درصحن-شوراها: اعضای شوراها، هفته دوم شهریور را پرخبر پشت سرگذاشتند ولی مهمترین خبری که از دل شوراها و شهرداری بیرون آمد، خبر بازداشت نزدیک ترین فرد، در مجموعه شهرداری تهران به محمد باقر قالیباف بود. عیسی شریفی که در طول ۱۲ سال، شهرداری قالیباف، کنارش بود و بر کرسی قائم مقامی شهرداری تکیه زده بود، کمتر از دو هفته از پایان ماموریت قالیباف به اتهام مالی بازداشت و روانه زندان شد درست مثل معاونین محمود احمدی نژاد (رحیمی و بقایی) که با اتمام عمر دولت احمدی نژاد راهی زندان شدند.

محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه خبر بازداشت عیسی شریفی و اتهام او را تایید کرد ولی وارد جزئیات اتهام اش نشد تا مدیرکل حراست شهرداری تهران، اتهام شریفی را غیر مرتبط با ماموریت اش در شهرداری تهران توصیف کند. مدیرکل حراست شهرداری می گوید: «بازداشت عیسی شریفی، معاون سابق شهرداری تهران ارتباطی با مسئولیت نامبرده در سازمان مذکور ندارد. تا به حال پرونده تخلفی از ایشان در حراست شهرداری وجود نداشته و از رسانه ها خواهشمندم مطابق قانون و تا زمان اظهار نظر رسمی مقامات قضایی از گمانه زنی ها خودداری کنند.» فعلا آنچه به وقوع پیوسته بازداشت قائم مقام شهرداری به اتهام مالی است. هنوز شورای پنجم شهر تهران و مجلس دهم تحقیق و تفحص از شهرداری را انجام نداده اند که با انجام آن میزان سلامت مالی شهردار و معاونین اش روشن خواهد شد.

تخلفات مالی در ستاد اربعین شهرداری تهران

واگذاری متخلفانه املاک نجومی به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله پرونده های فساد مالی شهرداری تهران در دوران مسولیت محمد باقر قالیباف بود که بسیار پرسر و صدا شد. اما این، همه تخلفات شهرداری تهران نبود. این هفته اعضای شورای پنجم شهر تهران پس از استماع گزارش ستاد برگزاری مراسم اربعین، پرده از تخلفات مالی این ستاد برداشتند.

حجت نظری عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای تهران در واکنش به گزارش مجتبی عبدالهی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران به ساخت مدرسه در عراق از محل بودجه شهرداری تهران اشاره کرد و پرسید: «از آنجایی که ما در کشور خود با معضل مدارس مواجه هستیم آیا ساخت به مدرسه عراق جزو وظایف ما محسوب می‌شد؟»

افشین حبیب زاده عضو دیگر شورای شهر نیز به گزارش مالی این ستاد در سال 94 اشاره کرد و گفت: «در سال 94 بر اساس مصوبه این ستاد باید پنج میلیارد تومان هزینه می‌شد اما شما 15 میلیارد تومان هزینه کردید بر اساس شنیده‌ها نیز هزینه‌های این ستاد در سال 95 ، 34 میلیارد تومان بوده است، سوال این است که چرا میان هزینه‌های آزاد و بودجه‌های مصوب که پنج میلیارد تومان است این قدر فاصله وجود دارد.؟»

حسن رسولی دیگر عضو شورا نیز به تخلف دیگری اشاره کرد و گفت: «بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده سال گذشته هزینه واقعی که این ستاد متحمل شده است چهل میلیارد تومان بوده و مشخص نیست این هزینه چه مقدار جاری و چه مقدار به صورت تملک دارایی بوده است من از فرماندار تهران تعجب می‌کنم که چرا با وجود تناقض‌ها و مغایرت‌های موجود در این مصوبه آن را تایید کرده است در حالی که فرماندار مشهد به مصوبه این چنینی در شهرداری شهر مشهد به حق اعتراض کرد.»

سوگند شهردار، ابتکار شورای پنجم تهران

محمد علی نجفی شهردار منتخب تهران، این هفته به شورای شهر فراخوانده شد تا مراسم سوگند را به جا آورد. تاکنون سابقه نداشته که شهردار تهران در برابر اعضای شورای شهر سوگند بخورد. رئیس جمهور در برابر نمایندگان مردم و اعضای هیات رئیسه و نمایندگان مجلس در برابر مردم سوگند می خورند که به وظایف قانونی عمل کنند ولی در هیچ قانونی به سوگند شهرداری اشاره نشده است. این ابتکاری است که شورای شهر تهران برای گرفتن تضمین اخلاقی از شهردار تهران اجرا کرده و هنوز خبری از سایر شوراهای شهر مبنی بر تقلید از این اقدام شورای تهران منتشر نشده است.

محمد علی نجفی شهردار تهران در حال قرائت متن سوگندنامه در صحن شورای شهر

در متن سوگندنامه شهردار تهران آمده است: «بر شفافیت در اقدامات، پاسخگویی به افکار عمومی و توجه به جریان آزاد اطلاعات اهتمام ورزیده و ارتقاء جایگاه شورا اجرای کامل مصوبات قانونی و پذیرش نظارت جامعه آن را نصب‌العین قرار دهم و عدالت در توزیع منابع، رعایت صرفه و صلاح جامعه و مبارزه با فساد و خودکامگی را سرلوحه فعالیت‌های خود و همکارانم قرار دهم.»

