درصحن: با وعده تلاش برای رفع هرگونه خشونت علیه زنان، رفع نابرابری های جنسیتی، فراهم کردن زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها و حمایت از تشکل‌های زنان پا به رقابت‌های انتخاباتی گذاشت. «فریده اولادقباد» در انتخابات مجلس دهم وعده داد که اگر به مجلس راه یابد اولویت‌اش مطالبات زنان باشد، مخصوصا زنان آسیب دیده و تلاش برای اجرای قوانین تصویب شده و معلق مانده. او ارتقاء مدیریتی زنان و بیمه‌دار شدن زنان خانه‌دار را نمونه‌هایی از دغدغه‌هایش در حوزه زنان عنوان کرد. او حالا حدود دو سال است که نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است.

فریده اولادقباد کیست؟

فریده اولاد قباد در سال ۱۳۴۹ در کوهدشت استان لرستان متولد شد. هنوز بیست سال‌اش نشده بود که همسرش در عملیات مرصاد، در جنگ ایران و عراق، در مرزهای غربی کشور به شهادت رسید. همسرش در سال ۱۳۶۷ کشته شد.

فریده اولاد قباد با از دست دادن همسرش، تحصیلات‌اش را از سرگرفت و وارد دانشگاه اصفهان شد. او پس از اخذ لیسانس، به شغل معلمی رو آورد و چندی بعد برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شد و مدرک کارشناسی ارشد‌اش را در رشته علوم اجتماعی دریافت کرد. او هم اکنون دوره دکترا را در همین دانشگاه در رشته مردم شناسی طی می‌کند.

فریده اولاد قباد که در حین تحصیل، مشغول تدریس در مدارس استان تهران شده بود، پس از سال‌ها معلمی به سمت مشاور مدیریت آموزش و پرورش منطقه ۱۰ تهران منصوب شد، تا در حوزه مسایل آموزشی وارد عرصه مدیریتی شود.

فریده اولاد قباد سپس به عضویت کمیته‌های آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش درآمد و مسوولیت امور شاهد و ایثارگران را پذیرفت.  

فریده اولاد قباد عضو انجمن صنفی معلمان است که تشکلی سیاسی و اصلاح طلب به شمار‌ می‌رود. او علاوه بر عضویت در این تشکل صنفی/سیاسی، به عضویت شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش در آمد تا فعالیتی پررنگ تر در حوزه سیاست ایران داشته باشد.

انتخابات مجلس دهم، فرصتی شد برای او تا پا به عرصه رقابت های انتخاباتی بگذارد. او در این دوره از انتخابات مورد حمایت جبهه اصلاحات قرار گرفت و به عنوان یکی از ۳۰ کاندیدای ائتلاف امید در تهران معرفی شد و به همراه هر ۲۹ عضو دیگر این ائتلاف وارد مجلس شد. او در این انتخابات با کسب ۱ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۲۱۲ رای بعنوان نفر هفتم راهی مجلس شد.

فریده اولادقباد همانگونه که پیش بینی می شد به عضویت کمیسیون آموزش و تحقیقات درآمد. او که در سال اول مجلس دهم، از ورود به هیات رئیسه کمیسیون باز مانده بود در سال دوم بعنوان منشی هیات رئیسه کمیسیون برگزیده شد. در سال دوم فراکسیون زنان مجلس، او را برای عضویت در هیات رئیسه مجلس کاندیدا کردند. کاندیداتوری او برای سمت دبیری هیات رئیسه مجلس مورد حمایت فراکسیون امید قرار گرفت ولی در نهایت او موفق به ورود به هیات رئیسه مجلس نشد تا هیات رئیسه مجلس دهم در سال دوم نیز کاملا مردانه اداره شود. در انتخابات سال اول هیات رئیسه، سهیلا جلودارزاده اعلام کاندیداتوری کرده بود که او نیز موفق به جلب اکثریت آراء نشده بود.

فریده اولادقباد سیاستمداری اصلاح طلب و عضو جنبش اصلاحات و خود را از زنان نواندیش مسلمان و اصلاح طلب می داند ولی در عین حال ابایی ندارد که با ادبیات طیف تند رو اصولگرا یادداشت بنویسد. او در یادداشتی که اگر اسم اش پای او نبود با تردید می شد آن را به اصلاح طلبان، خصوصا طیف نواندیش آن نسبت داد، می نویسد: «بسم الله قاصم الجبارین؛از نخستین روزهای طلوع امید و فجر ایمان و پیروزی در سال57، دشمنان آزادی و استقلال ملت رشید ایران به طراحی انواع توطئه ها دست زدند تا به زعم باطل خود انقلاب اسلامی را به شکست بکشانند و همچنان به غارت منابع و تحقیر ملت خداجوی ایران اسلامی تداوم بخشند اما دست خدا از آستین مردی بزرگ از تبار اهل بیت برآمد و رهایی ملت را از یوغ استعمار خارجی و استبداد داخلی رقم زد. نظام سلطه جهانی وقتی که خود را در مقابل ملت رشید و مومن ایران ناتوان دید جنگ هشت ساله را با همکاری مرتجعین منطقه ای و صدام جانی بر مردم ایران تحمیل نمود اما رزمندگان مقتدر، دلیر و انقلابی ایران، داغ شکست را بر تارک متجاوزین حک کرد. تا اینکه اتاق های اندیشه ی شیطانی با همفکری رژیم صهیونیستی و وهابی های تکفیری و منافقین کوردل به تولید حرامیانی به نام لانه های زنبور پرداختند تا کشور ایران را نا امن نمایند. حملات تروریست ها در دوازدهم ماه مبارک رمضان نمونه ای از شقاوت و بزدلی تروریست ها بود که منجر به شهادت تعدادی از هموطنان بی گناه و روزه دار شد. اما غافل از اینکه مردم ایران اسلامی با این ترقه بازی ها میدان را خالی نخواهد کرد و بر پیمان خود با شهیدان گرانقدر و ولایت وفادارند و چون عمار و حنظله و ابوذر بر سر خفاشان تاریک اندیش و حامیان آنها فرود خواهند آمد و طیرا ابابیل بر سپاه کفر و جهالت با موشک ذوالفقار آتشی از جهنم را در مرکز فرماندهی آنان برافروختند…»

