درصحن- شوراها: یک دستگاه نظارتی با ارائه گزارشی از تخلفات شورا و شهردار پیشین تهران، خواستار پرهیز شورای پنجم از تکرار این تخلفات شده است. این دستگاه نظارتی چه نام دارد؟ این تخلفات چیست؟ چه برخوردی با متخلفان شده؟ همه چیز محرمانه است. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در دومین هفته مهرماه با اعلام این خبر گفته: «شورای شهر تهران روز یکشنبه آینده جلسه غیرعلنی تشکیل خواهد داد تا این گزارش محرمانه را بررسی کند.» او هیچ اطلاعات بیشتری به رسانه ها نداده، فقط تاکید کرده که ۱- گزارش محرمانه است. ۲- گزارش مربوط به تخلفات شورا و شهردار پیشین تهران است.

اعضای شورای شهر تهران که با شعار «شهرداری شیشه ای» سکاندار شورای تهران شده اند با استناد به محرمانه بودن گزارش دریافتی در شورا را به روی خبرنگاران و مردم بسته اند تا برگزاری جلسات غیرعلنی در شورای پنجم شهر تهران، آغاز شود. سخنگوی شورای شهر تهران این اقدام را خلف وعده اعضای شورا ندانسته و تاکید کرده که چون گزارش محرمانه است، بنابراین جلسه باید غیرعلنی باشد. اما پرسش این است که چه آیا تخلفات شهردار و شورای قبل باید در محکمه بررسی و با متخلفان برخورد یا با الصاق مهر، محرمانه، تخلفات پنهان و متخلفان ناشناخته باقی بمانند و شورای جدید به پنهان کاری وادار شود؟

محسن هاشمی گفته این نامه محرمانه را روز ۸ شهریور یعنی درست یک هفته پس از آغاز به کار شورای پنجم دریافت کرده است.

جلسه غیرعلنی شورای پنجم تهران برای بررسی این نامه قرار است روز یکشنبه آینده برگزار شود.

تهران به روایت وزیر راه و شهرسازی

بهبود رابطه شورا و دولت، که با روی کارآمدن اصلاح طلبان در شورای شهر تهران کلید خورد، سبب شد تا در دومین هفته متوالی، شورای تهران میزبان یک وزیر دیگر از دولت حسن روحانی باشد. این هفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در صحن شورای شهر تهران، تصویری از واقعیت های پنهان و آشکار شهر تهران به اعضای شورا ارائه و آمادگی خود را به همکاری با شورای تهران برای حل مشکلات اعلام کرد.

تصویری که عباس آخوندی از شهر تهران ارائه کرد ترسناک و نگران کننده بود هرچند به نکات مثبتی نیز اشاره کرد که می توانست ابعاد نگرانی را کاهش دهد از جمله اینکه او گفت دیگر تراکم فروشی در تهران خریدار ندارد و حتی اگر شهرداری بخواهد تراکم مازاد بفروشد در بازار خریداری نیست چون تراکم فروش رفته در این سالها بیش از تقاضا بوده است.

عباس آخوندی در گزارشی با اشاره به روند رشد جمعیت تهران هشدار داد که ۱۳ هزار هکتار از اراضی تهران در حال نابودی است.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر تهران با دو مسئله بنیادی قابلیت سکونت و قابلیت حرکت مواجه است، گفت: در موضوع قابلیت سکونت تهران بحث‌های منابع زیستی، آب و هوا، مسکن و ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی مطرح می‌شود، اما در موضوع قابلیت حرکت بحث حرکت کالا، انسان، امکان گفت‌وگو در درون شهر مطرح است.

او اضافه کرد: «در سال ۱۳۴۵ جمعیت شهر تهران چیزی حدود ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار نفر بوده و در پیرامون شهر تهران یعنی کرج در مجموع ۴۰ هزار نفر سکونت داشتند.» آخوندی با بیان اینکه پیش بینی این بود که در سال ۷۰ جمعیت تهران به ۵ میلیون برسد و جمعیت پیرامون تهران به ۲.۶، اما جمعیت تهران به ۶.۵ و جمعیت پیرامون به ۸ میلیون رسید.»

آخوندی جدایی کرج از تهران را یک خطای سیاسی و استراتژیک غیرقابل جبران دانست و دلیل آن را سیال بودن جمعیت این دو منطقه عنوان کرده و گفته: «ما هنوز نتوانسته ایم جلوی این ارتباطات جمعیتی را بگیریم.»

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تهران کاملاً تحت تاثیر مناطق پیرامونی خود است، اظهار داشت: «روزانه چیزی حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از پیرامون وارد تهران می شوند که همین جمعیت در پایان روز از تهران به منطقه سکونت خود برمی‌گردند. بخش اعظمی از این افراد با خودروی شخصی تردد می‌کنند و طبق آمار، روزانه ۵۳۰ هزار دستگاه خودرو وارد تهران و از تهران خارج می‌شود.»

