درصحن: اولین گام عملی مشهود در جهت رفع حصر رهبران جنبش سبز را سه نماینده مجلس دهم برداشتند. غلامرضا حیدری و هاشم زایی نمایندگان تهران و میرزایی نکو نماینده دماوند، سه نماینده ای بودند که در بیمارستان محل بستری شدن مهدی کروبی حاضر شدند و برای ملاقات با او کوشیدند. این ملاقات اگرچه محقق نشد و آنها تنها توانستند با همسر وی «فاطمه کروبی» دیدار کنند ولی موفق شدند علنی و آشکارا قبح حمایت از رهبران جنبش سبز در مجلس ایران را بشکنند و مقدمات گام‌های عملی بعدی را سامان دهند. غلامرضا حیدری پیش از این نیز در نطقی در صحن علنی مجلس رسما خواستار رفع حصر و آزادی رهبران محصور جنبش سبز شده بود.

 

غلامرضا حیدری کیست؟

غلامرضا حیدری در سال ۱۳۳۴ در شهر چالوس متولد شد ولی اصالتا او تفرشی است. حیدری تا کلاس یازدهم در چالوس به تحصیل ادامه داد ولی برای پایان تحصیلات خود در مقطع متوسطه راهی تهران شد تا دیپلم اش را در دبیرستان دکتر هشترودی پایتخت اخذ کند.

حیدری پس از دریافت دیپلم موفق به ورود به دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر) شد تا مدرک مهندسی‌اش را در رشته برق دریافت کند. تحصیلات او در مقطع کارشناسی، به دلیل تقارن آن با انقلاب ۵۷ کمی به درازا کشید تا اینکه او در سال ۱۳۵۹ از دانشگاه پلی تکنیک فارغ التحصیل شد. او سال‌ها بعد تحصیلات‌اش را تا مقطع دکترا در رشته مدیریت دنبال کرد.

حیدری برای گذران خدمت سربازی که با جنگ ایران و عراق متقارن شده بود، راهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و در مجله «پیام انقلاب» شروع به کار کرد. مجله‌ای که با ۳۰۰ هزار نسخه چاپی، در سال‌‌های اولیه بعد از انقلاب می‌کوشید، بر فضای فکری جامعه ایران اثرگذار باشد.

 

الحاق به صف مبارزان انقلاب ۵۷

غلامرضا حیدری در بیان خاطرات خود آشنایی اش با آیت الله خمینی در سال ۴۲ را این گونه شرح می‌دهد: «پانزده خرداد 42 کلاس دوم ابتدایی بودم (متولد سال 34) که با پدرم به تفرش رفتیم و در راه برگشت از قم وقتی به میدان آهنچی رسیدیم دیدیم که خیلی خلوت و شهر به هم ریخته است و گفتند آقای خمینی را بردند و مردم هم اعتراض کردند. این هم یادم است که یک جیپ ارتش داشت می‌سوخت. ما برای زیارت به حرم حضرت معصومه (ع) و بعد سمت پل آهنچی رفتیم و وقتی به تهران رسیدیم گفتند حکومت نظامی است.» او اینگونه با نام آیت الله خمینی آشنا می شود.

با ورود به دانشگاه پلی تکنیک، زندگی سیاسی حیدری آغاز می شود. او در دانشگاه و از طریق دوستان با انتشارات بعثت که توسط فخرالدین حجازی از انقلابیون شناخته شده آن زمان بنیان‌گذاری شده بود، آشنا می‌شود و در محور فعالیت‌های دانشجویان انقلابی قرار می‌گیرد. حیدری در خصوص فعالیت‌های خود در انتشارات بعثت می‌گوید: «کتاب ولایت فقیه و اعلامیه‌ها و نوارهای امام را در سطح وسیع تکثیر و توزیع می‌کردیم.»