نجفی پس از ادای سوگند، چهار نفر از معاونین خود را رسما منصوب کرد تا تیم مدیریتی او کنترل شهر را در اختیار بگیرند. اما این انتصابات بلافاصله با واکنش برخی از اعضای شورای شهر مواجه شد. حجت نظری با بیان اینکه شهردار با اعضای شورا مشورت نکرده به بند چهارم سوگندنامه اشاره کرد که به نظارت جامع شورا اشاره دارد. او می گوید: «ایشان به سوگندنامه قسم خوردند و باید به نمایندگان مردم درباره انتخاب معاونان بها دهند. شهردار باید قبل از انتخاب معاونان امور را به نمایندگان اطلاع دهند و اعضای شورا نباید برای مشورت دادن به ایشان وقت بگیرند.»

حضور شهردار در جلسات هیات دولت

اما خبر مهم دیگر این هفته را باید حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت با موافقت حسن روحانی عنوان کرد. شهردار تهران پیش از این نیز عضو ثابت هیات دولت بود ولی با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در شهرداری تهران و رابطه نه چندان خوب اش با دولت خاتمی سبب شد تا دیگر شهردار تهران به جلسات هیات دولت دعوت نشود.

پرهیز دولت از دعوت شهردار به جلسات هیات دولت البته محدود به دولت خاتمی نماند و پس از آن به مدت ۱۴ سال شهردار در جلسات هیات دولت شرکت نکرد تا بار دیگر حسن روحانی این قفل را بشکند و راه را برای ورود نجفی به هیات دولت باز کند.

محمد علی نجفی شهردار تهران پس از اولین حضور در هیات دولت به عنوان شهردار تهران گفت: «حضور بنده در جلسات هیات دولت منجر به آن خواهد شد که این هماهنگی‌ها و هم‌افزایی‌ها بدون واسطه، با سرعت و به بهترین نحو انجام شود و امیدواریم هم کارهای شهرداری بهتر انجام شود و هم آنچه به خدمات‌رسانی دولت در شهرها مربوط است، به بهترین شکل اجرایی شود.»

حضور نجفی در وزرشگاه آزادی و تقاضای وزیر ورزش

محمد علی نجفی شهردار تهران روز سه شنبه با حضور در ورزشگاه آزادی،  در کنار وزیر ورزش، به تماشای بازی تیم ملی ایران و سوریه نشست. به نوشته رسانه ها، مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان از شهردار تهران درخواست کرده برای مسقف کردن استادیوم آزادى و تکمیل ورزشگاه ٤٠ هزار نفرى زنان با این وزارتخانه همکاری کند. نجفی هنوز به این تقاضا پاسخ مثبت نداده ولی حضورش در ورزشگاه آزادی نشان می دهد که به ورزش نگاه ویژه دارد.

دردسرهای انتخاب شهردار

با گذشت دو هفته از شروع به کار رسمی شوراها در سراسر کشور، انتخاب شهردار در تعدادی از شهرها به محل اختلاف میان اعضای شوراها تبدیل شده و به نظر می رسد پیدا کردن سکاندار برای شهرداری برای همه شوراها، چندان آسان نیست. تبریز مهمترین کلان شهری است که هنوز شهردار ندارد و آخرین جلسه رسمی انتخاب شهردار با غیبت اکثریت اعضاء ملغی شد. شکور اکبرنژاد رئیس شورای تبریز معتقد است اصلاح طلبان شورای تبریز عدد کافی برای انتخاب شهردار دارا هستند ولی در پی آنند تا شهرداری برگزینند که از بیشترین اجماع اعضاء برخوردار باشد. اصلاح طلبان ۸ کرسی از ۱۳ کرسی شورای تبریز را در اختیار دارند.

اعضای شورای شهر کرمانشاه نیز در انتخاب شهردار به مشکل برخورده اند. رسول آزادی رئیس شورای شهر کرمانشاه البته وعده داده تا طی یک هفته آینده شهردار جدید این شهر انتخاب شود. او گفته: «اعضای شورا نمایندگان مردم هستند و باید برای انتخاب شهردار تحقیق و تفحص لازم را داشته باشند.»

تصمیم شورای گرگان به خاتمه دادن به شهرداری صادقلو، نیز شورای این شهر را با چالش مواجه کرده است چراکه بسیاری از مردم گرگان، علاقمند به تداوم شهرداری صادقلو هستند. اختلاف نظر اعضای شورای شهر گرگان، فرماندار این شهر را به مداخله برای پایان دادن به چالش ها وادار کرده است. او در جلسه ای با اعضای شورا خواستار همبستگی برای توسعه شهر شده است. حسین ربیعی سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان با بیان اینکه این جلسه با موضوع ایجاد وحدت و همدلی و پایان هرگونه اختلاف و دودستگی در فرمانداری گرگان برگزار شد، گفته: «تمامی اعضای شورای اسلامی شهر گرگان قول دادند که در کنار هم و به دور از اختلاف‌ها در راستای توسعه شهر گام بردارند.»

اعضای شورای پنجم سنندج اما بالاخره شهردار جدید این شهر را از میان هوشنگ دباغ، حشمت‌الله صیدی، کیومرث ایراندوست، فرزین رحیمی، محمد کریم‌اسدبیگی و کیومرث حبیبی برگزیدند. آنها روز ۱۶ شهریور رای خود را به نام حشمت اله صیدی در صندوق ها ریختند تا او سکاندار شهرداری سنندج شود.

مطابق قانون شوراها، حکم شهردار انتخابی باید توسط استانداری ها صادر و چناچه میان دولت و شوراها در انتخاب شهردار گره ای ایجاد شود، شورای حل اختلاف مرجع رسیدگی خواهد بود. اما آنچه فعلا در برخی از شهرها رخ داده اختلاف نظر میان شورا و دولت نیست، بلکه اختلاف میان اعضاست که نمی توانند روی شخص خاصی برای شهرداری اجماع کنند.