مهشيد ستوده/ اين‌بار بادهاي موافق با «حلقه نه» در مجلس نوزيدند. هواي مجلس شبيه حداقل شش ماه پيش نيست كه «حلقه نه» قدرت داشت. آنها كه در شش ماه گذشته به وزراي پيشنهادي نه مي‌گفتند و استيضاح مديريت مي‌كردند و تذكر پشت تذكر ديگر رمق گذشته را ندارند. مجلس ديروز به جبهه پايداري نه گفت. حالا انگار طيف اصولگرايان نزديك به لاريجاني باز دارند از جا بلند مي‌شوند. ديروز هر چقدر هم كه سوال‌كنندگان نزديك به جبهه پايداري فيلم دردناك نشان دادند تا احساسات نمايندگان را برانگيزند، هرچقدر هم كه نمودار نشان دادند و اسلايد رو كردند اما باز هم افاقه نكرد. همان‌طور كه طرح سه فوريتي توفيق نيافت، حالا ديگر در بي‌رمقي حلقه نه سوال از وزرا هم زياد توفيق نمي‌يابد. سوال‌كنندگان مي‌گفتند كه در قيامت بايد جواب داشته باشند و درخواست به راي گذاشتن سوال را مي‌كردند، با اين همه نمايندگان از پاسخ‌هاي هر دو وزير قانع شدند تا جلسه روز گذشته مجلس شوراي اسلامي يك خروجي جالب داشته باشد و آن هم تغيير صف‌بندي‌ها باشد؛ تغييرشان در روزهايي كه به انتخابات هيات رييسه آخرين سال كاري مجلس نزديك مي‌شويم و انتخابات مجلس دهم بيش از اندازه مهم است. اعضاي فراكسيون رهروان ولايت حالا دارند منسجم‌تر عمل مي‌كنند. اصولگرايان ميانه‌رويي كه چندي بود زير سايه «حلقه نه » قرار گرفته بودند در مسير جديدي جلو مي‌روند. ليست سوال‌كنندگان جلسه ديروز كه قرائت شد همه‌چيز از يك برنامه‌ريزي محكم حكايت داشت. حسين طلا عضو جبهه پايداري از وزير كار سوال پرسيده بود و مهدي كوچك زاده، حميد رسايي و علي اصغر زارعي ديگر اعضاي اين جبهه از وزير مسكن و شهرسازي. از همان ابتدا معلوم بود كه برگزاري دو سوال از دو وزير در يك روز آن هم از سوي منتقدان اصلي دولت نبايد نتيجه آنچنان مطلوبي داشته باشد. اما اين‌بار نتيجه برعكس شد. هرچند سوال‌كنندگان قانع نشدند اما مجلس از هر دو وزير قانع شد و آنقدر «اين قانع شدن‌ها» پس از «آن قانع نشدن‌ها» عجيب بود كه محمدرضا باهنر به كنايه گفت كه مجلس امروز رويكرد مثبتي داشته است. رويكرد مثبت مجلس اما گويا بيشتر از جلسه صبح‌شان نشات گرفته بود؛ جلسه فراكسيون رهروان ولايت كه گويا تعيين‌كننده استراتژي فراكسيون قوي مجلس بود.

