درصحن-شوراها: «مدیریت یکپارچه ی شهروند محور و مشارکتی را با استفاده از پتانسیل نهادی مدنی،NGO ها، خانه احزاب و گروه های سیاسی و اجتماعی به پیش می بریم.» لیلا دودمان عضو هیات رئیسه جدید شورای شهر شیراز با بیان این مطلب در آغاز فعالیت شورای پنجم این شهر، شورای متفاوتی نوید داد. شورایی که حق حاکمیت ملی را به رسمیت شناخته و اداره شهر را با مشارکت شهروندان ممکن می داند. آیا در عمل شورای شهر شیراز که یکپارچه در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفته می تواند این وعده را محقق سازند؟ این پرسشی است که در پایان عمر شورای پنجم می توان به آن پاسخ گفت.

لیلا دودمان کیست؟

لیلا دودمان متولد شهر استهبان از توابع استان فارس است. دودمان نام روستایی در حوالی شیراز است. لیلا دودمان تحصیلات اش را تا مقطع دکترا در رشته جامعه شناسی با گرایش اقتصادی و توسعه در دانشگاه اصفهان ادامه داده و علاوه بر فعالیت های سیاسی و اجتماعی، به تدریس در دانشگاه نیز مشغول است. «ساختار قدرت در خانواده و تاثیر آن بر مشارکت اجتماعی» عنوان مقاله لیلا دودمان است که در مقطع فوق لیسانس جامعه شناسی در دانشگاه ازاد جهرم ارائه کرده است.

لیلا دودمان از معدود زنان ایرانی است که خارج از تهران زندگی می کند ولی رابطه ای نزدیکی با یکی از بزرگترین احزاب سیاسی ایران دارد. او عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و نایب رئیس این حزب در استان فارس است. او همچنین مسوولیت بازرسی حزب را نیز برعهده دارد.

لیلا دودمان در جریان انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه نی ریز و استهبان اعلام کاندیداتوری کرد ولی صلاحیت اش از سوی شورای نگهبان رد شد تا از ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی محروم شود. او با این حال در ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان فارس، فعالیت چشمگیری داشت و برای ورود کاندیداهای اصلاح طلب به مجلس تلاش کرد. او پس از اعلام کاندیداتوری در جمع خبرنگاران می گوید: «مسیر توسعه زن و مرد نمی شناسد .زن و مرد باید در کنار هم دیگر تلاش کنند تا مسیر توسعه به خوبی پیموده شود. زنان نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و مشارکت سیاسی فعال آنها  امری است که باید به تحقق بپیوندد.»

این فعال سیاسی استان فارس، دو سال بعد از رد صلاحیت در انتخابات مجلس دهم، بار دیگر وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شد و برای ورود به شورای شهر شیراز اعلام کاندیداتوری کرد. صلاحیت او این بار تایید شد و با حمایت ائتلاف امید، وارد رقابت های انتخاباتی شد و با کسب ۹۰ هزار و ۶۲۴ رای پس از احمد رضا دستغیب بعنوان منتخب دوم مردم شیراز به شورای شهر راه یافت. در این دوره از انتخابات، علاوه بر لیلا دودمان، سولماز دهقانی دیگر زن اصلاح طلب شیراز نیز با رای مردم وارد شورای شهر شد.

او پس از ورود به شورای شیراز بعنوان منشی هیات رئیسه و رئیس کمیسیون فرهنگی شورا برگزیده شد. او در گفتگویی پس از تکیه بر کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی می گوید: «روح هنر و فرهنگ باید در کالبد شیراز دمیده شود و در ظاهر آن متجلی باشد؛ نباید سازه های غول پیکر، هویت تاریخی و فرهنگی این شهر را تحت الشعاع قرار دهند. شیراز از دیرباز دارای هویت و شخصیت فرهنگی  بوده است. بسیاری از سازه پل ها و زیرگذرها بدون در نظر گرفتن عناصر فرهنگی در دید بصری و نگاه مخاطب به وجود آمده است که این به هویت شهر شیراز آسیب می زند.»

تدریس در مدارس و اشتغال به حرفه معلمی، مهمترین سابقه کاری او پیش از ورود به شورای شهر بوده است. او از معلمان فعال در حوزه مسایل صنفی و سیاسی و عضو هیات رئیسه انجمن صنفی معلمان شیراز است. لیلا دودمان همچنین دستی در فعالیت های خیریه و انساندوستانه دارد. او در سال ۱۳۹۵ با راه اندازی مجمع خیرین شهرساز استهبان، به ریاست هیات مدیره این انجمن در آمد. هدف از تشکیل این مجمع، بهره گیری از ظرفیت خیرین در راستای توسعه فرهنگی و عمرانی شهر عنوان شده است.

فعال زنان نیستم؛ فعال سیاسی-اجتماعی هستم

لیلا دودمان با وجود تاکید بر ضرورت حمایت از حقوق زنان، نه تنها خود را فعال زنان نمی خواند بلکه این عنوان را ناصحیح می داند و می گوید: «پارادایم حاکم بر وضعیت از عنوان فعال زنان یاد می کند، که من آن را نمی پذیرم. وقتی می گوييم فعال زنان، آن را خاص می كنيم؛ چون این باعث می شود که خود به خود محدودیت را پذیرفته و فاقد بسیاری از شرایط لازم جهت حضور در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشیم؛  من قائل به این هستم که عنوان فعال سیاسی و یا اجتماعی را برای زنان باید به کار برد. به عنوان یک پژوهشگر اجتماعی لازم است نگرش و دیدگاهمان به امور از لحاظ توانمندی های زنان به عنوان توانمندی های انسانی تغيير پيدا كند تا توانمندی های جنسیتی. در واقع ما تفکیکی بین این دو از نظر جنسیت قائل نمی شویم.»

او معتقد است: «در بحث توسعه پایدار، ما نمی توانیم سهم زنان و مردان را تفکیک کنیم. منظور ما مشارکت همه آحاد جامعه در امر توسعه می باشد. اما با توجه به اینکه جامعه ایران جامعه ای طبقاتی و قشر بندی شده است، لذا در واقع تفاوت جنسیتی بین زن و مرد خود را بيشتر جلوه می دهد.»

لیلا دودمان زنان را اولین قربانیان آسیب های اجتماعی می داند و می گوید: «زنانه شدن ایدز، زنانه شدن اعتیاد، معضل بیکاری و افزایش زنان سرپرست خانوار که به دنبال آن زنانه شدن فقر را به دنبال داشته است؛ اقتصا می کند تا مسائل زنان در اولویت قرار گیرد تا سرعت رشد آسیب های اجتماعی کنترل شود.»

لیلا دودمان در همایش نقش مدیریت زنان نیز بر  ضرورت تغییر قوانین با هدف برابری و عدالت جنسیتی تاکید می کند. او پس از ورود به شورای شهر شیراز در اردوی تیم ملی کاراته دختران حاضر می شود و با حمایت از زنان ورزشکار می گوید: «اگر جامعه از زنان غافل بماند و برای آنها امكاناتی در حد توانائی فراهم نكند ضررهای غیر قابل جبران دامنگیر جامعه خواهد شد.»

اطلاعاتی از وضعیت خانوادگی و روابط فامیلی اش در فضای آنلاین موجود نیست.