درصحن: سن نمایندگان مجلس در حال کمتر شدن از عمر انقلاب اسلامی است. اتفاقی که در ادوار مجلس شورای اسلامی کمتر اتفاق افتاده بود در مجلس دهم کلید خورد و حالا نمایندگان جوان نه تنها در حال نقش آفرینی در مجلس هستند بلکه دولت و دیگر ارکان حاکمیت را نیز در به کارگیری جوانان در پست‌های مدیریتی به چالش کشیده‌اند به طوری‌که این فشارها سبب شد که دولت حسن روحانی نیز قفل ورود به کابینه برای جوانان را باز کند و وزارت ارتباطات را به یک جوان ۳۵ ساله واگذار کند. سید فرید موسوی نماینده تهران از جمله نمایندگان جوان مجلس دهم و رئیس فراکسیون جوانان است.

سید فرید موسوی کیست؟

فرید موسوی در سال ۱۳۵۹ یعنی دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در شهر مراغه متولد شد. دوران کودکی‌اش در هیاهوی سال‌های اولیه پیروزی انقلاب و آغاز جنگ ایران و عراق گذشت. تازه وارد مقطع ابتدایی شده بود که جنگ تمام و دوران سازندگی آغاز شد. بنابراین در هیچ کدام از تحولات مربوط به انقلاب یا جنگ نمی‌توانسته حضوری داشته باشد. او از نسلی است که با آغاز جنبش اصلاحات در ایران وارد دانشگاه شد و در موج سیاسی ایجاد شده در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی جذب جنبش اصلاحات شد.

او تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در رشته مدیریت و تولید عملیات، در دانشگاه تربیت مدرس تهران ادامه داد و با موفقیت از رساله دکترای خود دفاع کرد. فرید موسوی لیسانس و فوق لیسانس‌اش را نیز در رشته مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت اخذ کرده است.

فرید موسوی فعالیت سیاسی-اجتماعی را از دوران دانشجویی آغاز کرد. او در حین تحصیل عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی و عضو انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت تهران بود. دانشگاهی که محمود احمدی نژاد ریاست بسیج اساتید آن را عهده دار بود.

با اتمام تحصیلات ضمن تدریس در دانشگاه، جذب حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به دبیرکل علی شکوری راد نماینده مردم تهران در مجلس ششم و عضو سابق جبهه مشارکت ایران اسلامی شد و به عضویت شورای مرکزی این حزب درآمد.

فرید موسوی برای اولین بار در انتخابات مجلس دهم، اعلام کاندیداتوری کرد و در فهرست انتخاباتی ائتلاف امید (اصلاح طلبان) به رهبری محمد رضا عارف قرار گرفت و به همراه هر ۲۹ عضو دیگر این ائتلاف راهی مجلس دهم شد. او در این انتخابات با کسب ۱ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۹۹۲ رای به عنوان منتخب ۲۴ ام تهران به مجلس راه یافت.

فرید موسوی با ورود به مجلس به عضویت کمیسیون اقتصادی مجلس درآمد و در انتخابات هیات رئیسه این کمیسیون در سال اول بر کرسی نایب رئیسی کمیسیون تکیه زد و در انتخابات سال دوم به عنوان دبیر کمیسیون برگزیده شد.

این نمایند تهران که در ردیف جوان‌ترین نمایندگان مجلس دهم به شمار می‌آید با جمعی از دیگر نمایندگان جوان مجلس، فراکسیون جوانان را راه اندازی کردند. موسوی به ریاست این فراکسیون انتخاب شد. با تشکیل فراکسیون جوانان، فرید موسوی و سایر اعضای فراکسیون تلاش‌هایی برای کاهش سن مدیران نظام جمهوری اسلامی آغاز کردند. حمایت از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوانان از دیگر اهداف این فراکسیون عنوان شده است. فرید موسوی در نخستین همایش جوانان، توسعه و تعالی می‌گوید: «توسعه در کشورهای دیگر در خلا ایجاد نشده است. الزاماتی دارد که یکی از آن‌ها توجه و استفاده از نیروی جوان است. در راه توسعه از همه مهمتر مدیریت کارآمد و اثربخشی است که در کنارش مردم و نیروی مردمی قرار دارد. در این میان نیز جوانان می‌توانند در مسیر توسعه نقش‌آفرینی کنند. خلاقیت آنان، ایجاد مشارکت اجتماعی و حضور و ایثارشان کمک کننده توسعه است.» فرید موسوی معتقد است جوانان برای ورود به سمت‌های عالی مدیریتی نیازمند رانت نیستند، می‌گوید: «معتقد نیستم که باید صرفا رانتی به سبب سن برای جوانان ایجاد شود اما گاهی فرصت کارآموزی به جوانان هم داده نمی‌شود و کسانی هستند که از هر لحاظ شایسته‌اند و تجربه و توانمندی دارند اما فرصتی برایشان فراهم نمی‌شود.»