سوابق اجرایی و مدیریتی

فریده اولادقباد در سه دهه گذشته همواره در آموزش و پرورش مشغول فعالیت بوده، لذا تمرکز حرفه ای او و سوابق مدیریتی اش در این وزارتخانه، خلاصه شده است. مهمترین عناوین شغلی و سیاسی او قبل و بعد از ورود به مجلس را اینگونه می توان برشمرد:

  • نماینده تهران در مجلس دهم
  • عضو فراکسیون امید، زنان، ایثارگران و محیط زیست مجلس دهم
  • عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم
  • بازرس مدارس شاهد شهر تهران
  • عضو ستاد ثبت نام مدارس تهران
  • مسوول امور شاهد و ایثارگران اداره آموزش و پرورش استان تهران
  • کارشناس امور بانوان و جوانان آموزش و پرورش تهران
  • مشاور مدیریت آموزش و پرورش منطقه ۱۰ استان تهران
  • عضو کمیته انتصاب مدیران آموزش و پرورش تهران

حقوق زنان اولویت نخست

فریده اولادقباد در جریان انتخابات مجلس دهم حقوق زنان را اولویت اول خود معرفی کرد و از استقلال دانشگاهها، حق تحصیل دانشجویان ستاره دار و طرح نشاط و شادی ملی بعنوان دیگر برنامه هایش گفت.

او از عملکرد حسن روحانی در حوزه زنان حمایت می کند و بر این باور است که رئیس جمهور باید پیگیر احیای حقوق زنان در تعریف واژه «رجل سیاسی» باشد. به گفته فریده اولادقباد، قلمداد شدن زنان در دایره تعریف واژه رجل سیاسی حق زنان است و زنان با گذشت زمان این حق را فراموش نمی کنند. او می گوید: «شورای نگهبان باید ظرفیت نیمی از جمعیت کشور را برای پیشرفت و توسعه در نظر بگیرد و با تعریف اش از رجل سیاسی بستر حضور زنان را فراهم کند.»

اولادقباد و حقوق بشر

فریده اولادقباد به طور مشخص در مجلس دهم با پیگیری حقوق شهروندی، حقوق زنان، حقوق معلولان و با دغدغه مندی در خصوص محیط زیست، از جمله مدافعان حقوق بشر در مجلس دهم بوده است. او با عضویت در فراکسیون محیط زیست، چالش های زیست محیطی ایران را پیگیری می کند. او معتقد است فرسایش خاک، آب، خشکسالی، بیابان زایی، از بین رفتن دریاچه ها و تالاب ها، آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار را چالش های اصلی محیط زیست ایران می داند و با اشاره به فرسایش خاک، می گوید: «سالانه دست کم ۵۶ میلیارد دلار از سرمایه ملی ایران دود می شود آن هم خاکی که برای تولید هر سانتی متر آن باید بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ سال بسته به اقلیم های گوناگون موجود در کشور، منتظر شکل گیری دوباره اش باشیم.»

فریده اولادقباد از جمله نمایندگانی است که مسایل و مشکلات معلولان را مورد توجه قرار داده و در تذکری به وزیر کشور، خواستار توجه به مشکلات معلولان از جمله کاستی های معابر می شود.

فریده اولاد قباد به همراه ۱۷ نماینده دیگر مجلس دهم در تذکری به وزیر دادگستری و رئیس جمهور خواستار توقف برخورد با دانشجویان و نشریات دانشجویی است. در سوالی که به امضای اولادقباد رسیده از وزیر دادگستری پرسیده شده علت برخوردهای قضایی خلاف ضوابط قانونی با نشریات دانشجویی چیست و چرا جنابعالی در قبال این برخوردها ساکت و بی تفاوت هستند.»

او همچنین از جمله نمایندگانی است که در نامه ای به رئیس قوه قضاییه از حقوق نرگس محمدی از زندانیان سیاسی و از فعالان حقوق بشر، حمایت کرده و خواستار رعایت عدالت در پرونده او شدند.

حمایت از رهبران جنبش سبز

فریده اولادقباد از ابتدای انتخاب بعنوان نماینده تهران به دلیل حمایت از رهبران جنبش سبز مورد هجمه رسانه های اصولگرا قرار گرفت. او بعنوان فرزند و همسر شهید از خدمات رهبران جنبش سبز به خانواده شهدا تقدیر و خواستار حمایت از آنها شد. تقاضایی که سبب شد رسانه های اصولگرا او را مورد حمله قرار دهند.

خانواده

فریده اولاد قباد فرزند شهید خان یار اولادقباد و همسر شهید دکتر صادق یارمحمدی است. دکتر صادق یارمحمدی رئیس بهداری یکی از گردان های نظامی درگیر در جنگ ایران و عراق بود که در سال ۱۳۶۷ در جریان عملیات مرصاد در مرزهای غربی با اصابت گلوله خمپاره به شهادت رسید. اطلاعات بیشتری از خانواده او در دسترس نیست.