106181_orig

اقناع اولي در انتظار
علي ربيعي اما از آنهايي است كه اين روزها منتقدان زيادي در مجلس دارد. منتقداني كه طرح استيضاح او را هم آماده كرده‌اند. وزير كار كه ديروز ابتدا به دادگاه رفته و بعد به مجلس آمده بود براي عدم ارسال بازرس به معادن به مجلس احضار شده بود. سوالي كه حسين طلا، عضو كميسيون اجتماعي و نماينده تهران كه از اعضاي جبهه پايداري هم بود پاييز سال گذشته از وزير كار پرسيده بود و از پاسخ‌هاي وزير در كميسيون اجتماعي قانع نشده بود. حالا در صحن علني، حسين طلا كه از چهره‌هاي معتدل‌تر جبهه پايداري است با آمار و ارقام شروع كرد و گفت: « بر اساس آخرين آمار ارديبهشت ماه سال ٩٤ كه از سوي سازمان پزشكي قانوني كشور در سال ٩٣ منتشر شده ٣٠ هزار و ٣٠ مصدوم حوادث كار به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كردند كه اين آمار در مقايسه با سال قبل ٢/٧ درصد افزايش داشته است؛ يعني روزانه ٨٢ نفر از كارگران دچار حوادث شده‌اند و همچنين در اين سال ١٨٩١ نفر در اثر حوادث ناشي از كار جان خود را از دست داده‌اند.» نماينده مردم تهران در ادامه با انتقاد از اينكه آمار ارايه شده از سوي وزارت كار درباره تعداد جان‌باختگان حوادث ناشي از كار با آمار ارايه شده از سوي پزشكي قانوني متفاوت است، گفت: دليل اين تناقض آماري مي‌تواند زنگ هشداري باشد براي بازار كار غيررسمي كه به دليل تحت پوشش نبودن بيمه تامين اجتماعي در گزارشات آماري بازرسان وزارت كار گنجانده نمي‌شود و طبعا در بازرسي‌ها كمتر مورد نظارت قرار مي‌گيرد. از طرفي كمبود تعداد بازرسان كار به ازاي تعداد بيمه‌شدگان يكي از عواملي است كه از ميزان نظارت مستمر مي‌كاهد. اما اين همه ماجرا نبود. مجلس كه در اين سال‌ها از ابتكار نشان دادن فيلم بسيار استقبال كرده است در اين جلسه هم به سراغ انتشار تصاوير دردناك از معدنكاران رفت. با اين حال وزير كار هم پاسخ‌هاي خودش را در مورد اين سوال داشت و گفت: «بر اساس گزارش سازمان نظام پزشكي طي ٩ ماه سال جاري آمار حوادث ناشي از كار نسبت به مدت مشابه سال ٩٣، ٣/٤ درصد كاهش يافته است. همچنين معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده است حوادث ناشي از كار در طي دوره مشابه سال جاري نسبت به گذشته ٤٠ درصد كاهش يافته است. ما در سه بخش آماده‌سازي، تجهيزات ايمني و ماشين‌آلات تفاهم‌نامه امضا كرده‌ايم. » سوال از وزير كار اما از همان ابتدا نتيجه‌اش معلوم بود و هرچند كه حسين طلا قانع نشد اما مجلس از آن قانع شد. نمايندگان با ١١٤ راي موافق، ٨٤ راي مخالف و ٨ راي ممتنع پاسخ‌هاي وزير كار را قانع‌كننده دانستند.