او به همراه زهرا ساعی نماینده تبریز، با نظر نمایندگان مجلس به عنوان عضو ناظر در شورای عالی اداری انتخاب شدند. ریاست شورای عالی اداری بر عهده معاون اول رئیس جمهور است.

سوابق اجرایی و مدیریتی

فرید موسوی از فعالان سیاسی اصلاح طلب است که علاوه بر عضویت در حزب سیاسی اتحاد ملت، در فراکسیون امید مجلس نیز عضویت دارد و در محافل سیاسی حضوری پررنگ دارد. او تا قبل از ورود به مجلس بیشتر در حوزه بانکداری فعالیت کرده و کارشناس امور بانکی نیز به شمار می آید. او به رغم جوانی اما سابقه قابل توجهی در فعالیت های سیاسی، اجرایی دارد که مهمترین آن به این شرح است:

  • نماینده مردم تهران در مجلس دهم
  • عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس
  • رئیس فراکسیون جوانان مجلس دهم
  • مشاور عالی جامعه مدیران کنترل کیفیت صنایع کشور
  • معاون اداره مدیریت دانش بانک توسعه صادرات ایران
  • سرپرست اداره پژوهشهای توسعه مدیریت و منابع بانک توسعه صادرات ایران
  • دبیر کمیته عالی پژوهش و آموزش بانک توسعه صادرات ایران
  • دبیر کمیته عالی سنجش و ارتقا بهره وری بانک توسعه صادرات ایران
  • عضو کمیته راهبری طرح مهندسی مجدد فرآیندهای بانک توسعه صادرات ایران
  • مشاور رییس پژوهشکده امور اقتصادی ( وزارت امور اقتصاد و دارایی )‌
  • دبیر هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران

اعتراض به تعطیلی مساجد اهل تسنن در تهران

فرید موسوی با ورود به مجلس تمرکز خود را روی سه حوزه جوانان، ورزش و مسایل اقتصادی گذاشته و کمتر به دیگر حوزه ها ورود می کند ولی این به منزله سکوت‌اش در حوزه مسایل سیاسی و حقوق بشری نیست. او همگام با دیگر اعضای فراکسیون امید، در این دو حوزه نیز فعالیت دارد و بیشتر بیانیه‌ها و تذکرات جمعی در خصوص مسایل حقوق بشری را امضاء می کند. تذکر به وزیر کشور در خصوص چرایی تعطیلی مساجد اهل تسنن تهران و جلوگیری از برگزاری نماز عید فطر توسط سنی‌های مقیم تهران، از جمله واکنش های این نماینده تهران به نقض حقوق اقلیت‌ها در ایران است.

تذکر به علی جنتی وزیر وقت فرهنگ نسبت به لغو مجوز کنسرت های موسیقی در شهر مشهد، از دیگر اقدامات این نماینده تهران است. موسوی به همراه جمعی از نمایندگان خواستار پاسخگویی علی جنتی در خصوص چرایی کوتاه آمدن در برابر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در خصوص ممنوعیت برگزاری کنسرت در این استان شدند.

فرید موسوی در مصاحبه‌ای لغو کنسرت‌های موسیقی در استان خراسان را غیرقانونی می‌خواند و می‌گوید: «لغو کنسرت‌ها، اغلب خلاف مقررات و قوانین است. شایسته است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جدیت پیگیر موضوع لغو کنسرت‌ها باشد. جامعه امروز ما نیاز به آرامش، امید و نشاط دارد و یکی از زمینه‌های تحقق این موارد هم همین موسیقی است که به هرحال طبق قوانین شرعی و ملی و دینی ما تهیه می‌شود و لغو اینها می‌تواند تبعاتی داشته باشد که شایسته کشور ما نیست.»

او همچنین به جلوگیری از پخش صدای محمد رضا شجریان در صدا وسیمای ایران اعتراض کرده و می گوید: «استاد شجریان صدای فرهنگ ملت ایران است. امیدوارم تغییرات صداوسیما بتواند منجر به تغییر این سیاست‌ها شود تا همه ایرانیان و عاشقان استاد شجریان بار دیگر از این صدای ملکوتی بهره‌مند شوند.»

فرید موسوی متاهل است ولی اطلاعاتی از اعضای خانواده او در فضای مجازی یافت نشد.