درصحن:‌ «آیا به راستی تا این اندازه شبکه اجتماعی جولانگاه کینه توزانی است که با کشت بذر شایعات سیاه، کرامت انسان ها را لگدمان کنند و دیگران نیز با سکوت شان فقط نظاره گر این بازی شبه گلادیاتوری باشند.» جوان‌ترین نماینده مجلس دهم تصور نمی‌کرد که در اولین روزهای حضورش در مجلس مجبور شود این‌گونه از گذشته خود و خانواده‌اش دفاع کند. نام او اولین بار بعد از افشای فیش‌های حقوقی نجومی پدرش صفدر حسینی بر سر زبان‌ها افتاد.

 

فاطمه حسینی کیست؟

سیده فاطمه حسینی متولد سال ۱۳۶۴ در شهر شیراز و دختر سید صفدر حسینی، وزیر کار و اقتصاد دولت سیّد محمد خاتمی و رئیس سابق سازمان صندوق توسعه ملی است. حسینی فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران و همچنین فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی از دانشگاه امیر کبیر است. در تبلیغات انتخاباتی بعضی رسانه‌ها آخرین مدرک تحصیلی او را دکتری مدیریت مالی عنوان کرده بودند در حالی که به نظر می‌رسد او کماکان دانشجوی دکتری مدیریت در دانشگاه تهران است.

فاطمه حسینی در سال ۹۴ در حالی توانست وارد لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان شود که روزمه او عاری از هر گونه سابقه فعالیت سیاسی یا اجتماعی بود. حسینی در توصیف سوابق سیاسی خود می‌گوید: «من از کودکی در معرض مسائل سیاسی در خانواده بودم و با حوزه سیاست از نزدیک آشنایی دارم. اما هیچ وقت توفیق حضور در یک حزب سیاسی را به دلیل مشغله نداشتم». همین ماجرا شائبه‌های بسیاری را در رابطه با نحوه حضور او در لیست امید ایجاد کرد. حسینی در راه ورود به مجلس دهم از حمایت چهره‌های سرشناسی از هنرمندان و ورزشکاران همچون مجید مظفری، لیلی رشیدی، پوران درخشنده و افشین پیروانی برخوردار بود. مجید مظفری بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون بعدها و پس از بالا گرفتن ماجرای فیش‌های حقوقی در مورد نحوه حمایت و میزان شناختش از فاطمه حسینی گفته بود: «من شناختی از این خانم و فیش های حقوقی پدر او نداشتم. یکی از دوستانم وی را معرفی کرد و تحصیلات و عملکردش را ذکر کرد بعد هم از دفترشان زنگ زدند و گفتند شما او را تایید می کنید؟ من هم گفتم بنده به دوستم اعتماد دارم و به واسطه ایشان تایید می کنم در واقع من هیچ پیش زمینه ای در مورد ایشان نداشتم.»

سرانجام در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، سیده فاطمه حسینی به همراه دیگر اعضای لیست سی نفرهٔ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان توانست با کسب ۱٬۲۱۸٬۷۲۷ رأی، در رتبهٔ دهم تهران، وارد مجلس دهم شود و در سال اول حضور به عضویت کمیسیون اقتصادی مجلس درآید.

 

حقوق‌های نجومی و صرافی هانی

با افشای فیش‌های حقوقی نجومی برخی مدیران دولتی در خرداد ۹۵، نام خانواده حسینی به واسطه حقوق ۵۷ میلیونی سید صفدر حسینی در سمت رئیس صندوق توسعه ملی در صدر اخبار قرار گرفت که با اعتراضات گسترده‌ای در سطح جامعه مواجه شد. در کنار فیش حقوقی پدر، رسانه‌های اصول‌گرا با انتشار اخبار و اسنادی در ارتباط با «شرکت تضامنی سیدهانی میرمحمدعلی و شرکا» متعلق به فاطمه حسینی و همسرش هانی میرمحمدعلی از یک سو تلاطم‌های ارزی در سال ۹۰ را متوجه آن‌ها کرده و از سوی دیگر به نحوه تاسیس و سرمایه‌گذاری‌ها در این صرافی اعتراض کردند و آن را حاصل از برخورداری این خانواده از رانت‌‌های دولتی اعلام کردند.»

