درصحن: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در ادامه تعطیلات تابستانی، هفته آخر شهریور ماه را نیز به سرکشی از حوزه های انتخابیه اختصاص دادند و جلسه ای در مجلس نداشتند. علی لاریجانی رئیس مجلس اما علاوه بر سفر به قم، بعنوان حوزه انتخابیه، به مناطق مرزی استانهای آذربایجان شرقی و غربی نیز سفر کرد. اما این سفر رازی نهفته داشت. علی لاریجانی در طول سفر لباس نظامی بر تن داشت و چرایی پوشیدن لباس نظامی اش روشن نشد.

علی لاریجانی در سالهای دور عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نظامی بوده ولی برای سالهای متمادی است که دیگر لباس نظامی نمی پوشد. او حتی در دیدار با امام جمعه تبریز نیز با لباس نظامی ظاهر شد.

علی لاریجانی پس از بازدید از مناطق مرزی گفته: «اشرار و ضدانقلاب ضربه‌های شدیدی از نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی خورده‌اند و ارتقای امنیت مرزها یک هشدار به عناصر ضد انقلاب است. نیروهای نظامی در مرزها همیشه باید هوشیار باشند و رصد لازم در مرزها انجام شود و نباید از انجام این مهم غفلت کرد.»

علی لاریجانی در این دیدار به مساله همه پرسی در اقلیم کردستان نیز اشاره کرده و با ابراز مخالفت صریح با این اقدام کردستان عراق می گوید: «بعد از دیکتاتوری صدام در عراق و مبارزات مردم این کشور، عراق به یک ساختار دموکراتیک رسیده و از آن زمان انواع و اقسام مشکلات را برای این کشور ایجاد کرده‌اند یا تروریست به این کشور فرستاده‌اند یا از تروریست ها حمایت کردند و مردم عراق از این بابت زیان دیده‌اند. سوال این است چرا برای مردم عراق مشکل درست می کنید؟ هنوز مسئله تروریست ها در کشور به طور کامل حل نشده می خواهند این کشور را تجزیه کنند و به دنبال ایجاد دردسر هستند این در حالی است که موفق نخواهند شد.»

این دیدار در آستانه برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق انجام شده و می تواند نشانه نگرانی های دولت و مجلس ایران، از احتمال درگیری های مسلحانه در مرزهای غربی کشور باشد ولی چرا به جای رئیس جمهور یا وزیر کشور یا وزیر دفاع، علی لاریجانی رئیس مجلس آنهم با لباس نظامی، برای این سفر انتخاب شده، هنوز روشن نیست.

واکنش نمایندگان مجلس به سخنان ترامپ

اظهارات ترامپ علیه دولت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با واکنش تند رهبر و رئیس جمهور ایران روبرو شد، در میان نمایندگان مجلس نیز با واکنش هایی روبرو شده است. علی مطهری نایب رئیس مجلس این سخنان را نشانه ناراحتی واشنگتن از نفوذ ایران در خاومیانه و موفقیت ایران در ایجاد نیروی مقاومت در برابر امریکا و اسرائیل دانسته و گفته: «فکر نمی کنم ترامپ بتواند اروپا و جهان را با خودش در مسیر ایران ستیزی همراه کند.»

ترامپ حکومت ایران را یک “دیکتاتوری فاسد” خوانده که پشت نقاب دموکراسی پنهان شده است. به گفته ترامپ بعضی “کشورهای یاغی” از جمله ایران نه حقوق شهروندان خود را رعایت می‌کنند و نه به حق حاکمیت کشورهای دیگر احترام می‌گذارند. او ایران را کشوری ثروتمند و دارای غنای فرهنگی توصیف کرد که حکومتش درآمد نفتی خود را به جای بهبود وضعیت زندگی مردم، صرف کمک به گروه‌هایی مانند حزب الله لبنان می‌کند که به گفته آقای ترامپ، تهدیدی علیه “همسایگان مسالمت‌جوی عرب و اسرائیلی خود” هستند. رهبر ایران در واکنش گفته که نخبگان امریکا از داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم می کنند. حسن روحانی نیز ادبیات ترامپ را جاهلانه و کینه توزانه خوانده است.

غلامرضا کاتب عضو هیات رئیسه مجلس نیز در واکنش به سخنان ترامپ گفته: « آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره تفکر منزوی کردن ایران را در ذهن و فکر خود داشته‌اند، اما ثبات رای و تفکر موجود در ایران باعث اثر بخشی معکوس این تفکر شده است.» محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز معتقد است: «سخنرانی ترامپ آن‌قدر نفرت‌انگیز بود که حمایت مردم کشورش را هم به‌دنبال نخواهد داشت. افراط‌گرایان و خشونت‌طلبان روزبه‌روز در جهان منزوی‌تر خواهند شد.» فراکسیون امید همچنین با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن سخنان رئیس جمهور آمریکا آورده است: «ثابت کرده ایم که با منطق گفتگو و راهبرد برد-برد می توان پیام آور صلح و رفع منازعات در جهان بود.»

نمایندگان مجلس احتمالا پس از پایان تعطیلات بیانیه ای رسمی در واکنش به اظهارات ترامپ در سازمان ملل منتشر خواهند کرد.