وزیر راه و شهرسازی با پیش بینی اینکه جمعیت تهران تا سال ۱۴۰۰ به ۱۹ میلیون نفر می‌رسد گفته: «در حال حاضر ۱۲۰۰ آبادی در این منطقه وجود دارد به این معنا که ۱۲۰۰ مرجع صدور پروانه ساختمانی در حال فعالیت است و به همین دلیل در ۵۰ سال گذشته جمعیت این منطقه از ۳ میلیون به ۱۶ میلیون رسیده است چرا که اراضی این منطقه تحت کنترل هیچ شهرداری نبوده و معمولاً به صورت تصرفی خانه‌سازی می‌شده است.:

به گفته آخوندی، اگر به این فهم مشترک نرسیم این تهدید وجود دارد که ۱۳ هزار هکتار از اراضی و منابع تهران از بین برود و در آن خانه‌سازی انجام شود که اگر این اتفاق رخ دهد میزان مصرف آب که در حال حاضر ۴.۸ میلیون مترمکعب در روز است به ۵.۹ میلیون مترمکعب می‌رسد و این یعنی رشد ۲۰ درصدی آب. تهران اساساً امکان رشد ۲۰ درصدی مصرف آب را ندارد بنابراین نباید هیچ منطقه‌ای از اراضی تهران از کنترل شهرداری‌ها خارج شود و هر شهردار منطقه‌ای باید پاسخگوی مدیریت اراضی منطقه خود باشد.

آخوندی با تاکید بر اینکه به یک نظام مالیه جدید نیاز داریم اظهار داشته: «بنده در این زمینه مطالعات کافی داشته‌ام و حاضر هستم در ایجاد این نظام مالی جدید به شهرداری کمک کنم.»

نابودی ۴۰ هزار هکتار باغ در تهران

در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای پنجم تهران، حجم تخریب باغات در مدیریت شهری سابق را ۴۰ هزار هکتار عنوان کرده و گفته: «مدیریت شهری به جای احیای بافت های فرسود، در باغات خانه سازی کرده است.»

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: «احیای بافت فرسوده و بارگذاری در این مناطق جزو برنامه‌های شورای پنجم است و در دستور کار شهردار تهران هم قرار دارد. از این طریق می‌توانیم مشکل درآمدزایی شهر و ناپایداری بافت فرسوده را هم از بین ببریم.»

هاشمی گفته:‌ «هزینه اداره شهر تهران طی کمتر از 15 سال چهل برابر شده است و این افزایش تصاعدی هزینه‌ها و فقدان درآمد پایدار موجب شده است که مدیریت شهری به استفاده از درآمد ناپایدار و فروش و حتی پیش فروش شهر روی بیاورد.»

دستگیری شهردار سابق اشتهارد

همزمان با دفاع وزیر کشور از عملکرد خود در حوزه نظارت بر عملکرد شوراها و شهرداری های در  صحن مجلس، دادستان عمومی و انقلاب کرج از دستگیری شهردار اشتهارد به اتهام دریافت رشوه ۶۰۰ میلیون تومانی خبر داده و گفته: «مبالغ رشوه از پیمانکاران شهرداری اخذ و در این ارتباط یکی از پیمانکاران نیز بازداشت شده و چند نفر دیگر نیز احضار شده اند.» به گفته حاجی رضا شاکرمی تحقیقات در این پرونده ادامه دارد.

این هفته رحمانی فضلی وزیر کشور به مجلس احضار شد تا در خصوص عملکرد خود در حوزه نظارت بر عملکرد شوراها و شهرداری ها توضیح دهد. توضیحات وزیر مجلس را قانع نکرد تا نمایندگان اولین کارت زرد به دولت حسن روحانی را تقدیم وزیر کشور کنند. نمایندگان معتقدند گسترش فساد در شوراها و شهرداری ها به دلیل کوتاهی وزارت کشور در نظارت بر این نهاد عمومی روی می دهد.

گره شهرداری گرگان هنوز باز نشده است

با گذشت بیش از یک ماه از عمر شورای پنجم گرگان، اعضای شورا هنوز موفق به انتخاب شهردار نشده اند. حسین ربیعی سخنگوی شورای شهر گرگان در این خصوص گفته: « پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های مختلف در نهایت 19 گزینه برای انجام مصاحبه‌های تخصصی انتخاب شدند که روند اجرای مصاحبه‌ها از امروز آغاز شد و انجام مصاحبه‌ها و بررسی این 19 کاندیدا تا پایان هفته ادامه دارد و در نهایت چهار نفر به عنوان گزینه‌های نهایی انتخاب می‌شوند.»

حسین ربیعی یکی از مشکلات شوراها را تمایل آنها برای نمایندگی مجلس عنوان کرده و پیشنهاد کرده  اعضای شورا یک دوره پس از تصدی در شورا، اجازه ورود به مجلس را داشته باشند. به گفته او برخی از اعضای شورا از این جایگاه برای ترفیع مقام خود به کرسی مجلس شورای اسلامی استفاده می‌کنند و برای اینکه جایگاه و وظایف شورای شهر متزلزل نشود، بهتر است این افراد یک دوره پس از تصدی شورای شهر  به عنوان نامزد در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند. او توضیح نداده که تمایل اعضا به نمایندگی مجلس چه خللی در روند انتخاب شهردار جدید ایجاد کرده است.

اوراق مشارکت قفل مترو اهواز را باز می کند

فاز اول مترو شهر اهواز نیمه کار رها شده است اما رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای پنجم اهواز معتقد است که این قفل با فروش اوراق مشارکت بازشدنی است. به گفته رحیم کعب عمیر، شورا بر بازگشایی مترو اهواز تاکید دارد و تنها راهکار حل مشکل این پروژه را فروش اوراق مشارکت می داند.

او از تصویب فروش ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط بانک توسعه تعاون خبر داده و گفته: «عدم استفاده از این پول‌ها برای تسویه بدهی‌های قبلی قطار شهری، استفاده از پول‌ها تنها برای خریداری تجهیزات فاز اول پروژه و احداث همزمان کارگاه‌ها و ساختمان‌های مورد نیاز به منظور عدم دپوی تجهیزات خریداری شده، سه شرط شورای پنجم اهواز برای فروش اوراق مشارکت است.»