اقبال محمدیان؛ از شهرداری تا نمایندگی رامهرمز

 

درصحن: چهار سال شهرداری در رامهرمز کافی بود تا نام او همواره در میان گزینه‌های شهرداری شهرهای اطراف رامهرمز در استان خوزستان باشد. «اقبال محمدیان» که علاوه بر شهرداری رامهرمز، سا‌‌ل‌ها در شهرداری اهواز و استانداری خوزستان، سمت معاونت داشته، بارها برای شهرداری آبادان، اهواز و خرمشهر کاندیدا بوده، هرچند در نهایت با ورود به مجلس دهم از فعالیت اجرایی بازمانده است.

 

اقبال محمدیان کیست؟

اقبال محمدیان در سال ۱۳۴۴ در روستای مربچه از توابع شهرستان رامهرمز خوزستان به دنیا آمده است. او تحصیلات‌اش را در رامهرمز دنبال کرده و با اتمام مقطع متوسط در دبیرستان امام صادق رامهرمز برای اخذ مدرک فوق دیپلم راهی مرکز تربیت معلم شهید بهشتی آستارا در استان گیلان می شود تا به یک‌باره از جنوب راهسپار شمال شود. محمدیان بار دیگر به جنوب باز می‌گردد تا در دانشگاه اهواز لیسانس‌اش را در رشته مدیریت دولتی اخذ کند. او بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی، راهی دانشگاه آزاد شوشتر می شود و تا اتمام مقطع دکترا، در این دانشگاه تحصیل می‌کند.

اقبال محمدیان در ایام سوگواری‌ محرم در حوزه انتخابیه‌اش مداحی می کند. او به ورزش نیز بسیار علاقمند است و سابقه عضویت در تیم فوتبال جوانان استان خوزستان را داراست.

اقبال محمدیان که کودکی و نوجوانی‌اش را در خوزستان گذرانده بود، با آغاز جنگ ایران و عراق و اشغال آبادان، منطقه جنگی را ترک می‌کند و در پی تحصیلات در تربیت معلم راهی گیلان می‌شود. او بعد از فارغ التحصیلی از مرکز ترتبیت معلم، به خوزستان که آن‌هم سال‌ها زیر آتش جنگ بود باز می‌گردد و به استخدام آموزش و پرورش در می‌آید. او در این دوران به تیپ زرهی ۷۲ محرم می‌پیوندند و به عنوان مدرس مشغول به خدمت می‌شود و پس از آن به معاونت تسلیحات تیپ ۶۴ الحدید منصوب می‌شود.

با اتمام جنگ ایران و عراق، محمدیان جذب بنیاد جانبازان استان خوزستان می‌شود و سال‌ها در این بنیاد خدمت می کند.

اقبال محمدیان در همه سالهای پس از جنگ سمت های اجرایی داشته است از شهرداری رامهرمز تا معاونت شهرداری اهواز و معاونت استانداری خوزستان، از او یک مدیر اجرایی شناخته شده در سطح استان ساخته است. او در مقاطعی بعنوان جدی ترین کاندیدای شهرداری اهواز، آبادان و خرمشهر نیز مطرح بوده است.

محمدیان از انتخابات مجلس هشتم، به حضور در مجلس اقبال نشان می دهد و برای ورود به مجلس تلاش می کند. او بار اول مغلوب سید ناصر موسوی می شود که برای هشت سال نمایندگی مردم رامهرمز را عهده دار بود و در مجلس هشتم نیز سابقه نمایندگی خود را به ۱۲ سال رساند. محمدیان بار دوم نیز در جریان انتخابات مجلس نهم، رقابت را به بهمنی دیگر رقیب خود واگذار کرد تا وروداش به مجلس به اعلام کاندیداتوری سه باره منجر شود. نهایتا او در انتخابات مجلس دهم با کسب ۲۵٬۴۵۵ رای معادل ۲۵٫۶۷٪ درصد کل آرا به پیروزی رسید.

اقبال محمدیان هم در انتخابات مجلس نهم و هم دهم از حمایت جبهه متحد اصولگرایی برخوردار بود هرچند همواره خود را مستقل معرفی می‌کند. او در مجلس دهم نیز اگرچه به فراکسیون مستقل‌ها پیوست ولی آشکارا در ردیف اصولگرایان قرار گرفته است.

او در مجلس دهم به کمیسیون تخصصی عمران پیوست و راهی به هیات رئیسه کمیسیون پیدا نکرد تا به‌عنوان عضو این کمیسیون فعالیت کند.

