درصحن-شوراها: روند انتخاب شهردار در شهرهای کرمان و آبادان نیز طی شد تا شاهد عبور آرام شوراها از مرحله انتخاب شهردار باشیم. در تعدادی از شهرها از جمله تبریز، اردبیل، گرگان و …اختلاف نظر اعضاء، مانع از انتخاب شهردار شده است. امروز چهارشنبه ۲۲ شهریور، محمد سام به شهرداری کرمان و حسین حمید پور به شهرداری آبادان رسید.

با رای گیری از اعضا شورای شهر و در همان مرحه اول محمد سام با کسب ۸ رای از ۱۱ رای شورای شهر به عنوان شهردار کرمان انتخاب شد. محسن پوراسماعیلی دیگر کاندید شهرداری کرمان هم ۳ رای از شورای شهر کرمان را از آن خود کرد. محمد سام پیش از این نیز به عنوان شهردار و عضو شورای اسلامی شهر کرمان مشغول به‌کار بوده است، همچنین ریاست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از دیگر مسئولیت‌های سام به شمار می‌رود.

حسین حمید پور نیز با کسب هشت رای از ۹ رای اعضای شورای شهر، به عنوان شهردار جدید شهر آبادان انتخاب شد. او از میان ۱۵ گزینه شهرداری، برگزیده شد. حمیدپور دارای مدرک تحصیلی لیسانس در رشته مهندسی عمران و فوق لیسانس مهندسی ساخت است و از سال ۸۴ تابه حال در منطقه آزاد پست های مختلفی را داشته است.

اما در اردبیل جواد زنجانی جدی ترین گزینه شهرداری، از قبول این مسوولیت انصراف داده  تا اعضاء روی سه گزینه باقی مانده به نام های حمید لطف‌اللهیان، عباس‌کریمی، سید حامد عاملی تمرکز کنند.

اعضای شورای شهر تبریز، گرگان و تعداد دیگری از شهرهای ایران هنوز به جمع بندی نرسیده و شهرداری در این شهرها توسط سرپرست تعیین شده توسط اعضای شوراها اداره می شود.