مجلس» دانست و گفت: «خلع ید مجلس به نام مصلحت سنجی جز مطالبه یک مجلس فرمایشی و دولت فرموده چیزی بیش نیست».

این نماینده اصولگرا در ادامه نطق خود در صحن علنی مجلس «استقلال ایران» را مورد تاخت و تاز سه گروه دانست و آن ها را چنین معرفی کرد.

گروه اول «خوش باوران رفاه طلبی که با الفبای مبارزه آشنا نبوده که اینان نه گرمای مبارزه با چشیده و نه در کوران حوادث بعد از انقلاب حضور جدی داشته اند که هنر اینان صرفا فرش قرمز پهن کردن در زیر پای نحس بیگانه بوده و نشستن در پایین میز جهت استفاده از خان رنگارنگ اجنبی عادت کهنه آنان است.»

از نظر این نماینده، گروه دوم «وادادگان سیاسی و افراد خسته از مبارزه که با تغییر رویکرد به دنبال تنعم بوده و عیش مستقبل را بر حفظ امنیت و مردانگی ترجیح دادند این جماعت گردن خود را برای حلقه گذاری استعمار باریک کرده اند و این رفتار را تغییر تاکتیک نامیده و خود را عقل کل حساب می کنند.»

سلیمی گروه سومی که استقلال ایران را هدف قرار داده چنین توصیف کرد: «فرصت طلبانی هستند که به دلیل سهل پایگاه اجتماعی کاسه تکدی گری خود را به دیوار خزانه غرب آویزان کرده و با تمسک به مساعدت اجنبی به دنبال دست و پا کردن پست و مقام خود در سپهر سیاست کشور هستند اینان با شنیدن نام مک دونالد از هوش رفته و سفر به قبله غرب برای آنان انتهای آرزو است و در اندیشه لیبرالیزه کردن کشور بوده و به دنبال گشودن دروازه فرهنگ و سیاست کشور به روی شوالیه های از خدا بی خبر غربی هستند.»

نماینده محلات نطق خود را با ابراز امیدواری از «بیدار شدن این سه گروه از خواب خرگوشی با نهیب علی گونه رهبر جمهوری اسلامی» و «اجازه ندادن برای خوش رقصی به این عروسک های خیمه شب بازی» به پایان برد.

حدادعادل: حامیان فتنه نباید به منصب و مسئولیت برسند!

اما نطق غلامعلی حداد عادل درباره ادعای مایکل لدین مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در خصوص جنبش سبز و رهبران آن یک بار دیگر بحث فتنه 88 را در مجلس داغ کرد.

حداد عادل در نطق خود گفت که «نامه‌ای هشت صفحه‌ای که در نهم آذرماه سال 88 از سوی بعضی افراد فعال در فتنۀ سبز از ایران به آمریکا فرستاده و این روزها متن آن در آمریکا منتشر شده است، عبرت آموز است.»

این نماینده نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی با استناد به این نامه مجهول و بی نام و نشان منتشر شده توسط مایکل لدین آن را «شرم‌آور» واند و گفت «این نامه تا ابد برای نویسندگان آن، که البته نام خود را اعلام نکرده‌اند، سیاهرویی به بار می‌آورد.»

حدادعادل در نطق شدیداللحن خود گفت «آیا هیچ ایرانی با شرف و وطن‌خواهی هست که با خواندن این نامه، به این همه خیانت و وطن فروشی و پستی و بیگانه‌پرستی لعنت و نفرین نکند و از فتنه 88 بیزاری نجوید» و از «آنهایی که در ایران دم از پیروی از امام راحل می‌زنند» خواست که در برابر این نامه بی نام و نشان سکوت نکنند.

وی البته در آستانه انتخابات مجلس آینده که فعالان سیاسی در بیم رد صلاحیت های گسترده کاندیداها به اتهام حمایت از جنبش سبز به سر می برند از این نامه مجهول استفاده کرده و اعلام کرد که «ملت ایران هم باید مراقب باشند تا کسانی که دیروز در فتنۀ 88 آتش بیار معرکه بوده‌اند دوباره تحت هیچ نام دیگر و زیر هیچ نقاب دیگر و در هیچ فرصت دیگری به منصب و مسئولیت نرسند.»

زنگنه و چیت چیان نمایندگان را قانع کردند!

هفته گذشته وزیران نفت و نیرو به بهارستان رفته بودند تا پاسخگوی سوالات نمایندگان باشند.

«چرا فروش نفت با مهلت بازپرداخت طولانی انجام می‌شود؟» این سوالی بود که بیژن زنگنه وزیر نفت را برای پاسخگویی به صحن علنی مجلس کشانده بود.

زنگنه در پاسخ به این سوال، به هم خوردن موضوع گشایش ال سی ها به دلیل تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران و اتخاذ روش های دیگر را دلیل طولانی شدن بازپرداخت ها اعلام کرد. او گفت: «در حال حاضر بعد از گذشت 90 روز پول فروش نفت به حساب شرکت نفت واریز می‌شود و در نهایت ما هم آن را به ریال به خزانه واریز می‌کنیم، یا در برخی از مواقع به دلیل نبود امکان نقل و انتقال پول، این درآمدها در اختیار شرکت خریدار باقی می‌ماند البته توافق ژنو باعث شد بخشی از پول‌ها در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد».

وزیر نفت دولت یازدهم بار دیگر به تاثیر مخرب تحریم ها در فروش نفت ایران تاکید کرد و گفت «بالاتر از 90 روز به بازپرداخت مطالبات فروش نفت‌خام مهلت ندادیم و این موضوع به دلیل شرایط تحریمی است که اگر انشاءالله شرّ تحریم‌ها به وضع‌کنندگان خود برگردد، فروش نفت نیز به روال عادی باز خواهد گشت و این کار از طریق گشایش ال‌سی انجام خواهد شد.»

زنگنه از فرصت استفاده کرد و درباره بدهی خریداران نفت ایران هم گفت که «به جز مورد استثنایی بابک زنجانی، خریداران بدقول در صنعت نفت وجود نداشته و به هر میزان که نفت فروش رفته اطمینان داریم که پولش دریافت می‌شود و تمامی دریافتی‌ها به حساب شرکت نفت و بانک مرکزی واریز و معادل ریالی آن به خزانه تحویل داده شده است»

حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز در صحن علنی به این سوال که «چرا از حقوق حقابه‌ داران اصفهانی به ویژه کشاورزان شرق اصفهان دفاع نمی‌کنید و چرا خسارت بابت حقابه نمی‌دهید؟» پاسخ داد. نمایندگان سوال کننده از پاسخ های هر دو وزیر قانع شدند.