درصحن-شوراها: رسانه های محلی او را اولین کاندیدای زن انتخابات شورای پنجم دوگنبدان معرفی کردند. نرگس زارعیان که قبل از ورود به صحن شورای دوگنبدان در سمت مسوول روابط عمومی شورای این شهر فعالیت می کرد، با حمایت جوانان شهر و بعنوان عضو هفتم به شورای شهر دوگنبدان راه یافت و بر کرسی نایب رئیسی شورا تکیه زند. اتفاقی که در دیگر شهرهای ایران کمتر اتفاق افتاده است که زنی جوان به شورا راه یابد و به سمت نایب رئیسی شورا دست یابد.

نرگس زارعیان آبدهگاه کیست؟

نرگس زارعیان آبدهگاه در سال ۱۳۶۳ در شهرستان گچساران متولد شد. نام پدرش سهراب زارعیان است. دوران تولد و نونهالی اش در جنگ ایران و عراق گذشت. خیلی جوانتر از آن است که چیزی از دهه اول انقلاب و جنگ یادش مانده باشد. زندگی برای او از جنبش اصلاحات در ایران شروع شده است. پا به دبیرستان که گذاشت جنبش اصلاحات به رهبری محمد خاتمی کلید خورده بود و او تازه با مفاهیم سیاسی که به هدایت وزارت آموزش دولت خاتمی به مدارس راه یافته بود آشنا می شد. از همین رو به اصلاحات گرایش پیدا کرد. او خود را فعال سیاسی-اجتماعی اصلاح طلب معرفی می کند.

با اتمام تحصیلات در مقطع دبیرستان، راهی دانشگاه شد تا در رشته حسابداری تحصیل کند. او چهار سال بعد پس از فارغ التحصیلی جذب شهرداری گچساران شد. او در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی است.

نرگس زارعیان به دلیل ارائه طرح های اشتغال زایی در سال ۱۳۸۵-۸۶ بعنوان زن کارآفرین نمونه استان برگزیده شد.

زارعیان اولین بار در جریان انتخابات شورای پنجم شهر دوگنبدان اعلام کاندیداتوری کرد. کاندیداتوری او از این جهت که اولین زنی بود که در این دوره از انتخابات، پا به ستاد انتخابات گذاشته و رسما اعلام کاندیداتوری کرده بود بازتاب گسترده در رسانه های محلی داشت. او پس از اعلام کاندیداتوری در گفتگویی با بیان اینکه مشکلات شهر دوگنبدان را می شناسم، می گوید: «به دور از مسائل قومی و قبیله ای، وارد صحنه انتخابات خواهم شد.»

بازگشایی ستاد تبلیغاتی نرگس زارعیان و استقبال گسترده مردم دوگنبدان

نرگس زارعیان در این دوره از انتخابات با کسب ۸ هزار و ۴۲ رای به عنوان نفر هفتم و آخرین عضو راه یافته به شورای پنجم دوگنبدان، وارد شورا شد. او تنها عضو زن شورای دوگنبدان در دوره پنجم است. زارعیان پس از ورود به شورای دوگنبدان، در جریان انتخابات هیات رئیسه به سمت نایب رئیسی شورای شهر انتخاب شد. او همچنین ریاست کمیسیون زنان شورای شهر دوگنبدان را عهده دار شد.

سوابق اجرایی و مدیریتی

نرگس زارعیان جوانتر از آن است که تجربیات مدیریتی چندانی را در کارنامه داشته باشد. او پیش از ورود به شورای پنجم دوگنبدان، فعالیت های اجرایی محدودی در شهرداری و شورای شهر دوگنبدان داشته است که اهم آن به این شرح است:

  • مسئول روابط عمومی شورای اسلامی شهر دوگنبدان
  • عضو کمیته بانوان شهرستان گچساران
  • کارمند شهرداری و سازمان تاکسیرانی شهرداری دوگنبدان

توجه به معلولان و سالمندان

توجه به معلولان و سالمندان یکی از نکاتی است که در دوران تبلیغات انتخاباتی، توسط نرگس زارعیان مورد تاکید قرار داشت. او در سخنرانی ها و مصاحبه هایش به مساله معلولان، جانبازان و سالمندان اشاره کرده و از ضرورت اصلاح ساختارهای شهری برای توجه به این اقشار سخن می گوید. او در یادداشتی که در رسانه های محلی منتشر شده به نقش مبلمان شهری در منظر و فضاهای شهری می پردازد و از ضرورت متناسب سازی آن با نیازهای معلولان و سالمندان می نویسد. به باور نرگس زارعیان مبلمان شهری یکی از اصلی ترین ابزارهای ارتباط شهر با شهروندان بوده و از اصلی ترین مفاصل ارتباطی شهر با شهروند می باشد، و می گوید: «مبلمان شهری باید به گونه ای طراحی شود که امکان استفاده برای همه ی اقشار جامعه اعم از زن، مرد، پی، جوان، معلول و جانباز…… فراهم آید.»

راه رفع موانع مشارکت سیاسی زنان از نگاه زارعیان

نرگس زارعیان وظیفه زنان را رسیدن به سرچشمه های دانایی می داند و می گوید: «شناخت صحیح موانع مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان سرآغاز ارائه ی راه کارهای عملی در جهت افزایش مشارکت آنها است.»

زارعیان سیاست گذاران، دولت، نخبگان، اصحاب رسانه، احزاب و تشکل های مدنی را در قبال رفع موانع مشارکت سیاسی-اجتماعی زنان مسوول می داند و می گوید: «همه این دستگاهها باید با در نظر گرفتن وضعیت سیاسی و اجتماعی جامعه و لحاظ کردن مسائل و حساسیت های فرهنگی و دینی در زمینه کاهش نا برابری ها تلاش کنند و با برنامه ریزی دقیق و اولویت بندی شده در جهت کمرنگ کردن تبعیض های موجود با ابزار قانون و سیاست های حمایتی اقدام نمایند.»

نرگس زارعیان نقش زنان در توسعه پایدار را کلیدی می خواند و می گوید: «اگر زنان بتوانند به جایگاه و نقش مناسب خود در اداره ی امور کشور و در تصمیم گیری ها دست یابند، ضریب با سوادی، تندرستی، شاخص های تغذیه و تأمین مسکن، ایجاد اشتغال و درآمد بالا می رود و جامعه به سوی توسعه ی مشارکتی پیش خواهد رفت در چنین وضعیتی بخش های مختلف جامعه به دلیل استفاده از تمام نیروهای اجتماعی خود به بالندگی و پویایی لازم خواهند رسید.»