۱۳ تیر ۹۵ در واکنش به فشار افکار عمومی، فاطمه حسینی هنگامی که قرار بود در واکنش به اظهارات محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سخن بگوید در سخنانی خارج از دستور به دفاع از خود و خانواده خود پرداخت: «…در ورای این تهمت سنگین چه انگیزه‌ای نهفته است؟ تا کجا می‌توان سکوت کرد؟ آیا غیر از این می‌توان فکر کرد، شماری از عاملان بحران ارزی ۲۲ میلیارد دلاری با فرافکنی و فرار رو به جلو و اتهام زنی به دیگران، به دنبال تغییر کانون توجه افکار عمومی از واقعیت‌های بحران ارزی سال ۹۱ هستند. آیا بانک مرکزی کشور با داشتن سامانه معاملات ارزی، به عنوان سیاستگذار، ناظر و مجری سیاست‌های ارزی تا این اندازه فاقد نظارت بوده است که یک صرافی بتواند زمینه ساز بحران ارزی شود؟!…»

پاسخ  طولانی و خارج از موضوع او چند باری با تذکر‌های علی مطهری رئیس جلسه مواجه شد تا این‌که سرانجام و با اعتراض دیگر نمایندگان همچون ذوالقدر، علی مطهری مجبور به قطع میکروفن او شد.

پس از این برخی رسانه‌ها مدعی‌شدند که فاطمه حسینی در دفاع از حقوق‌های نجومی پدرش گفته است: «ما سهم‌مان را از سفره انقلاب برداشتیم» که این موضوع در رسانه‌های مجازی تبدیل به سوژه‌ای جدید علیه او و خانواده‌اش شد تا آنجا که پای  علی‌ لاریجانی رئيس مجلس نیز به این ماجرا باز شد و گفت :«فاطمه حسینی در نطقی که پیش از این در صحن علنی داشتند اعلام نکرده‌ که ما سهممان را از سفره انقلاب می‌خواهیم…»

فاطمه حسینی پس از ورود به مجلس دهم، به عضویت در فراکسیون‌های امید، زنان، جوانان و همچنین عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس درآمد. اکثر فعالیت‌های حسینی در ماه‌های گذشته در قالب مصاحبه‌ها و گفتگو‌ها پیرامون مسائل مربوط به حوزه اقتصاد و خانواده بوده است.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

فاطمه حسینی در تبلیغات انتخاباتی سوابق کاری خود را این گونه تشریح کرده است:‌ «بنده به عنوان مشاور مالی، مدیریتی و بیمه ای در بخش خصوصی از سال ۱۳۸۷ تاکنون فعالیت داشته ام. همچنین به عنوان مشاور مدل‌سازی کسب و کار طرح‌های کار آفرینی و مشاور تحلیل ریسک جهت کسب و کار مشغول بوده‌ام.» سوابق او پیش از ورود به مجلس به این شرح اعلام شده است:

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان

عضو انجمن دوستی ایران اسپانیا

مشاور مالی شرکت صنایع سیمان

مشاور مالی نمایندگی بیمه ملت

مشاور مالی شرکت پترو دژ پارس

اما زمان آغاز و پایان فعالیت‌ها مشخص نیست. وی همچنین ریاست هیات مدیره صرافی سیدهانی میرمحمدعلی و شرکا را از سال ۹۱ عهده دار بوده، که البته به این موضوع در تبلیغات انتخاباتی اشاره‌ای نکرده بود.

 

حسینی و حقوق بشر

تا پیش از حضور حسینی در مجلس، نمی‌توان ردپایی از او در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و حقوق بشری یافت. در دوران نمایندگی اما حداقل در دو مورد نام او به چشم می‌خورد. اول تذکر ۸۵ نماینده مجلس به رئیس جمهور روحانی در حمایت از خاتمی و اعتراض به محدودیت‌های اعمال شده جدید در مهرماه ۹۶ و دوم دفاع از سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد.

حسینی با تاکید بر این که نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس شورای اسلامی است در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: «سپنتا نیکنام براساس قانون و حق شهروندی در انتخابات شورای شهر یزد شرکت کرده و مورد انتخاب مردم قرار گرفته است و ما به عنوان نماینده مردم در مجلس باید پای این انتخاب بایستیم.»

فاطمه حسینی همچنین در گفتگو با خانه ملت از طرحی در فراکسیون زنان مجلس برای افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی خبر داده است.

روابط خانوادگی

سیده فاطمه حسینی فرزند صفدر حسینی سیاست‌مدار ایرانی است که در کابینه محمد خاتمی تصدی وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی را بر عهده داشت.

همسر او هانی میر محمد علی است که در ماجرای صرافی‌هانی و شرکا نام او بارها و بارها در رسانه‌ها تکرار شد.