اقبال محمدیان کمتر در مسائل سیاسی و ملی اظهار نظر می کند. نطق‌ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایش بیشتر حول مسایل محلی و منطقه ای است اما آنچه بیش از همه باعث شد تا در یک‌سال گذشته مجلس دهم نامش در رسانه‌ها مطرح شود حول سه مساله بوده است:

۱- سرکشی به حوزه انتخابیه با یک خودرو لوکس آمریکایی

۲- تلاش برای گرفتن عکس سلفی با خانم موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف

۳- پیگیری نزاع محلی در حوزه انتخابیه اش

انتشار عکس خودرویی که با آن به سرکشی از حوزه انتخابیه اقدام کرده بود، نگاه‌ها را برای اولین بار متوجه اقبال محمدیان کرد. او با یک ماشین GMC تولید شرکت فورد آمریکا، به رامهرمز سفر کرده بود. البته او در مصاحبه‌ای این خودرو را متعلق به دوستانش دانسته و گفته بود: «درست است که مدل خودرویی که بنده سوار شدم بالاست ولی این خودرو در سطح استان تردد دارد و این خودرو براساس مصوبات قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

این تنها عکسی نبود که برای اقبال محمدیان دردسرساز شد، عکاسان پارلمانی در مراسم تحلیف حسن روحانی، عکسی را منتشر کردند که نشان می داد تعدادی از نمایندگان از جمله اقبال محمدیان برای گرفتن سلفی با خانم موگرینی تلاش می کند. مخاطبان این عکس را با هشتگ «سلفی حقارت» در سطح وسیعی در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

 

تلاش برای پایان دادن به ناامنی در حوزه انتخابیه

اقبال محمدیان که در جریان انتخابات مجلس دهم به مردم وعده داده بود تا در صورت پیروزی، با جمع کردن بزرگان طوایف، اتحاد و همبستگی را به رامهرمز برمی‌گرداند، در آغاز دوران نمایندگی با بالا گرفتن نزاع‌های قبیله ای و طایفه‌ای در حوزه انتخابیه و شهرهای اطراف مواجه شد، نزاعی که طی کمتر از دو سال به کشته شدن حداقل ۱۷ نفر منجر شد.

اقبال محمدیان نماینده مردم رامهرز و رامشیر در نطقی در صحن علنی مجلس خواستار اقدام مسئولان کشور برای حل اساسی درگیری طایفه‌ای در این منطقه و تشکیل جلسه فوق العاده‌ با حضور بزرگان دو طایفه و جمع آوری سلاح‌های غیرمجاز شد. او مدتی بعد در نامه ای مشترک با نماینده باغملک، به وزرای کشور و اطلاعات خواستار مداخله آنها برای پایان دادن به نزاع های طایفه ای در حوزه‌های انتخابیه شان شدند.

محمدیان در نطق‌اش و در تشریح حوادث امنیتی حوزه انتخابیه‌اش می‌گوید: «اخیرا این درگیری به شهر رامهرز کشیده شده، چند شب قبل رامهرز چهره یک شهر جنگی را به خود گرفت و صدای رگبار سلاح‌های غیرمجاز، آتش زدن منازل، منهدم کردن ترانس‌های برق و قطع آب و برق در ماه مبارک رمضان زندگی را برای مردم سخت و آرامش و امنیت منطقه را به خطر انداخت. در شب درگیری ۱۹خرداد یک نفر کشته و ۵ نفر مجروح شدند. شب حادثه استاندار، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سردار ذوالفقاری و سردار اشتری در تماس بودم و هر چند که اعزام یگان ویژه ناجا و استقرار تیم عملیاتی سپاه پاسداران آرامش را به شهر برگرداند، اما ظرفیت و امکانات موجود در استان توان حل مشکل را ندارد.»

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

اقبال محمدیان اگرچه فعالیت حرفه ای خود را با شغل معلمی آغاز کرد ولی خود زود جذب بنیاد جانبازان شد و سال‌ها در حوزه‌های مختلف اجرایی، مدیریت کرده که مهمترین آن، تا پیش از ورود به مجلس دهم به این شرح است:

  • قائم مقام و معاون اداری- مالی شهرداری اهواز
  • مدیرعامل بانک شهر استان خوزستان
  • شهردار رامهرمز
  • رئیس بنیاد جانبازان رامهرمز و مسجد سلیمان
  • معاون مسکن و عمران بنیاد جانبازان استان خوزستان
  • مدیرعامل شرکت عابد وابسته به بنیاد جانبازان استان خوزستان
  • معاون اجرایی دانشگاه پیام نور استان خوزستان
  • معلم و مدرس دانشگاه

 

زنان و جوانان

اقبال محمدیان در برنامه‌اش برای نمایندگی مردم رامهرمز از تلاش برای ارتقاء وضعیت زنان و جوانان، وعده داده بود ولی تاکنون این وعده نه در نطق هایش در مجلس دیده شده نه در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایش. او در برنامه مدونی که به مردم حوزه انتخابیه‌اش ارائه کرده بود، اولویت اولش را به جوانان اختصاص داده و مدعی شده بود رسیدگی به مسائل جوانان برای ایجاد نشاط، شادابی و امید به آینده (اشتغال، مسکن و ورزش) را در راس برنامه هایش قرار می‌دهد. اولویت پنجم او نیز به زنان اختصاص داشت با این عنوان: «حمایت از حقوق زنان و استفاده از توانمندی های بانوان در امورات اجتماعی». دفاعی از زنان در مجلس در فعالیت های این نماینده رامهرمز ثبت و ضبط نشده است.

از وضعیت خانوادگی او اطلاعات چندانی در دست نیست. در رسانه ها آمده که متاهل است و دارای سه دختر و یک پسر است.