نباید بگذاریم فیلم های خلاف عرف اکران شود

دخالت کمیسیون اصل نود مجلس نهم، به ریاست محمد علی پورمختار نماینده کبودرآهنگ، در ماجرای اکران فیلم های سینمایی به توقیف چند فیلم منجر شد. برخی از فیلم های توقیف شده به ماجرای وقایع سال ۸۸ پرداخته بودند. با روی کارآمدن دولت جدید حسن روحانی و با دستور وزیر فرهنگ این فیلم ها مورد بازبینی قرار گرفت و رفع توقیف شد. محمد علی پورمختار اما کماکان قائل به سانسور این فیلم هاست و می گوید: «متاسفانه افرادی با دلدادگی به غرب در عرصه فرهنگ و هنر حضور یافته و ضمن سیاه‌نمایی در حوزه‌های فرهنگی و هنری و سیاسی، تقید آنها نسبت به مسائل اخلاقی نیز ضعیف است، به همین دلیل نباید اجازه بلند شدن صدای آن‌ها را داد تا بتوانند فیلم‌هایی خلاف عرف و اعتقاد ما تولید کرده و سپس با سرو صدا بخواهند این فیلم‌ها را به اکران برسانند.

پورمختار در مجلس دهم عضو کمیسیون فرهنگی است. وی با تاکید براینکه دادن مجوز اکران به فیلم‌هایی که تاکنون توقیف بوده‌اند به معنای عبور از خط قرمزها است، تصریح کرده: «زمانی که مجوز اکران بر مبنای مبانی اسلام داده نمی‌شود نمی‌توان در ادامه نیز با نمایش آن‌ها موافقت کرد؛ درواقع نباید با تغییر مدیریت‌ها نگاه دوگانه‌ای اعمال شود و فیلمی که ردصلاحیت شده نباید در دولت دیگر نمایش داده شود.»

به باور پور مختار نگاه برخی از مسئولان نیز به این موضوعات غیراسلامی است و تحت تاثیر نظر معدود افرادی باعنوان هنرمند قرار می‌گیرند. وی می گوید: «در جشنواره‌های غربی فیلم‌های تاییدکننده فرهنگ آن‌ها و فیلم‌های مخالف اسلام جایگاه ویژه‌ای دارند به همین دلیل ما نیز باید در حفظ مواضع خود راسخ باشیم و نباید از سینما با حوزه نفوذ بالای پیرامون آن به راحتی گذشت. مسئولانی که به این فیلم‌ها اجازه ساخت و اکران داده‌اند نظرات شخصی خود را اعمال کرده و ارزش‌های تمامی جامعه را در نظر نگرفته‌اند.»

کمیسیون فرهنگی هنوز بطور رسمی واکنشی نسبت به رفع توقیف این فیلم ها نداشته است. اکثریت اعضای کمیسیون در اختیار اصولگرایان مجلس است.

پیش بینی مرکز پژوهش ها از رشد اقتصادی در سال ۹۶

مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی پیش بینی کرده که رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۶ را معادل ۳/۷ درصد است.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمده است: «بررسی وضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵ نشان میدهد ۷ / ۲ واحد درصد از رشد اقتصادی ۵ / ۱۲ درصدی اعلام شده توسط بانک مرکزی ناشی از بخش غیرنفتی اقتصاد بوده است. با توجه به تکمیل شدن ظرفیتهای خالی تولید نفت تداوم این روند مورد انتظار نخواهد بود. مقایسه تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰  در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۰ نشان می دهد این متغیر حدود ۵ درصد رشد داشته است. همچنین بررسی وضعیت بخشهای مختلف اقتصاد ایران نسبت به سال ۱۳۹۰ نشان می دهد بین چهار گروه اصلی کشاورزی، نفت، خدمات و صنایع و معادن تنها ارزش افزوده گروه صنایع و معادن نسبت به سال ۱۳۹۰ کاهش داشته است و به۹۵ درصد از ارزش افزوده سال ۱۳۹۰ خود رسیده است. در این دوره گروه کشاورزی، نفت، خدمات به ترتیب ۲۷ ، ۹ و ۷ درصد رشد داشته اند.»

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس در مقایسه درآمد ملی این دو سال نشان میدهد سال ۱۳۹۵ درآمد ملی ۸۰ درصد درآمد ملی سال ۱۳۹۰ است.

بازگشت به مجلس با قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از سه هفته تعطیلی، روز یکشنبه آینده در صحن علنی مجلس حاضر می شوند. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مهمترین دستور جلسه هفته آینده مجلس است.

نمایندگان در کمیسیون های تخصصی موضوعات مهمی از جمله گزارش تصادف اتوبوس دانش آموزان در هرمزگان و تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، را در دستور کار دارند. تعدادی از وزرا از جمله وزیران کار، کشور، اطلاعات، راه و فرهنگ نیز هفته آینده با حضور در کمیسیون های تخصصی به پرسش های نمایندگان پاسخ خواهند داد.

نمایندگان مجلس همچنین هفته آینده منتظر معرفی وزیر پیشنهادی علوم و نیرو به مجلس هستند. حسن روحانی هنوز وزیر علوم دولت دوم خود را به مجلس معرفی نکرده، ضمن اینکه بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو نیز نتوانست رای اعتماد بگیرد بنابراین روحانی مکلف است فرد دیگری را به مجلس معرفی کند. این دو وزارتخانه در حال حاضر توسط سرپرستان منصوب شده توسط رئیس جمهور اداره می شوند.