 

حضور در مناطق جنگی

غلامرضا حیدری که با فارغ التحصیلی و جهت انجام خدمت سربازی به سپاه پاسداران ملحق شده بود، جذب مجله پیام انقلاب سپاه می‌شود و به نگارش مقاله و ترویج ایدئولوژی انقلاب مشغول می‌شود و کمتر مجال حضور در جبهه‌های جنگ را پیدا می‌کند با این وجود او در دو عملیات نظامی در جنگ ایران و عراق حضور داشته است. او در بیان چگونگی حضورش در جبهه‌ها می‌گوید: «آن موقع ما خیلی اصرار داشتیم که به جبهه برویم و اجازه نمی‌دادند من خودم بعد از کلی خواهش و تمنا به اندازه دو ماه مطلبم را آماده کردم و تحویل دادم در عملیات طریق القدس رفتم و نامه‌ای به همسرم از جبهه‌های نبرد را در عملیات طریق القدس نوشتم که آن موقع اکثر رسانه های عمومی آن را چاپ کردند و صدا و سیما آن را خواند. در عملیات فتح المبین هم نامه‌ای به مادرم از جبهه‌های نبرد را برای تهییج جوانان به حضور در جبهه‌ها نوشتم که بعدا انتشارات سپاه آن در قالب یک کتابچه چاپ کرد.»

 

نمایندگی مردم تفرش در مجلس دوم و سوم

غلامرضا حیدری اولین بار در جریان انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی، برای نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تفرش و آشتیان اعلام کاندیداتوری می‌کند و موفق می شود با کسب آراء لازم، راهی مجلس شود. حیدری با ورود به مجلس دوم، به هیات رئیسه راه می‌یابد. او در این مجلس به عضویت فراکسیون طیف چپ مذهبیون به رهبری مهدی کروبی، در می آید.

او چهار سال بعد و در حالی‌که جنگ ایران و عراق و عمر آیت الله خمینی به روزهای پایانی خود نزدیک شده بود برای بار دوم موفق می‌شود به مجلس راه یابد. حیدری در مجلس سوم به ریاست کمیسیون نیرو، مخابرات و انرژی اتمی منصوب می شود.

حیدری پس از مجلس سوم برای سالهای متمادی در وزارت نیرو و دانشگاه شهید عباسپور متعلق به این وزارتخانه مشغول می‌شود. او در سال ۱۳۹۴ برای سومین بار جهت حضور در مجلس دهم اعلام کاندیداتوری می‌کند و با حمایت ائتلاف امید از حوزه انتخابیه تهران، راهی مجلس می‌شود تا سومین حضورش در مجلس را تجربه کند. غلامرضا حیدری در مجلس دهم به عضویت کمیسیون برنامه و بودجه و فراکسیون امید در می آید.

 

سوابق اجرایی و مدیریتی

غلامرضا حیدری علاوه بر نمایندگی مجلس، سابقه ای طولانی در وزارت نیرو دارد و در سمت های مختلف فعالیت کرده که مهمترین آنها به این شرح است:

  • سرپرست معاونت سازندگی و آموزش وزارت نیرو
  • نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس دوم و سوم
  • عضو هیات رئیسه مجلس دوم
  • رئیس کمیسیون نیرو، مخابرات و انرژی هسته ای مجلس سوم
  • مشاور وزیر نیرو در دولت اول هاشمی رفسنجانی
  • رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت هلدینگ ساتکاپ
  • عضو هیات علمی دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) متعلق به وزارت نیرو
  • مدیر گروه مدیریت و علوم اجتماعی پژوهشگاه وزارت نیرو

 

تلاش برای رفع حصر رهبران جنبش سبز

غلامرضا حیدری از جمله نمایندگان مدافع رفع حصر رهبران جنبش سبز در مجلس دهم است. او از جمله اولین نمایندگان این مجلس بود که در نطقی رسما خواستار پایان یافتن حصر رهبران جنبش سبز شد. غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران، در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ مجلس، از رئیس‌جمهور خواست که از آیت الله خامنه‌ای، رفع حصر آقایان کروبی، موسوی، خانم رهنورد و ممنوع التصویری محمد خاتمی را تقاضا کند.

