درصحن: تشدید بیماری مهدی کروبی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و از رهبران درحصر جنبش سبز و تلاش برخی از نمایندگان مجلس، برای ملاقات با وی که می توانست به «رفع حصر» نام گیرد، مهمترین رویداد مرتبط با مجلس شورای اسلامی در دومین هفته مرداد ماه ۱۳۹۶ بود. هفته ای که گذشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی دومین هفته از تعطیلات تابستانی را پشت سرگذاشتند. در این هفته تعدادی از نمایندگان با مراجعه به بیمارستان محل بستری شدن مهدی کروبی، تلاش کردند با وی ملاقات کنند ولی ماموران امنیتی و قضایی، مانع این دیدارها شدند تا حصر پابرجا بماند.

حضور نمایندگان در بیمارستان با مراجعه حیدری، هاشم زایی از نمایندگان تهران و میرزایی نیکو نماینده دماوند و دو نماینده سابق مجلس به نام های راستی و شجاعیان نمایندگان دوره دوم و سوم مجلس، کلید خورد. آنها با حضور در بیمارستان با همسر مهدی کروبی و پزشک معالج وی دیدار و در جریان وضعیت سلامتی وی قرار گرفتند.

با انتشار این خبر نمایندگان دیگری نیز در بیمارستان حاضر شدند. محمد کاظمی نماینده ملایر و سه نماینده زن مجلس از جمله نمایندگانی بودند که به ملاقات مهدی کروبی شتافتند. محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، پس از خروج از بیمارستان ابراز امیدواری کرده که حسن روحانی برای تقویت وحدت ملی که در مراسم تنفیذ مورد تاکید رهبر ایران قرار گرفته، برای رفع حصر کاری انجام دهد.

مهدی کروبی از بیماری قلبی رنج می برد. فاطمه کروبی در دیدار با نمایندگان زن مجلس، وضعیت سلامتی همسرش را نگران کننده خوانده است. پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان، به همراه طیبه سیاووشی و فاطمه سعیدی به ملاقات مهدی کروبی رفته اند.

نگرانی از ترکیب کابینه

با پایان یافتن عمر دولت اول حسن روحانی و در آستانه ارائه فهرست کابینه پیشنهادی به مجلس، بسیاری از نمایندگان نسبت به کاندیداهای احتمالی دولت ابراز نگرانی کرده اند. بیشترین نگرانی از سوی فراکسیون امید مجلس مطرح شده چراکه آنها معتقدند ترکیب کابینه باید به لحاظ سیاسی با آراء حسن روحانی همسویی بیشتری داشته باشد.

سخنگوی فراکسیون امید با بیان اینکه باید صدای این ۲۴ میلیون رایی که به سبد آقای روحانی ریخته شده، شنیده شود، گفته: «باتوجه به انتخابات گذشته و تشکیل کابینه دوازدهم همه به اتفاق بر حفظ سرمایه اجتماعی اصرار داشته و بر مطالبات سرمایه اجتماعی که در انتخابات شرکت کرده و سرنوشت کشور را بنابه خواست خود رقم زدند، تاکید کردند و همه به اتفاق خواهان این بودیم که مطالبات و صدای این جامعه شنیده شود.»

او از دیدار اعضای کمیته تعامل فراکسیون امید، با سید محمد خاتمی خبر داده و تصریح کرده: «این جلسه در راستای مطالبات مردم بود و ما نیز به‌عنوان نمایندگان این مردم پیگیر مطالبات در هر زمینه‌ای هستیم و در این زمینه هر کاری لازم باشد، انجام خواهیم داد.»

غلامرضا حیدری نماینده تهران و عضو فراکسیون امید نیز در پیامی تویتتری گفته: «ما هیچ عقد اخوتی نداریم که هرکه را رییس‌جمهور معرفی کند باید رای دهیم. ما بنا به سوگندی که خوردیم رییس‌جمهور را نیز در راستای منافع ملی ارزیابی می‌کنیم. انتخاب وزرا باید براساس شاخص‌های کلی که یکی از آنها در راستای تحقق مطالبات عمومی۲۴ میلیون رای دهنده به آقای روحانی بوده است شکل گیرد».

حمید رضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز در مصاحبه ای، چینش کابینه براساس خواست اصلاح طلبان را حق آنان دانسته و گفته: «اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری برای آقای روحانی تلاش کردند و امروز حقشان است که در کابینه باشند.» او اضافه کرده: «ما علاقه مند هستیم که دولت آقای روحانی اصلاح طلب باشد، باید مشخص شود که بعد از چهار سال خوب یا بد کار کردن را منتسب به کدام گروه بدانیم.» او خواستار پرهیز دولت از معرفی چهره های دوزیست در کابینه شده و گفته باید معلوم باشد وزیر اصلاح طلب است یا اصولگرا که بعد پاسخگو باشد.

حاجی بابایی گفته: «فراکسیون اصولگرایان هیچ خواسته ای از روحانی در خصوص ترکیب کابینه ندارد و تنها براساس شایستگی و بی حاشیه بودن کاندیداها به آنها رای می دهد.»

تصویب طرح توزیع دولتی مواد مخدر در کمیسیون حقوقی و قضایی

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از تصویب طرح توزیع دولتی مواد مخدر میان معتادان در کمیسیون حقوقی با اکثریت قاطع خبر داده و گفته: نظر کمیسیون این است که نمی توان ۵ میلیون معتاد را میان قاچاقچیان مواد مخدر رها کرد بلکه با توزیع قانونی مواد مخدر میان آنها باید نسبت به کنترل و ساماندهی آنها اقدام کرد.