اقناع دومي دور از انتظار
هرچند كه اقناع اول نمايندگان و رويكرد منفي برخي آنان نسبت به عباس آخوندي وضعيت را كمي قابل پيش‌بيني كرده بود اما سوال از وزير مسكن و شهرسازي هيجان بيشتري داشت. اسم سوال‌كنندگان به اندازه كافي به سوال هيجان مي‌داد. سوال در مورد تعلل اين دولت در برابر پروژه مسكن مهر كه طرح دولت قبل بود و منتقدان بسيار خود را داشت بود. حميد رسايي به نمايندگي از سوال‌كنندگان صحبت مي‌كرد. او كه ارديبهشت ماه سال گذشته هم همين سوال را از وزير مسكن پرسيده بود از همه‌چيز گفت. از وزير بارها پرسيد تا بگويد كجا زندگي مي‌كند؟ تاكيد كرد كه آخوندي تنها با هشت راي اضافه وزير شده و خلف وعده كرده است. عباس آخوندي اما حرف‌هاي ديگري داشت. تا آمد تاكيد كرد كه پيشرفت پروژه مسكن مهر در همين يك سال و نيم دو برابر پنج سال دولتي بوده است كه سوال‌كنندگان سنگ آن را به سينه مي‌زدند. آخوندي گله داشت. بارها گله كرد و هشدار داد كه شانه‌اش زير بار طرحي است كه انجامش سخت است و نمايندگان به جاي ياري مدام از او سوال مي‌كنند. سند و مدرك آورد كه يك قران از پول مردم متقاضي مسكن مهر خرج كار ديگري نشده است. حميد رسايي اما فيلم‌ها و صوت‌ها را براي قسمت دوم حرف‌هايش نگه داشته بود. به اتاق فرمان دستور داد تا از مسكن مهر‌هايي كه از دولت قبل شروع شده بود و ناتمام مانده بود سند رو كند. به سراغ حرف‌هاي وزير در جلسه راي اعتماد هم رفت. مي‌گفت كه وزير مسكن گفته كه طرح مسكن مهر طرح مزخرفي است اما كلمه «مزخرف» در هيچ كدام از صداها و فيلم‌ها ديده نمي‌شد كه هيچ صداي وزير را هم درآورد تا منبع اين كلمه را از سوال‌كنندگان بخواهد. منبعي كه باز هم رو نشد. فيلم‌ها و صداها كه ته كشيد رسايي اعلام كرد كه از پاسخ‌هاي وزير مسكن قانع نشده و براي آنكه در روز قيامت جواب داشته باشد درخواست راي‌گيري دارد. راي‌گيري‌اي كه نتيجه‌اش آن چيزي نشد كه سوال‌كنندگان مي‌خواستند و گويا ١٠٧ نماينده پاسخ‌هاي وزير مسكن را براي پاسخگويي در قيامت كافي مي‌دانستند. تا دو وزير دولت كه هر دو روي تيغ استيضاح هم قدم مي‌زنند در مرحله سوال هم نمايندگان مجلس را قانع كنند و جلوي دومينوي دريافت كارت زرد هيات دولت را بگيرند.

 

پنج نماینده مجلس از پاسخ‌های ظریف قانع نشدند

گروه سياسي| با وجود آنكه روز گذشته دو وزير توانستند در صحن علني مجلس از نمايندگان راي به قانع شدن بگيرند اما پنج نماينده ديگر نزديك به جبهه پايداري در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي از پاسخ هاي محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كه اين روزها در سيبل سوالات متعدد است قانع نشدند و اين سوال را به صحن علني مجلس ارجاع دادند و بنابراين در آينده نزديك جواد ظريف بايد به صحن علني مجلس جهت پاسخگويي بيايد.وزیر امور خارجه کشورمان برای پاسخگویی به سوالات برخی نمایندگان در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شد. به گزارش ایسنا، عباسعلی منصوری آرانی از حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست ديروز کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس خبر داد و گفت: ظریف برای پاسخگویی به سوالات چند تن از نمایندگان مجلس در نشست امروز این کمیسیون حاضر شد. وی ادامه داد: محورهای سوالات نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه به دو بخش عملکرد وزارت امور خارجه و مذاکرات هسته‌ای تقسیم می‌شد که وزیر امور خارجه به تمام سوالات به صورت تک‌تک پاسخ داد. نماینده مردم کاشان در مجلس همچنین اظهار کرد: در نهایت قاضی‌پور و فولادگر از پاسخ‌های وزیر درباره عملکرد وزارت خارجه قانع شدند و نمایندگان سوال کننده به‌ویژه کریمی‌قدوسی، رسایی، قاسم جعفری، زارعی، مقتدایی از پاسخ‌های وزیر درباره مذاکرات هسته‌ای به‌ویژه مساله علت عدم انتشار فک شیت ایرانی و علت کوتاه آمدن تیم مذاکره‌کننده در برابر خواسته‌های کشورهای غربی قانع نشده و سوالات مربوط به صحن علنی مجلس ارجاع شد.