او در هر مصاحبه و سخنرانی از ضرورت رفع حصر سخن می‌گوید. او در یکی از این مصاحبه‌ها می گوید: «واقعا نمی‌شود؛ یا نمی‌شود که ما بخواهیم به جرم داشتن عقیده کسی را محاکمه کنیم. برای همین قانون اساسی ما تفتیش عقاید را ممنوع کرده است مشروح مذاکرات قانون اساسی را بخوانید، این‌ها در قانون اساسی خط قرمزهای نظام بوده است. من دوست ندارم چنین حرف هایی را بزنم ولی در قضیه دور زدن تحریم‌ها «کاسبان تحریم» یا در قضایای سال 88 از تریبون‌های رسمی «کاسبان فتنه» به کار رفت. من دوست ندارم این تعابیر را به کار ببرم ولی خدا نکند که اینها بخواهد ذره‌ای واقعیت داشته باشد. اینها واقعا سم است و اگر خدای ناکرده وجود داشته باشد خود به خود مخل برقراری گفت و گوی ملی هستند.»

غلامرضا حیدری عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس دهم است. او در خصوص فعالیت‌های این کمیته می‌گوید: «اولین تلاش این کمیته تقاضا از علی لاریجانی رئیس مجلس برای قبول مسوولیت پیگیری رفع حصر است. کمیته این تقاضا را در دیداری رسمی به اطلاع رئیس مجلس رساندیم و ایشان قول مساعد دادند که موضوع رفع حصر را به جد پیگیری کنند.»

 

اعتراض به نقض حقوق بشر

غلامرضا حیدری را باید از معدود نمایندگان پیگیر مساله نقض حقوق بشر در مجلس دهم معرفی کرد. او بارها به نقض حقوق بشر اعتراض کرده و خواستار رعایت حقوق شهروندان است. او علاوه بر پیگیری مستمر رفع حصر رهبران جنبش سبز بر پایان دادن به برخوردهای امنیتی با روزنامه نگاران تاکید دارد. او در صحن علنی مجلس در تذکری به وزرای اطلاعات و فرهنگ خواستار جلوگیری از برخوردهای امنیتی با روزنامه نگاران شده و آنها را از مظلوم ترین اقشار جامعه معرفی می کند.

حیدری به همراه چهار نماینده دیگر در سوالی از وزیر اطلاعات خواستار روشن شدن دلایل بازداشت مدیران شبکه های تلگرامی می‌شود. علی مطهری، مصطفی کواکبیان، محمود صادقی و علیرضا رحیمی چهار نماینده دیگر تهران هستند که به همراه غلامرضا حیدری، وزیر اطلاعات را به دلیل دستگیری مدیران شبکه‌های تلگرامی به مجلس احضار کردند.

غلامرضا حیدری به کشته شدن کودکی به نام بنیتا اینگونه واکنش نشان می‌دهد: «واقعه تلخ مرگ بنیتا،‌ دختربچه هشت ماهه با توصیفی که از اعترافات متهمین به دست آمده دل هر انسانی را به درد می‌آورد اما برای اینکه هر بار غمی عمومی، احساسات جامعه را جریحه‌دار نکند و انبوهی از اندوه و افسردگی و یأس از اصلاح بر جامعه حکمفرما نشود. باید بدون مچ‌گیری و متهم کردن افراد و سیاسی کردن عملکرد نهادها به اصلاح‌ روش‌ها و قوانین پرداخت. از جمله پاسخ به این سوال که چگونه افرادی مانند قاتل آتنا و قاتل بنیتا با شکایات متعدد و سوء سابقه، نظارت مستمر و مداوم نمی‌شدند و با چه استدلالی با اخذ وثیقه آزاد بودند؟ باید مسئولان نسبت به واکنش افکارعمومی احساس مسئولیت کنند و اگر قانون مشکل دارد قانون را اصلاح کنیم، اگر قضات و افراد قضایی نیاز به آموزش‌های اجتماعی دارند، انجام شود و اگر نیرو و سازوکار برای کنترل مجرمین و پایش آنها نیست از تکنولوژی و تجارب دیگران استفاده شود.»

 

خانواده

غلامرضا حیدری در خانواده ای مذهبی رشد کرده است. اطلاعات چندانی از خانواده پدری و همسرش در دست نیست اما پسرش در فضای مطبوعاتی چهره‌ای شناخته شده است. هادی حیدری کارتونیست شناخته شده مطبوعات اصلاح طلب پسر اوست که مدتی نیز در بازداشت بود. هادی حیدری همچنین داماد دکتر صادق آئینه وند استاد تاریخ اسلام دانشگاه و رئیس سابق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.