به باور حسن نوروزی، در کشور ۵ میلیون معتاد وجود دارد که روزانه ۲۰ تن مواد مخدر مصرف می کنند.

نوروزی گفته: «این پیشنهاد در جریان بررسی طرح اصلاح قانون مواد مخدر در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطرح شد و پس از بررسی ابعاد مختلف آن، اکثریت قاطع اعضای کمیسیون نیز به آن رای داده و به تصویب رسید و حال باید در نوبت بررسی در صحن قرار گرفته تا به تصویب نهایی مجلس برسد.»

نوروزی با بیان اینکه توزیع موادمخدر رقیق‌شده به‌معنای دولتی‌کردن نیست، تصریح کرده: «با سلب مسئولیت نمی‌توان جامعه را به حال خود‌‌ رها کرد. بحث کنترل معتادان و در اختیار قرار دادن مواد رقیق‌شده برای نجات آن‌ها از قاچاق‌چیان به‌معنای دولتی کردن مواد مخدر نیست. بلکه به معنای شناسایی و کنترل معتادان است.»

این طرح بزودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد که در صورت تصویب، سازمان بهزیستی با هماهنگی قوه قضاییه، مسوولیت توزیع مواد مخدر را عهده دار خواهد شد.

استقبال کمیسیون فرهنگی از طرح غربالگری کودکان

یک عضو کمیسیون فرهنگی از استقبال اعضای این کمیسیون از طرح غربالگری کودکان خبر داده و گفته: کمیسیون فرهنگی با بررسی لایحه حقوق کودکان، به این نتیجه رسیده که این لایحه بیشتر به کودکان بزهکار پرداخته و توجهی به کودکانی که در معرض بزهکاری قرار دارند نکرده لذا از طرح غربالگری کودکان حمایت می کند.

طیبه سیاووشی طرح غربالگری کودکان را ارائه شده از سوی «اسکودا» دانسته و گفته این طرح بسیار جامع است و این امکان را می دهد تا نوعی پیشگیری در مساله بزهکاری کودکان در دستور کار قرار گیرد.

به گفته سیاووشی مرحله غربالگری باید قبل از آموزش و پرورش گنجانده شود. او اضافه کرده: «نمی‌گوییم با این طرح ۱۰۰٪ مساله را حل می‌کنیم اما لااقل ۲۰٪ مشکل را می‌شود چاره کرد. در مراحل بعدی امید است این طرح به شیوه‌ای پیش برود که بتواند بقیه موارد را در بر بگیرد. فعلا این پیشنهاد در کمیسیون فرهنگی پذیرفته شده است ولی هنوز وارد لایحه نشده است ولی امکانش هست بعلت اینکه نیاز به بودجه دارد مخالفت کنند.»

لایحه حمایت از حقوق کودکان در دو کمیسیون حقوقی و فرهنگی در دست بررسی است.

مهر تایید مجلس بر قرارداد نفتی توتال

عقد قرارداد دولت ایران و شرکت نفتی توتال فرانسه که به چالشی میان اصولگرایان مجلس و دولت تبدیل شده بود، با تایید بلااشکال بودن آن توسط هیات عالی نظارت، به تایید رسید. فریدون حسنوند رئیس اصولگرای کمیسیون انرژی با اعلام این خبر گفته: «پس از پنج جلسه بحث و بررسی بر روی مفاد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بین ایران و توتال، این قرارداد در جلسه روز دوشنبه ۹ مرداد ماه به تایید رسید.»

او اضافه کرده: «برای بررسی قرارداد با توتال افرادی که متخصص قراردادها هستند، همانند کارشناسان وزارت نفت و رییس هیات هفت‌نفره تطبیق الگوی قراردادها که مسئولیت آن برعهده آقای فروزنده است، حضور داشتند و همچنین مجلس و دادستانی کل کشور این قرارداد را بررسی کردند و مقرر شد گزارش هیات عالی نظارت بر منابع نفتی جهت استحضار مقام معظم رهبری و سران سه‌قوه برای آنها ارسال شود تا در جریان بررسی‌ها و قرارداد قرار گیرند.»

پیش از این جمعی از نمایندگان با ارائه طرحی سه فوریتی خواهان لغو این قرارداد بودند که اکثریت مجلس این طرح سه فوریتی را همراهی نکردند.

تحلیف رئیس جمهور اولین دستور کار مجلس پس از تعطیلات

نمایندگان مجلس هفته آینده با بازگشت از تعطیلات تابستانی، مراسم تحلیف رئیس جمهور را برگزار و به استقبال کابینه پیشنهادی حسن روحانی می روند. هنوز ارائه فهرست کابینه پیشنهادی در روز تحلیف قطعی نیست ولی چنانچه حسن روحانی روز یکشنبه وزرایش را به مجلس معرفی کند، دو هفته دیگر جلسه رای اعتماد برگزار می شود.

رسیدگی به طرح اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، مهمترین دستور کار مجلس پس از برگزاری مراسم تحلیف است. محدود ساختن حکم اعدام قاچاقچیان مواد مخدر و توزیع دولتی مواد مخدر، دو پیشنهاد مهمی است که در این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از انتقال آب سد زولای شهرستان سلماس به قره باغ و گزارش دیگر این کمیسیون مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از شناسایی دقیق برداشت‌های غیر قانونی آب رودخانه‌ها، گزارش نهایی کمیسیون اجتماعی در مورد تحقیق و تفحص از نحوه برخورد با کارگران معدن روستای آق دره تکاب و گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد علل ممانعت از برگزاری سخنرانی علی مطهری نائب رئیس مجلس در مشهد مقدس، چهار گزارشی است که هفته آینده در صحن علنی قرائت خواهد شد.